Trava på asfalt

Sv: Trava på asfalt

På yngre häst, (dvs under 10 år) endast i liten omfattning och i mycket god balans. Deras leder o senor är inte stabiliserade förrän vid tio år och då gör det mer skada än nytta att ge sig ut på asfalt.
En äldre häst klarar det bättre men jag tycker det räcker med det som blir på tävling, då kommer ju ibland nån sträcka på ett par km som man travar. Aldrig skarp trav på asfalt utan lugnt o i balans.

Jag har vissa år haft min häst uppstallad på ställen där jag blivit tvingad att rida en hel del på asfalt. Att skritta flera km pga asfalt är för tidskrävande. Det är rätt stor skillnad på skritt och sakta trav i km-tider.
Han gick igentligen inte så mycket asfalt förrän han var 5-6 år. Det blev ju naturligt mer och mer ju längre vi red.
Jag har märkt att han tål hårda underlag mycket bättre än lösa. Säkert pga att han tränats mer på hårda.
Min åsikt är att man inte ska vara hyperrädd för asfalt utan ta det som en del av träningen. Man ska givetvis inte flänga på för fort utan trava samlat.
// Linda

Jag tycker att det är en självklarhet att rida på asfalt. Har träningsrundor som endast består av asfalt som jag även rider unghästar på. Det är ju viktigt att träna upp succesivt och öka längd och tempo efterhand. Galopperar faktiskt också små snuttar, chockerande för många svenskar men en självklarhet utomlands. Vi i sverige är otroligt bortskämda med lite asfalt på våra banor och jag tror att för de ryttare som satsar på landslag vill det till att hästarna kan gå på mycket asfalt. Helt ärligt är jag mycket mera rädd för mjukt underlag, risken för senskador är betydligt större där.

Johanna

jag och pållen travar bara på asfalt korta sträckor, och på tävling "måste" man ibland, men alltid lugnt då givetvis..
skrittar desto mer, då skritt på asfalt stärker upp benen vad jag förstått?! sunt förnuft är det som gäller, man känner ju sin egen häst bäst! :bump:

Skulle aldrig få för mig att galoppera!!!!!!!!!! på asfalt,
verkar helt sjukt ju..
mvhR

Jag travar på asfalt även med unghästar, men bara korta sträckor, typ 200 meter, sen skritt 100 meter, sen trav igen 200 meter.

Med äldre hästar travar jag ibland 1-2 km i sträck.

Jag galopperar oxå ibland med äldre, asfaltstränade hästar. Framför allt på tävling.

Skulle aldrig falla mig in, de vibrationer som uppstår mellan asfalt och en skodd hästhov är förödande för ben och senor. Skritta OK, men kan jag rida på sidan så gör jag det men jag skulle aldrig trava eller ännu värre galoppera på så hårt underlag.

Nu är ju jag inte någon distansryttare direkt och vet inte hur det är för er på tävling och/eller träning. Men det är regeln som gäller för mig och många andra fritidsryttare också i min trakt.

Senast ändrad av en moderator:

Det blir lite underligt i diskussionen när kommentarerna blandas från fritidsryttare, ryttare som rider andra discipliner och satsande distansryttare. (Hästforumet är väl Distans)

Träningen av distanshästar är mestadels hållbarhetsträning det tar ca två år att stärka skelettet, senor och ligament för att tåla påfrestningarna för tävlingar på längre distanser.

Vid en 160 kilometersritt är upptill 10 % asfalt dvs. 1,6 mil. Det går inte att på tävling skritta dessa 1,6 mil ( Du rider då på ca 8 kilometer i timmen) då minimihastigheten för tävlingarna är 12km/ timme. Du måste då ta igen lika lång sträcka genom att rida 16 kilometer i timmen för att hamn på samma snitthastighet. Är banans beskaffenhet för övrigt sådan att det inte går att ta igen tid måste man räka med att på tävling kunna trava upp till en mil på asfalt.
Samma kan gälla på kortare ritter att det förekommer långa asfaltsträckor och för att få en så jämn hastighet som möjligt, vilket man spar hästens krafter på, väljer att trava på asfalt.
Självfallet går det att söka sig till vägrenen och dylikt men då ökar risken för omkullridningar eller vrickningar/ stukningar av hästens ben pga. av gropar eller att hästen skadar sig på metall skräp samt glas som ligger efter vägen.

Så räknar man att kunna trava ca en mil på asfalt måste man ju självfallet träna detta innan men då i lagom doser under hästen yngre år. Även en sommar grusväg kan pga. av torka vara lika hård som en isig vinterväg och skiljer sig inte nämnvärt från en asfaltväg.
Jag undviker att galoppera på asfalt mer pga. av halkrisken än tanken på att det är ett ” hårt” underlag.
Det vill säga under träning och tävlings ridning så får man tänka över den totala belastningen på hästen är ridturen för övrigt på mjuka vägar skadar inte en lugn trav på asfalt.
Är det hårt och fruset så är det kanske dumt att öka belastningen ytterligare med att trava på asfalt.
Däremot så kanske man ibland ska lämna de mjuka underlaget och medvetet söka sig till hårt underlag om man vill stärka hästen då självfallet med lagom dos i början.
Att bara rida på mjuka underlag kan också orsaka skador och förslitningar och påverka hoven negativt.

Så som vanligt inom alla träning Träna med måtta och långsiktigt inför den belastning du räknar med att din häst ska behöva inom sin disciplin och utbildnings nivå.

Ingrid

Jag instämmer med Ingrid - sommartorra grusvägar är lika hårda som asfalt - med den skillnaden att man inte riskerar att halka på grusvägar. Där vi bor tycker jag det är betydligt svårare att hitta mjuka underlag att träna på, vilket märks tydligt när vi kommer på tävlingar med mycket mjukt - jag vågar inte rida på där ordentligt och hästarna pustar ordentligt ibland när det är tex mycket sand.

apocalypsze skrev:
Skulle aldrig falla mig in, de vibrationer som uppstår mellan asfalt och en skodd hästhov är förödande för ben och senor.

Jasså? Min häst blir 17 år nästa år. Han tävlas i både hopp, dressyr och distans, och han är hur fräsch som helst. (Förutom de avvikelser han är född med, eller som uppstått under de första levnadsåren, då jag inte ägde honom.)

Inte heller någon av mina andra hästar som har asfalttränats har problem med senor eller ben.

havreflinga skrev:
Jasså? Min häst blir 17 år nästa år. Han tävlas i både hopp, dressyr och distans, och han är hur fräsch som helst. (Förutom de avvikelser han är född med, eller som uppstått under de första levnadsåren, då jag inte ägde honom.)

Inte heller någon av mina andra hästar som har asfalttränats har problem med senor eller ben.

Det kan jag förstå, antagligen för att du just "asfaltstränar" dina hästar långsiktigt och "vanliga fritisryttare" inte gör det (kom att tänka på att det var ett distansforum som jag skrev i efteråt :angel:). Men för att försvara mitt lilla uttalande så undviker jag det eftersom vi inte asfaltstränar våra hästar på samma sätt som distansryttare så det blir en annan effekt. Har man dessutom en skodd häst så förhindrar skon hoven från dess flexibilitet till 75% och förhindrar då också hoven från dess förmåga att absorbera stötar (utan sko kan hästhoven ta upp så mycket som 900 kg genom stötar). Istället går då alltså stötarna upp i benet och skadar senor och leder som inte är gjorda för att ta upp så stora krafter.

Men som sagt, asfaltstränar man sina hästar långsiktigt så klarar ju dessa förhållandena mycket bättre eftersom ben och leder stärks genom träningen. Jag har alltså endast skrivit ur en fritidsryttares synpunkt :o . Något som jag kom och tänka på och som jag gärna skulle vilja fråga nu när jag är här på distansforumet (som jag ändå är lite intresserad av) är vilka av er som håller distanshästarna med skor eller barfota? Vilket passar bäst enligt er?
Tack för mig!

apocalypsze skrev:
Skulle aldrig falla mig in, de vibrationer som uppstår mellan asfalt och en skodd hästhov är förödande för ben och senor. Skritta OK, men kan jag rida på sidan så gör jag det men jag skulle aldrig trava eller ännu värre galoppera på så hårt underlag.

jag har hört att det är mer elasticitet i asfalt än i packad grusväg. och därför skonsammare för hovarna, fast det länge har pratats om att det är slitsamt att trava och galloppera på asfalt.

Jag travar på asfalt.
Det är viktigt att ha hästen helt rak när man rider på asfalt, annars sliter det.

apocalypsze skrev:
Något som jag kom och tänka på och som jag gärna skulle vilja fråga nu när jag är här på distansforumet (som jag ändå är lite intresserad av) är vilka av er som håller distanshästarna med skor eller barfota? Vilket passar bäst enligt er?

I år blir första året som det överhuvudtaget är tillåtet att tävla med oskodd häst. Tidigare har det varit ett krav att hästen ska vara skodd runt om. Det blir nog väldigt få distansryttare som väljer att tävla med hästen barfota.

apocalypsze skrev:
vilka av er som håller distanshästarna med skor eller barfota? Vilket passar bäst enligt er?
Tack för mig!
Med tanke på hur mycket skorna slits, trots extra svets, på MIN häst under distansträning/tävling så kommer jag inte att prova barfota på honom.
// Linda

Samma här, när det gäller skor! Jag törs inte prova utan skor pga att det sliter något fruktansvärt att gå många mil (på min totto). Efter 80 km är skon lövtunn. (nyskodd ung. 1-1,5 vecka innan tävling).
/Maria

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
2 094
Senast: Mirtai
·
Hundträning Jag har aldrig varit allvarlig nog med mitt tävlande för att tänka annat än "vi gör vårt bästa och ser hur det går", men nu har jag...
Svar
15
· Visningar
1 590
Senast: Migo
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
406
Senast: Pegasus63
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
940
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka