Trava i nerförsbacke?

R

Real_Life

Ok eller inte ok?
Nu menar jag alltså inte nerförsbacke modell slalombacke ;)
Men lite lut sådär, vet inte hur jag ska förklara :crazy:
Kanske 30-40 grader?
Kan man trava då eller är det skritt som gäller?
Hästen är en 18-årig valack som ska träna kondis och styrka :)

Det jag har hört är att man inte ska trava i nedförsbacke p.ga slitaget på frambenen. Det är jobbigare att skritta i en nedförsbacke, det tycker vi ju alla även som människor. Pröva själv att gå ned för en nedförsbacke. Visst springer du hellre? Men om du går sakta så tränar du ju benmusklerna mer.

Alltså är det bättre att skritta nerför och trava sen?
Stället jag tänkte träna på är nerförsbacke, uppförsbacke, raksträcka på ett par hundra meter

:bump: Precis! :D
"Väggen" i Hundfjället ligger på runt 45 grader tror jag och den känns som 90, jag lovar. Ramlar man där får man inte stopp. :p

Jag tycker att det är helt ok att trava i en nedförsbacke om du har hästen i balans och den sätter under sig med bakbenen. På en gammal körväg i skogen så saktar inte jag av till skritt bara för att det råkar slutta lite nedför... Men allt är ju relativt som en vis man sa...

Säger och gör som Amalia.
Tar man det lugnt så saktar inte heller jag av omm det bara sluttar lite lätt.
Men du får ju själv känna hur det känns för just din häst.

Tycker inte man ska trava nerför men om det bara sluttar pyttelite neråt så kan man ta det i trav men bara om man har hästen i bra balans så den sätter under sig och inte bara rinner nerför. Men då menar jag verkligen LITE sluttning. Fast jag skulle, om jag inte skrittade vilket jag tycker är bättre, nog hellre ta små sluttningar i galopp men då krävs fortfarande samma balans och lugnt tempo.

Men som andra har skrivit så ger klättring bäst resultat i skritt.

Spara på din gamla häst och skritta nedför.

När man har hästen i balans och klarar av att samla den kan man träna just samling i nedförsslut, både trav och galopp. eller träna, eg bara checka av att den inte faller isär (falsk samling). Flthästar måste kunna hålla ihopp sig i trav och galopp i nedförslut men det är inget man tränar på, det sliter mkt på frambenen spec om hästen inte samlar sig utan minskar tempot och spänner sig - farligt!

Min unghäst tränas tom konstant på att minska tempot i nedförslut (ute och promenerar) för att inte lära sig att bara rulla på och trilla fram. Balans, takt och tempo måste först vara befäst innan man kan börja samla (snackar unghäst).

dte är ju inte så att jag saktar av till skritt om jag travar och det kommer en nerförsbacke på vägen jag rider.

Beroende på vilken typ av "backe" det är saktar jag av till skritt. Är det en väldigt flack och kort "backe" fortsätter jag i samma gångart, men är backen brant och/eller lång saktar jag av till skritt. När jag kommer till en flack och kort backe checkar jag av samlingen med hästen, kanske till och med ökar samlingen lite, för att kunna rida balanserat och kontrollerat nedför. Om jag känner att hästen blir obalanserad, släpper ryggen och springer nedför backen, då har jag gjort en missbedömning och borde ha saktat av till skritt eller samlat mera. På det sättet skapar jag mig succesivt en referensram för vad hästen klarar och gör inte om misstaget igen. Men är jag det minsta osäker saktar jag av till skritt.

Jag travar bara i svaga nedförsbackar.
Då ser jag till att korta steget så att hästen är "tvungen" att trampa under sig för att inte "rinna iväg".
Samma sak gör jag när jag skrittar i branta nedförsbackar.

Jag har fått lära mig att man ska undvika trav i alla typer av backar. Upp som ner. Detta för att trav i backe sliter mer på hästen än skritt eller galopp.

Om jag kommer travandes/galopperandes och det kommer en nerförsbacke är det SJÄLVKLART att jag saktar av till skritt! Dels är det perfekt tillfälle att träna just avsaktning, dels vill jag inte att hästen ska behöva belasta sina ben onödigt mycket.

I a f mina ben är inte så glada efteråt om jag springer ner för en backe... Hur upplever hästen det hela då?

uppe på skogsbil saktar ja inte av i dom små backarna.. vart nånstans mnar du kanske känner till stället ?? antar att de är ute i mackmyra nånstans ;)

Jag som har körhäst vill defenitivt inte att han travar i nedförsbackar utan är alltid petig med att minska tempot då.

Balans

Jag har haft problemmed min unghäst. Han ville ALLTID gå fortare och fortare för att sedan rusa i minsta lilla nerförsbacke.
Detta på grund av att han inte var tillräckligt stark och hade tillräcklig balans för att gå nerför. Nu går det bra, vi kan tom båda stanna och rygga ett par steg.

Nu till din fråga: undvik att trava nerför. Hästen får för mycket vikt på frambenen vilket inte är bra för lederna.
Är det bara en svag sluttning och du har hästen i bra form så den inte ramlar iväg är det säkert ok en pyttebit.
Våra fälttävlansryttare både galoppar och hoppar upp OCH ner.
Jag skulle dock absolut råda dig att ta det försiktigt!

Lycka till!

/Frasse

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 606
Senast: Stergo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka