Trava på asfalt

Sv: Trava på asfalt

movgli skrev:
Läste en artikel för ett par år sedan om en svensk kille som har jobbat hos John Whitaker, där hopptränar dom hästarna på asfaltsbannor. :confused: Har även hört andra ryttare (bara inom hoppning) som tränar sin hästar mycket på asfalt för att det ska vara bra svikt.

Har hört talas om att även fälttävlanshästar i utlandet tränas på asfalt (långsam jogging) för att stärka senor och ligament.

Intressant tråd! Jag bor nere på södra öland och jag har inget annat val än att träna på asfalt då jag måste rida på det för att komma till "ridvägarna.".. För mig är det naturligt med skrittpass på asfalt just för att stärka upp, förstår dock att jag måste göra detta även i lite högre tempo om tjejen ska kunna gå längre... Dock kommer nog joggen att göras främst med mig vid sidan då jag har en del "dövikt" att få gung på:idea: :) :)

Camilla- lästa att din herre har lite långa kotor... skönt att se att det fungerar bra då min minsta har det..

Mvh Jasmine

Tja, fungerar och fungerar... Det har det väl visserligen gjort men jag som kräver perfekthet hos mig själv i allt har ju förra året fått bita i det sura äpplet då min häst vid 10 års ålder och 6 års distanstränande faktiskt fick reaktioner i hela 5(!) leder...

Men det kom efter att jag ändrade träningsintensitetet och tränade i betydligt högre hastigheter förra vintern och han höll helt enkelt inte riktigt för det. Nu är träningen omlagd och han går mer styrka och långa långsamma pass och målet med distanridningen är ändrat - ingen ridnin för placering på kortare ritter utan mera genomförande av längre ritter i lugnare tempo då han är mycket stark och seg.

Ett tips till er med hästar med veka kotor...

Jag kan lägga in en bild på hur hans kotor ser ut:
Framkotor.jpg

Det här är f.ö. från Härjedalsritten 2004 där vi tog DM-guld! :D

Ok... Jo det är klart att det påverkar. Det är ju dock svårt att hitta häst med helt korrekta ben. Jag tror att vår lilla har näst intill samma kotlängd, kanske ngt kortare. Det är så tacksamt att du delar med dig av dina erfarenheter då det innebär att man är mer uppmärksam på hur man själv ska lägga upp det!! Jag ska se om jag kan trolla in en bild lite senare!!:)

Mvh Jasmine

Med tanke på hur han ser ut i kotorna är jag faktiskt imponerad av att han gått så pass mycket som han gjort.;)
Vilken vinkel har kotan när han lägger all sin vikt på den i höger galopp?

På tal om veka kotor. Min har inte så värst långa kotor, men däremot är de veka och "sjunker ner" mycket. Fast inte fram, bara bak.
Musse6.JPG

Ja, jag gav upp på en häst då hon hade veka kotor. Hon hade det både fram och bak och det tycktes då aldrig kännas som om hon var helt färdigtränad för start - trots fem års träning. Hårt underlag fungerade bra, men inte mjukare. Filipstadritten t.ex. med sina sandvägar var ju inte att tänka på ens med henne.

Det var dock en alldeles underbar häst att sitta på - ett steg som fjädrade något fantastiskt. Nu blev hon allroundhäst istället och till det passar hon ypperligt, speciellt till dressyr.

SIMAJA.jpg

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Ja, du, jag har faktiskt ingen bild på det tror jag *kollar* Nej, det närmaste jag kom är isättningen HF/VB i en vänstergalopp och även om kotorna är långa har vi aldrig haft problem med genomtramp, alltså kotorna är inte så veka fast de är lång. Dock är kotleden VF vek, och jag brukar slarvigt säga att det är kotan som är vek men det är det egentligen inte. Det kanske är därför han fixar det så bra som han gör - han har starka senor och ledband.

/Camilla

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
2 094
Senast: Mirtai
·
Hundträning Jag har aldrig varit allvarlig nog med mitt tävlande för att tänka annat än "vi gör vårt bästa och ser hur det går", men nu har jag...
Svar
15
· Visningar
1 590
Senast: Migo
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
406
Senast: Pegasus63
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
940
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka