Trava/glaoppera i pulssnö

E

Eeiram

Hej!

Häromkring har vi snö som går upp till knäna på hästen, vilket jag låter min häst trava och galoppera i. Jag undrar hur pass mycket jobbigare det är för hästen att trava/galoppera i pulssnö? Går man själv och pulsar i snö blir man trött ganska fort, men hästen verkar bara bli spralligare. :crazy:

/Marie

Sv: Trava/glaoppera i pulssnö

visst är det väl bra för konditionen men jag kan tänka mig att det sliter en del också.. har ju hört att ridbanor med sankt underlag sliter på lederna. fast jag vet inte.. ska inte säga för mycket..

Det är lättare för hästen att trava/galoppera i djupsnö än att skritta, vilket du redan konstaterat. galoppen är lättare än traven då hästen kommer "upp" mer från snön i sprången.

givetvis är det jobbigare än på barmark. var uppmärksam på hur hästen reagerar på arbetet- inget flåsande och pustande, då är det för tungt.

Det blir inga långa galopper direkt, men är det alltså direkt skadligt för hästen att trava/galoppera i pulssnön? Jag har trott att det är ganska "snällt" mot hästen att springa i snön när den är så pass lätt som den är nu.

Jag försöker träna bort en del av min hästs bukiga mage, varöfr jag blivit rekomenderad galopper. Hon har dock en gammal senskada som spökar titt som tätt, så jag är lite orolig för VAR jag skall låta hästen galoppera. Jag trodde som sagt att snön var snäll mot hästen, inte speciellt hårt underlag, men då kan det alltså vara skadligt ändå?!

Intressant att få veta - berätta gärna mer! :bow:

/Marie

Nej jag menade inte att antyda att det är skadligt - det jag menar är att man ska inte rida så att hästen flåsar och bälgar - då är det för tungt för den och kan vara skadligt då hästens kondition inte håller för det - precis som annan för intensiv ridning inte är nyttigt för en häst som inte har kondition nog.

ang senskadad häst i djupsnö så vågar jag faktiskt inte svara på det -jag har för dålig erfarenhet av senskador då jag tack och lov varit besparad dem under hela min häst tid på 30 år med undantag för en gaffelbands skada en gång. så fråga någon annan här på forumet som vet bättre än jag ang. det. spontant skulle jag säga var försiktig mot extra motstånd som snö pulsande om hästen har reaktioner känningar av senskadan, du skriver att den spökar ibland? Men som sagt- finns andra här med mycket bättre kunskap på detta ämne än jag.

Om vi pratar ridning i snö under normala omständigheter på frisk häst så säger jag som sagt: nyttigt och stärkande för hästen i vettiga doser. och att galopp är mindre slitsamt än att skritta/pulsa.

för att jobba bort magen brukar jag galoppera i lugn takt, gärna i lätt uppförsbacke. fast det kan ju vara svårt nu när det är fruset och isigt..=(

Tack för alla svar! :bow:
Jätteintressant och nyttigt läsning! :)

Det jag menade med att senskadan spökar ibland är att benet kan svullna upp om hon göra något tokigt med benet, t.ex. halkar eller kliver galet i hagen etc. Det svullnar också ibland upp efter arbete, vilket dock är något vi får leva med har jag fått höra av flertalet veterinärer. Dock måste jag vara noga med uppvärming, vilket jag också är. Jag har också köpt Back on Track vaddstycken som jag använder som nattbandage på båda frambenen.

Trist nog är det ju ganska hårt i backen såhär års, varför jag passar på att trava och galoppera i snön där det ändå är ganska mjukt underlag.

Jag vill inte utsätta hästen för något som kan vara skadligt eller påfrestande för henne/hennes ben, så det här var verkligen intressant att höra era synpunkter på! :bow:

/Marie

Jag tycker det är super att rida i snön, speciellt på lite pigga hästar. Visst, de kanske blir extra pigga på vintern när snön kommer, men de bli dubbelt så trötta av den nästan.

Red i dag och galopperade en stund på en åker och det var riktigt jobbigt för henne! Hade bra fäste också, hade visst tappat en brodd men det märktes inte i snön, bara när vi skrittade hem på plogade vägar då hon halkade lite med det benet ibland.

Hon ville dessutom galoppera och inte trava, så jag antar att hon upplevde det som enklare. Nu när snön är så djup också (går väl knappt till knäna på min arab) tycker jag den verkar väldigt stötdämpande, definitivt om man jämför med barmark/plogad väg så här års!

Men det här är ju bara mina egna erfarenheter... =)

Var också ute på vår gamla banvall och galopperade idag. Snön var inte så jätte djup men visst är det jobbigare för dem.

Men visst är det underbart att galoppera fram i snön. Det var helt suveränt idag. Gnistrande snö. Inte halt. Inga styltor. Glad häst. Soligt väder.

Kan det bli bättre

Hej! att hästen pulsar i snön tar den ingen skada av! det ända den tar skada av isåna fall är när det är hård skare men det är ju en annan sak... samma sak gäller träning på asfalt! många tror att benen tar stryk när man rider på asfalt men det är bara nyttigt i lagom mängd. Galoppstallen brukar galoppträna på asfalt. Nästan allt är bra i lagom mängd! det enda dåliga jag kan komma på för benen är ridning i trav och galopp i nerförsbackar.

också vill jag tillägga att det här var mitt första inlägg:D :banana:

Blev väldigt nyfiken på ditt inlägg eftersom jag själv håller på med galopphästar, jag vet inte EN ENDA TRÄNARE som galopptränar på asfalt! Det måste jag missat, och efter alla kurser jag varit på har det inte en enda gång talats om träning på asfalt.
Vet du någon som gör det? Vart kommer dessa uppgifter ifrån?

mackan skrev:
Det är lättare för hästen att trava/galoppera i djupsnö än att skritta, vilket du redan konstaterat. galoppen är lättare än traven då hästen kommer "upp" mer från snön i sprången.

givetvis är det jobbigare än på barmark. var uppmärksam på hur hästen reagerar på arbetet- inget flåsande och pustande, då är det för tungt.

Aha! Det var därför min unghäst ABSOLUT ville galoppera i djupsnön när han fick följa med på handhästtur här om dagen! Vi red mest på plogade vägar, men ca 200 meter längs en stig där snön gick dem till knäna. Jag undrade varför det var så jättesvårt att hålla honom lugn då - mycket lättare på plogade vägen. Men då fick jag alltså förklaringen. :idea: Ganska logiskt egentligen, när jag tänker efter... :o

Astriden skrev:
Hej!

Häromkring har vi snö som går upp till knäna på hästen, vilket jag låter min häst trava och galoppera i. Jag undrar hur pass mycket jobbigare det är för hästen att trava/galoppera i pulssnö? Går man själv och pulsar i snö blir man trött ganska fort, men hästen verkar bara bli spralligare. :crazy:

/Marie

Jag har där jag bor en gammal galoppbarna som funkar utmärkt att träna på, den ligger uppe på en höjd, så det är ganska brant bake upp och ned, jag klättra upp och sedan tränar jag däruppe. Jag tycker man ska ta vintern och snön tillvara, jag har märkt väldigt bra resultat på mina tävliongs ponnyer, när dom får galoppera och stärka sig i snön, Sen får man självklart anpassa varje ridning efter hästen och hur mkt dom orkar, sen gör jag inte galoppträning i djup snön mer en 1-2 gånger i veckan då jag tror dom kan få träningsverk av det! :D ( mkt stretsning efter)

Jag har verkligen haft två motsatser när det gäller djupsnö:rofl:
Johan älskade att vada i snö, gärna upp till magen och han klev på framåt i skritt och verkligen njöt:D

Medan Harry hatar det:o Jag har testat en gång i vinter och då gick snön kanske till halva skenan (knappt så det räknas till djupsnö enligt mig:smirk: ) och han gick väl ganska bra (nästan bara trav, ville inte skritta) tills han kom på att han faktiskt tyckte att det var jobbigt så då försökte han bocka så att han skulle slippa eländet (jag med andra ord:angel: )
Förra vintern testade vi att promenera i djupsnö... En som är i stallet höll på att svimma när han såg oss.... Jag gick före och gjorde spår och Harry följde efter, hemskt noga med att inte trampa utan för mina fotspår:o
Så nä djupsnö är inget för Harry.. Han är ingen vildmarkshäst, som t.o.m. måste stanna & sikta för att gå över en enda bom:angel:

Astriden skrev:
Tack för alla svar! :bow:
Jätteintressant och nyttigt läsning! :)

Det jag menade med att senskadan spökar ibland är att benet kan svullna upp om hon göra något tokigt med benet, t.ex. halkar eller kliver galet i hagen etc. Det svullnar också ibland upp efter arbete, vilket dock är något vi får leva med har jag fått höra av flertalet veterinärer. Dock måste jag vara noga med uppvärming, vilket jag också är. Jag har också köpt Back on Track vaddstycken som jag använder som nattbandage på båda frambenen.

Trist nog är det ju ganska hårt i backen såhär års, varför jag passar på att trava och galoppera i snön där det ändå är ganska mjukt underlag.

Jag vill inte utsätta hästen för något som kan vara skadligt eller påfrestande för henne/hennes ben, så det här var verkligen intressant att höra era synpunkter på! :bow:

/Marie

Jag skulle nog vara försiktig pga senskadan, eftersom den "spökar". Förstår inte riktigt det där att den blir tjock ibland med att du får leva dem det?? Var det en riktig senskada och vilken typ, förslitning eller olycksskada?
OM det verkligen är en senskada som nte är helt utläkt och borta (för då ska den inte "spöka") så skulle jag prata med en veterinär som är br på senskador om var och hur jag kan rida.
Allmännt: hästen ska gå i balans och den ska helst inte halka, tex med det benet.

Senskadan är en gammal skada hon fick då hon pressades för hårt på travbanan som unghäst. Hästen är idag 17 (snart 18) år, och har från och till problem med benet vilket hon haft sedan hon fick skadan. Jag har ultraljudat henne och veterinärkollat henne titt som tätt.

Benet kan bli tjockt och skadan "spöka" om hon t.ex. har halkat i hagen samt efter "hårdare arbete" och liknande. Det skadade benet kommer alltid vara lite tjockare än det andra frambenet, vilket jag har fått höra av samtliga veterinärer.

Jag har varit i kontakt med flera veterinärer, både privatpraktiserande, distriktsveterinärer och på djursjukhus och alla säger de samma sak - skadan är något hästen (och jag) kommer att få leva med, men vi kan dock rida och köra "som vanligt", men uppvärmningen är mycket viktig för hästen. Det är klart, någon travhäst skulle hon aldrig kunnat bli, det skulle hon inte hålla för, men min sorts ridning/körning (fritidsridning/körning) är ok.

Fråga gärna om jag förklarat något otydligt... :crazy:

Till ämnet i tråden vill jag än en gång tacka alla bra svar! :bow:

/Marie

Att det är tjockare hela tiden är inte konstigt eftersom det bildas ärrvävnad när en senskada läkt men det betyder inte att benet håller sämre. Det som skulle göra mej orolig är om det blir tjockare av att tex halka eller arbeta hårt, men veterinärerna vet säkert bäst eftersom du har kollat.

minimi skrev:
Att det är tjockare hela tiden är inte konstigt eftersom det bildas ärrvävnad när en senskada läkt men det betyder inte att benet håller sämre. Det som skulle göra mej orolig är om det blir tjockare av att tex halka eller arbeta hårt, men veterinärerna vet säkert bäst eftersom du har kollat.

Håller med..

Personligen skulle ja inte sitta (iaf inet hårt) & rida en häst som blir så...
NÅTT fel måste det ju vara om den blir svullen av sådana saker.
det ska den inte behöva göra...

Astriden-->

Hur vet du att hästen blir svullen av att den snubblar i hagen.?
Kan inte tänka mej att du sitter & kollar på den dygnet runt i hagen...

& om den blir svullen av hårt arbete så fattar ja inte varför du ska rida hårt då!? :confused:
Var lite snäll mot hästen, den börjar faktiskt bli lite "till åren", och med tanke på skadan så borde den få pensioneras/gå på lättare ridning!
:(

Ja, jag håller med, varför jobba hårt då?

Jag undrar ju lite (eftersom du nu skriver om det här) vad veterinärerna har sagt att ni får leva med? Att en gammal senskada gör att benet alltid är tjockare än det andra? Ja, det är ju helt rätt. Så är det och det behöver faktiskt inte minska användningen alls, ärrvävnaden är stark när skadan väl läkt.
Men att det ska bli tjockare och förändras av hårt arbete och halka tex, det låter inte bra. Har de verkligen sagt att ni får leva med det???:confused: Ja ja, jag har ju inte sett hästen, men det är som jag tänker i alla fall, även om jag inte är vet.:smirk:

Eftersom det blev diskussion om min häst senskada så skall jag förtydliga mig.

Jag är MYCKET NOGA med regelbundna veterinärkontroller, samt har ultraljudat henne i Strömsholm, Romme ATG-klinik och Ultuna. Hästen har alltså en gammal skada sedan unghäst. Jag träffade och lärde känna hästen då jag tog henne på foder när hon var 10 år, köpte henne för ca. 2 år sedan. Det var alltså en tid efter att hon blivit skadad som jag först mötte hästen, så något närmare om skadan hon fått som unghäst vet jag inte. Jag vet dock att ägaren inte var särskilt snäll mot henne, pressade henne för hårt etc. Det var pga skadan som hon tvingades lämna travbanan innan hon ens fått starta en gång. Därefter blev hon ridhäst.

Nåväl, ärrbildningen gör benet tjockare, det vet jag om. Benet kan också bli tjockare efter "hårdare arbete", men jag "fritidsrider" bara, har inga tävlingsambitioner, så vad jag menar med "hårdare ridning" är trav och galopp i lagom mängd. Det är dock inte efter varje pass hon blir tjock i benet, men det händer. Det är något vi får leva med enligt veterinärerna. Enligt dem är det inte skadligt att benet blir tjockare eftersom svullnaden går ner ganska fort. Jag använder dessutom Back on Track-nattbandage som har gjort benet otroligt mycket bättre. Efter att jag började linda med dessa har benet blivit lika smalt som det på motstående sida.

Och nej, jag sitter inte och bevakar hästen i hagen dygnet runt, men det har hänt att benet varit svullet efter hagesvistelse och enligt veterinärerna kan det hända att hon halkat etc. i hagen. Dock var det länge sedan något dyl. inträffade.

Självklart tänker jag på att hästen börjat bli äldre och vad jag menar med "hårdare arbete" (märk att jag skrev det inom ""-tecken) har jag redan beskrivit.

Jag vill stryka under att jag alltid tänker på hästens bästa. Jag tar hjälp av veterinär så fort benet inte känns som det skall, vilket dock var länge sedan det inträffade. Vi har inte haft några problem med benet på snart 1,5 år.

Jag har flertalet gånger frågat olika veterinärer vad hästen klarar för arbete, för jag vill inte göra något som är skadligt för henne, och har fått svaret att bara jag värmer upp hästen innan "hårdare arbete" så är det ok.

Jag är ju inte heller veterinär, men eftersom jag besökt tre olika djursjukhus, samt låtit olika veterinärer tittat på benet och fått ungefär samma svar så litar jag på att det de säger är rätt.

/Marie

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
568
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 641
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka