Trava på asfalt

Sv: Trava på asfalt

Jag skulle våga påstå att alla vi som rider distans rider med skor. Detta eftersom det från och med först nästa år blir tillåtet att tävla utan skor. Det är ju svårt att träna på ett sätt och tävla på ett annat. Det gäller ju all utrustning, det måste vara väl beprövat under träning för att man skall våga ha det på tävling (eller inte ha ;) ).

Hälsning Maja

apocalypsze skrev:
Har man dessutom en skodd häst så förhindrar skon hoven från dess flexibilitet till 75% och förhindrar då också hoven från dess förmåga att absorbera stötar (utan sko kan hästhoven ta upp så mycket som 900 kg genom stötar).

Var någonstans ifrån kommer dessa uppgifter? :confused:

Habina skrev:
Var någonstans ifrån kommer dessa uppgifter? :confused:

Jag är intresserad av barfotagång (bland annat) och håller mig gärna uppdaterad med fakta osv från olika hemsidor hos utbildade "barfotaverkare" så det är därifrån som jag har fått uppgifterna. Jag är inne på olika hemsidor varje dag, men om du är vidare intresserad så kan jag försöka leta fram just den/de hemsidorna som uppgifterna kommer ifrån? :d

apocalypsze skrev:
Jag är intresserad av barfotagång (bland annat) och håller mig gärna uppdaterad med fakta osv från olika hemsidor hos utbildade "barfotaverkare" så det är därifrån som jag har fått uppgifterna. Jag är inne på olika hemsidor varje dag, men om du är vidare intresserad så kan jag försöka leta fram just den/de hemsidorna som uppgifterna kommer ifrån? :d

Tack, jag har också varit på en del sådana sidor. Var mest nyfiken på om det var någon vetenskap som låg bakom. Men du behöver inte anstränga dig för min skull. ;)

Själv tänker jag hålla mina (framtida) distanshästar barfota så länge det går, och sedan får vi se från häst till häst dels om de klarar att gå barfota även vid tävling och dels om deras matte orkar rida långt. :crazy: :o

Hittad precis hemsidan :angel: det är en svensk översättning från www.barefoothorse.com och med tanke på alla siffror och fakta så antar jag (och tror också) att det är vetenskapligt bevisat. Mycket intressant att läsa! :)

Vilka fruktansvärda bilder. Man blir inte klok på vilka bilder som anses vara det ideala. Det jag kan läsa ut av sidan är att det är viktigt att verka sin häst ofta. Vare sig man skor eller ej. Tycker det verkar som om hovarna skall vara långa i tån och som anknäbbar. Stämmer det?

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Jag skrittar enbart på asfalt (har en del långa sådana stäckor för att komma till diverse ridvägar). Varför kan jag nog inte riktigt svara på mer än att det tar emot om jag skulle trava elle hålla annan gångart då det känns för hårt

Men absorberandet av stötar handlar också om vinklar i hov, kota och bog så det går inte att isolera en del av benet och inte ta med hur mycket de övriga gör för detta.

Min häst har extremt långa kotor och liggande bogar och han är mycket tålig för hårt underlag och mindre tålig för mjukt underlag.

Sen beror skons begränsning av hur de är skodda och hur många sömmar man slår i.

Inget är svart eller vitt.

/Camilla

Hur menar du? :confused: Har jag sagt något annat eller? Vad jag menade med mitt inlägg var att jag kollar på individen om den behöver skor eller inte, även om jag innerst inne skulle vilja ha oskott jämt. I mitt resonemang finns väl inget svart eller vitt? :confused:

Stopek skrev:
Tycker det verkar som om hovarna skall vara långa i tån och som anknäbbar. Stämmer det?

Gå in på sidan "do trim" så ser du bättre bilder.

Det blev inte så mycket bättre. Man skall nog vara försiktig med att läsa på internet och försöka sig på att verka så själv. Min hovslagare skulle inte godkänna en del av de tips de där ger.

Hälsning Maja

Stopek skrev:
Det blev inte så mycket bättre. Man skall nog vara försiktig med att läsa på internet och försöka sig på att verka så själv. Min hovslagare skulle inte godkänna en del av de tips de där ger.

Hälsning Maja

Hovarna som visas där har samma form som vildhästarnas. Självklart är det uteslutet att läsa en sida och sedan försöka själv, det förstår ju vem som helst, men sidan är mer för att visa vad metoden går ut på, vad den innebär och hur den utförs. :D

Kassiopeja skrev:
Vildhästar bär inte människor. Det är allt jag tänker säga i frågan. :smirk:

/JES

Är det sant !? :eek: Haha nej skämtåsido, om man vill ha sin häst barfota eller inte har mycket lite med att göra om hästen har en ryttare på ryggen eller ej, det beror snarare helt på ens egna förusättningar. Håller man på med vanlig fritidsridning och inte tävlar på elitnivå finns det inga större problem med att hålla sin häst barfota, däremot är det ju såklart svårare för en svårklassryttare med tanke på t.ex. hoppning med de onaturliga höjderna och snäva svängarna i hög fart och då blir det ju lite stabilare med en broddad hästsko. Däremot är det relativt vanligt i den högre spanska skolan (t.ex. barockridning) att hålla sina hästar barfota.

Men det är upp till var och en. ;)

Jag skrittar och travar sakta på asfalt, tror att det stärker.
Galoppera gör jag dock inte. Är rädd för att det ska vara halt och kan inte tänka mig att det är bra för senor mm.:(
Möjligen skulle jag kunna galoppra om jag hade gummiskor på hästen. Dom borde ju vara stötdämpande och göra att hästen får bättre grepp?:d

Hej.
Intressant läsning.
Jag rider barfota sedan 8 år på mina hästar utan några helst problem. På asfalt grus mm. En vildhäst har ingen ryttare nej.. men det är inte ryttarens vikt som gör det utan vad hästen är van att gå på och hur den lever. Jag var i USA förra året och tittade på över 1000 vildhästar (BLM) i Palomino valley och var uppriktigt förvånad över deras fantastiskt fina hovkvalitet! Samtliga såg helt nyverkade ut. Nu hör det till saken att i Nevada öknen där hägnet ligger, finns det BARA stenhård sand grus och stora stenar. Hästarna rör sig mellan vattenhål och gräsytor mer än 2 mil om dagen.
Jag har därför själv MÄNGDER med sten och grus utanför mina båda lösdriftstall och relativt stora ytor för hästarna att röra sig på.
Min hovslagare, som är en "vanlig" utbildad hovslagare är förundrad över hur lite han behöver göra på mina hästars hovar.
Han kommer på tisdag och då är det 6!!!månader sen sist. Lite klippa i kanterna och putsa med hovraspen är allt han behöver göra.
Jag rider ofta i trav på asfaltvägarna nu. I början bara kortare sträckor då dom lätt blir lite ömma och gärna går i gräskanten, men nu är det inga problem :-) Galopperar gör jag inte så ofta på asfalt men det går utan att hovarna tar stryk.
En fråga: kan man nu även rida med hoovboots om man vill på distanstävlingar?
Jag tänkte pröva Swiss hoofboots på min unghäst för attt träna upp honom i distans.
Utomlands finns det många ekipage som rider barfota.

Då jag själv inte är så insatt i hur hästens hovar och ben påverkas av olika gångarterpå hårt underlag så vill jag gäna lära mig från er med erfarenhet.

Läste en artikel för ett par år sedan om en svensk kille som har jobbat hos John Whitaker, där hopptränar dom hästarna på asfaltsbannor. :confused: Har även hört andra ryttare (bara inom hoppning) som tränar sin hästar mycket på asfalt för att det ska vara bra svikt.

jag tränar min häst för distans och försöker ha honom barfota så mycket det går. det gick bättre på förra stället vi stod, där fanns det mera variation i underlaget. där vi står nu är det mest mjuka vägar vilket gör att han kan börja ömma på grusvägarna som han förr var van vid. jag använder mig av boa bootsen vid sträckor längre än 2 mil med grusvägar, tycker bootsen funkar jättebra.

han är nu skodd o broddad för halkan. tänkte köra cl i vår o kanske tävla någon kortare distans. kommer nog att ha honom skodd för detta, för att han kan få skav från bootsen på så långa sträckor, och för min egen bekvämlighet. håller helt klart med om att hovarna (iaf min hästs) blir mycket friskare efter en period utan skor. hans strålar har blivit alldeles klena nu efter några månader med skor..

hade man bara tillgång till en enorm lösdrift med varierat underlag så är det lättare att vänja in fötterna. våran lösdrift är för mjuk..

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
2 094
Senast: Mirtai
·
Hundträning Jag har aldrig varit allvarlig nog med mitt tävlande för att tänka annat än "vi gör vårt bästa och ser hur det går", men nu har jag...
Svar
15
· Visningar
1 590
Senast: Migo
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
406
Senast: Pegasus63
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
940
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka