Trava på rakt spår

Moggie

Trådstartare
Får se om ni har några tips.

Jag och min häst tar träningen i vår egen takt, nu har hon börjat söka sig ner på tygeln i skritt och jag kan även flytta henne i sidled.

På grund av att vi inte har någon ridbana så har vi bara tränat dressyr på en volt på stallplanen. Men nu har vi fått ett fyrkantsspår i snön. Och så har vi kört fast och min tidigare tränare har inga lediga tider som jag kan, eftersom jag jobbar hela dagarna... Så:

Största problemet är att hon inte kan trava på rakt spår. Hon vill ställa ut huvudet och skjuter bogen in mot spåret. Om jag ställer in huvudet så går hon inåt direkt, jag klarar inte av att hålla emot henne med skänkeln, eftersom hon fortfarande tycker att skänkel = springa fortare i trav. I skritt går det bra. Finns det NÅN som har något tips?

Tror det är rätt vanligt att travare som inte är dressyrtränade reagerar så här.

Problem två är att hon sneddar i hörnen. Jag hade en travare på foder när jag var yngre som gjorde så och vi gick omkull. Samma sak här att det går bra i skritt men i trav så ställer hon huvudet utåt.

Mkt tacksam för tips på hur vi kan jobba tills dess att jag lyckas få till en tid med min tränare... :)

Sv: Trava på rakt spår

att hon sneddar i hörnen i trav har med största sannorlikhet att göra med balansen och samlingen, eller snarare bristen på det, i skritt går det ju saktare så att säga. Travhästar tränar sällan balans och kordination under sina karriärer, utan styrka, snabbhet, och uthållighet, och det är där det ställer till det för oss ryttare som tar hand om karriärbytet, vi får ofast för mycket häst i förhållande till det arbetet som väntar dem :)

att hon ställer ut huvudet vore du ta upp med en equiterapeut, vanligt är att våra travare kan vara både sneda och ensidiga, eftersom de oftast jobbats i vänster varv så pass mycket att de är näst intill obekanta med höger.

Jag skulle tipsa dig att slopa traven på fyrkantsspåret tills hästen är stadigare/du har en tränare som kan se var det blir "fel" sas.

Trava bara rakt ut i skogen och tänk tempoväxlingar, du får dig säkert en åktur som heter duga i början, men det kommer att lugna sig om du bara litar på hästen (hon lär vilja sakta ned NÅN gång) och är lätt i handen, med tålamod kommer du långt. Sedan varvar du det med långa skritt-turer och dressyrarbete i skritt, tills hon blivit balanserad nog att kunna bära upp både sin egen vikt och dig :)

Lycka till

Fast hon kan trava på volten. Så då är det väl inte för tidigt att börja med rakt spår? Tänkte passa på nu när vi har en snöbana att använda :)

mja, fast att hon kan trava på volt säger inte mycket, det kan helt enkelt vara så att hon på volten "faller inåt" oavbrutet pga dålig balans utan att du tänkt på det, och detta upptäcker man lättast i hörnpasseringar då hon måste balansera upp sig när hon kommit ut på rakt spår igen sas.

eller så är hon väl balanserad, då ska hon kunna trava på volt i balans med dig på ryggen, på långa tyglar, i ett sansat tempo utan att du behöver stötta upp henne eller lägga dig i, kan hon det?

aldrig för tidigt för rakt spår, men anpassa övningarna efter kunskapen, klarar hon inte traven så ska ni arbeta mer i skritt helt enkelt :)

Jag skulle rida lite i taget på det raka spåret, rid på en volt rid ut på rakt spår, när det bär iväg eller huvet ställs utåt så lägg en volt igen, få ordning på grejerna och sen prova rakt spår igen.
Eller rid på fyrkanten och lägg en volt o varje hörn...

Hejsan!
Jag fick tipset av min tränare att göra små volter på rakan om jag kände att han började springa iväg eller att vi helt enkelt tappade formen. Är det lika i båda varven för dig eller mer i något varv?
Jag har haft min travarkille mer eller mindre avställd i några månader och precis påbörjat träningen igen och han har nu svårare att gå i höger varv än vänster. Han försöker dra iväg och går gärna lätt utställd om han får välja. Bara att jobba på inramningen mellan tyglar, sits och skänklar och massa beröm de gångerna han bjuder till.

Håller med de andra om att han antagligen inte har tillräckligt med balans och styrka i hörnorna ännu. Träna först i skritt och få till bra hörnpasseringar.

Lycka till :)

Vänstervarvet är svårare... Men skulle gissa på att de på banan voltstartar med hästen ställd utåt. Hon springer precis så på rakt spår.

Vänstervarvet är svårare... Men skulle gissa på att de på banan voltstartar med hästen ställd utåt. Hon springer precis så på rakt spår.

japp;)

Hon går säkert i tänket att "snart kommer kurvan, snart kommer kurvan!"
kan vara fördelaktigt att lägga volterna främst till höger för att slippa ifrån tänket :)

När du travar på volt, var noga med att ge efter på innertygel så hon känner att hon går på volten utan att du är fast i innertygeln.

Sedan när du skrittar på fyrkanstspåret träna att ställa hästen inåt utan att den faller inåt, träna inåt ställd, uttåt stäld och rak utan att benen ändrar sig den ska fortsätta att spåra. När du ställer hästen, se till att du kan ge efter på innertygel, den sida den är ställd åt utan att den tappar sin ställning. Det kan du träna på tills du får tag i en tränare. Var noga med din egen kropp så du sitter rakt över hästen när den ska gå rakt.

Har du testat att rida på volten och sen försöka behålla ställningen när du fortsätter ut mot rakan? Hum, känner mig luddig nu, ja menar att du gör en gigantisk volt istället och ökar denna allt eftersom hon orkar bära sig.

Du kan också prova att göra volten mer fyrkantig. Eller börja med att göra den åttkantig till och med. Rid rakt några steg- vänd, rid rakt- vänd osv.
Att rida rakt fram behöver ju inte alltid vara längs en långsida. :)

Varva med att rida trav och skritt för att "få fatt" på honom när du känner att han tappar balans eller ställning.

Var noga med att du hela tiden har kontakt och stöd på yttertygeln och visa vägen med innerhanden :)

NÄr det funkar lägger du in färre och färre "hörn" i volten :)

Största problemet är att hon inte kan trava på rakt spår. Hon vill ställa ut huvudet och skjuter bogen in mot spåret. Om jag ställer in huvudet så går hon inåt direkt, jag klarar inte av att hålla emot henne med skänkeln, eftersom hon fortfarande tycker att skänkel = springa fortare i trav. I skritt går det bra. Finns det NÅN som har något tips?

Vad händer om du försöker hålla bogarna på plats med överskänkeln istället? Styra ut bogen med lår och knä? I kombination med mothållande yttertygel och ledande innertygel?

Min travare, har/hade samma problem.
Det med att han inte ville gå riktigt rakt fram och så, han var ostabil som en unghäst, men det var mycket för att han helt enkelt hade dålig balans, han hade även ganska mycket låsningar, så efter 2 behandlingar av eqiterapeuten så blev detta genast mycket bättre!
Han sneddade även i hörnen. Men jag arbetade mycket i skritt, så alla benen hann med, för det var hans största problem..
Som det stod innan, högervarvet är mer eller mindre helt ovetandes för travarna..
Men med mycket tålamod och en oerhört smart häst är detta också löst! :)

Sondar: Det fungerar lika dåligt som att hålla emot med skänkeln. Vi har fortfarande problem med att förstå att tryck = flytta. Eller, hon förstår det i vissa situationer. Men just på rakspår i trav så lyssnar hon inte alls.

Gammal tråd jag vet, men måste ändå kommentera detta med att travare inte "vet" vad högervarv är... När man voltstartar är det i högervarv (ofta utåtställda ja) och när man värmer gör man detta i bakvarv = höger varv. Alltså är det egentligen bara i lopp de går i vänstervarv! :idea:

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 613
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka