Trava i nedförbackar??????

Sv: Trava i nedförbackar??????

Du menar att alla hopphästar skulle vara trasiga för att dom landar på frambenen?

:confused:

Visst kan jag hålla med om att man kanske kan trava i EN SAMLAD trav i en liten nedför backe men aldrig i en brant.

*Kör ni både branta och små backar ni som säger att ni travar och galopperar nedför? Och hur tränade är era hästar? Hobbyrider eller tävlingsnivå?

Jag har inte siffrorna i huvudet men vikten benen belastas med i landningen är väl över ett ton iaf. Så ja - då borde hopphästarna vara trasiga.
Som sagt, man ska inte bara flänga ner för backen, det skall göras i balans och in en gångart som är anpassad för hur pass tränad hästen är.
Min häst går lätt fälttävlan, 120 hoppning och LA dressyr, nu är han 11 år och stark nog att rida i alla gångarter i de flesta backar. Det hade jag inte gjort när han var 6.

*Hur ställer ni bukare till det?
*Travar ni i nedförsbackar?
*Om det är en liten eller stor, spelar det någon roll?

Vet en del här omkring som det inte rör någonting om det går uppför eller nedför. Själv så kan jag inte tänka mig att trava nedför även om det bara är en liten. Känns inte alls som det är bra för benen.

Har jag fel? Kan det kanske vara bra istället, bygger kanske muskler?

Jag vet inte så därför undrar jag om ni kanske har något bra svar :):idea:

Jag är alldeles för dålig ryttare för att ge mig in i trav nedför... :grin:så därför är det skritt för mig och kamel:banana:

Jag har läst i Ridsport (ett expertutlåtande) att trav i backe (både uppför och nerför) sliter onödigt mycket på hästens höfter.
det har jag också läst, och inte bara i ridsport.

jag skrittar bara i nedförsbackar, tycker det blir en onödigt stor belastning på frambenen annars. större risk att dom halkar också.

Väldigt svagt sluttande vägar brukar jag trava/galoppera på. Är överlag väldigt försiktig med annat än skritt i nedförsbackar, skrittar hellre för att vara på den säkra sidan.

Jag rider gärna i både trav och galopp i mycket lätt nedförsbacke på en häst som är stark nog att bära sig. Min häst är knappt riden och det kommer ta lång tid innan vi börjar med såna konster... Men mitt "problem" är att jag blir så galet rädd att hästen ska snubbla om det är för brant. Därför skrittar jag hellre om jag är det minsta osäker.

Visst kan jag hålla med om att det kan vara lite träligt när man är ute i skogen och det är backigt men då brukar jag trava/galoppera uppför och skritta nedför, bra träning på avsaktningar och fattningar :)

Jag tänker så här:
I branta nerförsbackar ska man inte trava eller galoppera. Men i lite mindre backar, beror det på hästens styrka och ryttarens förmåga att hålla den i balans, (och att låta hästen själv balansera och inte störa den) kan inte ryttaren det så blir det belastning på frambenen som bara är skadlig. Om hästen kan bromsa upp med sin bakdel så kan det vara stärkande, ryttaren kan alltså använda mindre backar som lite styrketräning om hästen klarar det.

Men överlag skritt nerför, och särskilt på hästar som inte kan använda kroppen rätt utan kanske trillar fram på bogarna nerför backarna:crazy: Då är det bättre att skritta och låta hästen själv balansera upp genom att bromsa med bakdelen, det är stärkande det också. Jag skrittar oftast nerför, utom i svaga lutningar eller någon bit, just för styrketräning.

Brukar nästan adlrig trava eller galoppera i nedförsbackar med någon av mina hästar.

Den äldsta är överbygd(eller vad det heter) bak så det känns som man sitter i en jätte nedförsbacke när mna rider nedför. Händer ibland att jag kan trava i mindre slutande backar om hon känns lugn och samlad.

Unghästen är det skritt som gäller med, då hon inte har full koll på frambenen och jag vill inte riskera att åka av eller gå omkull med henne.

Uppför är det inga problem med något tempo.

Så rider iallfall jag.

Jag tycker det är vädigt otrevligt att trava i nerförsbackar och fullkomligt avskyr andras hästar som har för _vana_ att börja trava nerför. Om det sliter på hästen vet jag inte men jag tycker det är väldigt obekvämt och obehagligt för mig själv.
Så jag vill att hästen skall skritta och absolut inte börja småtrava och trippa.

/petig ;)

Ni som förr inte trava i nedför backar har ni ändrat åsikt nu efter att ni har läst om att andra till och med galopperar? Bara lite nyfken sådär :)

Provade härom dagen att joga i samlad trav i en liten lätt slutande backe men tyckte inte alls det var bekvämt så jag håller mig till skritten :D

KL
Jag tävlar fälttvälan så JA jag både travar och galopperar nerför skulle jag inte kunna det har jag inte på en terrängbana att göra tycker jag. Självklart får man tänka på vilken häst man sitter på men när dom är vältränade tycker jag dom bör kunna gå balanserat i trav och galopp nerför både svaga och lite brantare backar. Självklart travar jag inte nerför backar som liknar stup men annars så.

Ni som förr inte trava i nedför backar har ni ändrat åsikt nu efter att ni har läst om att andra till och med galopperar? Bara lite nyfken sådär :)

Provade härom dagen att joga i samlad trav i en liten lätt slutande backe men tyckte inte alls det var bekvämt så jag håller mig till skritten :D

Har inte ändrat åsikt! Tycker inte om att trava/galoppera utför. Nu rider jag dressyr och inte fälttävlan så vi "behöver" inte trav/galoppera utför.

Jag förstår att det kan vara lite jobbigt att skritta alla utförslut på en terrängbana;)

Jag tror det är bra träning att rida lite snabbare än skritt även om det lutar. Vissa galoppbanor har ju utförslut, om folk vågar rida kapplöpningsgalopp i nerförslut så ska väl jag för sjutton våga trava lite!!

Sen har jag ju lite fälttävlansdrömmar också, så det är bäst att träna på.
Fast där jag rider nu är det nästan en timmes ritt till en liten tramsig lutning (det är inte ens en backe). Snacka platt!

Jag travar i nerförsbackar (inte som stupar men om det är svag lutning) med hästar som orkar bära sig. Hos oss är raksträckorna få och det går liksom upp och ner på skogsvägarna hela tiden. Bara gilla läget och arbeta utifrån förutsättningarna.
Att galoppera i nerförsbackar händer det att jag gör. Där underlaget är bra och jag känner till vägen ordentligt. Men då handlar det snarare om kullar som man tar sig upp och ner för än regelrätta backsluttningar.

Man får ha sunt förnuft och se till hästens utbildningsnivå lika mycket som till sin egen. Skulle vi göra allt för att inte slita på våra hästar skulle vi nog få sluta rida på de också.

Tror inte det finns så mkt rätt och fel. Man gör som man känner att man klarar själv och det man känner att hästen klarar. Finns både fördelar och nackdelar.

Jag travar och galopperar i svaga nerförsbackar, om jag känner att hästen klarar av det på ett bra sätt - dvs går med balans. Inget flängande i backarna, det känns som väldigt onödigt slitage, men görs det på rätt sätt är jag övertygad om att det är bra träning. Både mentalt - hästen tar sig fram överallt, och fysiskt - träning.
Jag rider distans (nåja, debuterar troligen i tävingsklass 50km nästa säsong) och att sakta av inför en liten lutning stör flytet rätt mycket, upplever jag.

I nästan alla fall skrittar jag ner för backar. Någon gång har det väl hänt att man travat/galopperat i nerförbacke men oftast inte.
Det känns fel på något sätt tycker jag. :p

Jag har en äldre häst som jag vill ha kvar till vilket pris som helst så.....nej!
Min häst är ganska gammal och tung.
Hade det handlat om en ung och lättare häst så hade jag kanske sagt JA!

Trav nerför bygger kanske en del men sliter också.

Nu tänker jag på nerförsbacke och inte väg som sluttar en liten liten aning.

Jag skrittar mest i nedförsbackar mest för att jag tycker det är väldigt läskigt att röra sig snabbare. :crazy: Annars om det är en kort backe eller inte sluttar så mycket så kör jag på i det temop vi hade innan. Skulle vara svårt att få upp kondisen om man var tvungen att bryta av i varje liten sluttning. ;)

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 443
Senast: Amha
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 177
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar