Trava i nedförbackar??????

Sv: Trava i nedförbackar??????

Jag skrittar mest i nedförsbackar mest för att jag tycker det är väldigt läskigt att röra sig snabbare. :crazy: Annars om det är en kort backe eller inte sluttar så mycket så kör jag på i det temop vi hade innan. Skulle vara svårt att få upp kondisen om man var tvungen att bryta av i varje liten sluttning. ;)

Jag tror dt är väldigt olika från ryttare till ryttare och mycket skillnad på hästarna som vi pratar om på denna tråden ;)

alla verkar säga lite olika? vissa har läst att det är bra och andra har läst att det inte är bra? hm..
jag har ingen aning om vad som stämmer men jag tror på teorin att det kan vara bra, i en viss mängd såklart och en liten backe. Just för att hästen ska kunna balansera sig själv, tror detta kan vara bra för min 6åring. Ska testa och se hur det funkar :)

Eftersom jag har en islänning så töltar jag i nedförsbackar om dom inte är allt för branta förstås!

Innan hon kunde tölta var vi med på en långritt med andra isisar och dom töltade ner för en backe och vi travade. Hon snubblade, gick ner på knä och jag flög över huvudet på henne och landade på bakhuvudet.
Resultat: Minnesförlust i 12 timmar, whiples samt hjärnskakning.:cry:

Efter det travar jag INTE i en nerförsbacke.

kl*

jag både travar och galopperar i nerförsbacke men inte om dom är branta!

hästen får en bättre balans och bygger en del muskler på rumpan...
för om man kollar på fälttävland så saktar dom ju inte av för en nerförsbacke eller hur?

:banana:

Ha ha, tänk om alla fälttävlanshästar skulle skritta i nedförsbackarna... Då skulle inte många klara tidsmarginalen.
Nä, allsidig träning, i uppförsbacke såväl som nedförsbacke i skritt trav och galopp är receptet på en hållbar och skadefri häst.

Många har samma idéer om att trava på asfalt, vilket är stärkande för senor och ligament om det görs då och då.

*kl

Jag ser inget fel i att trava eller galoppera (så länge man varierar galoppen) i samlat tempo om man har en stadig sits.
Om man själv blir framtung eller klumpig i sitsen är det nog bättre att låta bli.

Givetvis ska underlaget vara bra, och det ska vara svaga korta backar om hästen inte är stark och van.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 443
Senast: Amha
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 177
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar