Trava/glaoppera i pulssnö

Sv: Trava/glaoppera i pulssnö

Ok, då är ju allt bra.
Att benet blir smalare, ja det bör det bli med åren, om skadan är gammal.

Jag har haft en häst med en gammal senskada från mycket unga år, han klarade allt som en vanlig ridhäst ska klara, inklusive fälttävlan och hoppning. Det benet var helt "torrt" trots ärrvävnaden och vad vi än gjorde. Med åren gick ärrvävnaden ner mer och mer.
Men ingen sa att det skulle tjockna ibland och det gjorde det inte heller. Jag tog reda på mycket om senskador innan jag köpte honom
och vad som kan hända med dem.Hade tät kontakt med den vet som behandlat honom i början. Därför skulle jag bli orolig om det hade börjat bli tjockare tex.
Men dina vet vet säkert om just din häst, så jag kan självklart inte säga något om det. Jag menade inte som kritik heller, utan mer hur jag tänkte. Det var ju inte alls vad tråden handlade om heller, utan om djup snö.
Ja, jag red den hästen mycket i djup snö, utan problem. Hände ingenting med benet. Senskador behöver ju inte vara ett problem om de väl är ordentligt utläkta.

Min häst har varit med om en hel del hos sin förra ägare, bland annat misshandel och den här skadan (som jag också benämner som misshandel eftersom han pressade henne för hårt som unghäst). Han har sedan låtit benet blistras, benet är på sina ställen vitt (vita hår). Jag vet inte om det kan ha med tjocknaden att göra? Jag kan inte mycket om just blistring. Den mannen (förra ägaren), som numera är anmäld för djurmisshandel, kan inte vara riktig i huvudet efter alla hemskheter jag hört att min häst utsatts för och dessutom är han otroligt penga-/maktgalen och hade inte råd till att ha många hästar varför han nog gjorde allt för att just min häst skulle hålla på travbanan så han skulle kunna tjäna pengar på henne. När hon inte gjorde det skulle hon gå till slakt, men hennes förra fodervärd räddade henne - hon såldes sedan vidare till mig efter några år. Blev visst lite historik om min häst, och lite av en förklaring till att jag inte vet hur henne ben/senskada behandlats av den otäcka gubben. Benet måste ju ha tagit mycket stryk och jag kan tänka mig att han inte lät skadan läka ut som den skulle. Sådant tålamod hade han nog inte.

Efter att jag tagit hästen på foder och numera äger henne har hon haft problem med djupa böjsenans förstärkningsband. För ca. 2,5 år sedan upptäckte jag en knöl ungefär på mitten av skenan, varför jag tillkallade veterinär. Det var just djupa böjsenans förstärkningsband som "spökade". Hon gick då på sommarbete, jag hade varit borta på semester och just kommit hem, hon hade bara gått i sommarhagen och skrotat, så det var något tokigt hon gjort i hagen som orsakat det hela. Efter den skadan skrittade jag henne under en lång tid, ultraljudade henne med jämna mellanrum och fick veterinärråd hur jag skulle behandla skadan. Jag ökade såsmånigom på belastningen med lite trav - allt efter veterinärers råd. Fibrerna läkte mycket fint, men det tog nästan ett år innan skadan blev helt bra. Senskador tar ju tid!

Jag tog absolut inte inläggen som kritik, det är bara bra att folk reagerar! Jag tycker också att det är konstigt att benet tjocknar, men eftersom jag talat med så många olika veterinärer och ultraljudat henne på flera djursjukhus - och samtliga säger att hästen håller för arbete så får man väl tro på det, dock mycket viktigt med uppvärmingen. Dessutom kanske jag skall förtydliga mig och berätta att det inte alls är efter varje "arbetspass" som benet tjocknar - långt ifrån - men det har hänt förr. Dock rider/kör jag med sunt förnuft. Jag vill absolut inte göra min häst illa.

Tack än en gång för alla inlägg om just ridning i djup snö! :bow:

/Marie

Astriden skrev:
Hej!

Häromkring har vi snö som går upp till knäna på hästen, vilket jag låter min häst trava och galoppera i. Jag undrar hur pass mycket jobbigare det är för hästen att trava/galoppera i pulssnö? Går man själv och pulsar i snö blir man trött ganska fort, men hästen verkar bara bli spralligare. :crazy:

/Marie

Jag är skitskraj för att galoppera i djupsnö sen jag fick höra att en tjej som jag haft häst i samma stall som galopperade sin häst i djupsnö och den högg sej rejält i senan. Tog flera år innan den blev bra och då var det en UNG häst (4 år kanske?) hade den varit äldre vete tusan om den blivit bra överhuvudtaget:eek:

Dom har svårare att hinna undan med benen så att säga när man galopperar i djupsnö eller vatten.

Trava i djupsnö däremot eller skritta där det går upp till magen nästan på hästen tycker jag är skitbra träning :) kortare bitar då. Om man skrittar i inte alltför djup snö så tror jag det går bra ganska långa sträckor (2-3dm) men det är ju inte idealiskt eftersom hästen spänner sej ganska mycket när den börjar bli trött.

Tycker det är jättebra att du tar hänsyn till såna saker. Även om det inte händer ofta vill man ju undvika att det händer alls.? I den mån det går alltså. I längden tror jag inte hästar mår bra av att få vila "i onödan" alltså att man inte jobbar den fastän den är fräsch nog.

Jag skulle nog tränat skritt i snö, kortare bitar djup snö, och liite längre sträckor halvdjup snö. MEN går det är det bra om man undviker snö överhuvudtaget ett tag också under passet. För att variera, liksom det inte är bra för hästen att gå på en hal väg en längre sträcka.

Okej. då förstår jag.

Jag blev lite "orolig" ett tag, det finns så mycket dumma människor här i världen :crazy:

Men det verkar som att du har väldigt stor koll på din häst & att du vet dens begränsningar.
Bara för att ge ett råd; försök hitta anledningen till att den blir svullen.
Tänker man efter lite så brukar man hitta lösningen till det, även om det kan ta lite tid :)

Lycka till & hoppas allt går brai fortsättningen!

Hej!
Vilken tur att hästen hamnade hos dej!
Jag har hört en del om travfolk av mina grannar som sysslar med trav. Men det är en annan diskussion.
Ang det vita så är det med alla sannolikhet av blistringen som ger stora sår på benet.

Jo, de vita håren på benet är från blistringen. Med tanke på hur hemsk den karlen, förra ägaren, är så har nog både hästen och benet varit med om en del efter både innan och - framför allt - efter skadan. :mad:

Jag är jätteglad över att ha gett hästen ett värdigt liv - det skall alla hästar ha! Hon har blivit en helt annan häst nu jämfört med då jag träffade henne för första gången, det märks att hon litar mer på människor nu. :)

Angående att benet blir tjockare ibland skulle jag gärna vilja veta orsak till, så om någon varit med om något liknande vill jag gärna höra. Veterinärerna säger att det är bra om hon vid dessa tillfällen skrittas så att hon inte blir stående. Tack och lov var det länge sedan benet svullnade upp, vilket jag redan berättat om. :crazy:

Absolut vore det skönt att slippa att benet tjocknar - och faktum är att det inte gjort det efter senaste skadan på djupa böjsenans förstärkningsband, då jag lät henne skrittas under en längre tid (nästan ett år). Dessutom använder jag mig ju av Back on Track-vaddstyckena som jag tycker gjort underverk. Benet har aldrig varit så fint som det är nu - nästan lika smalt som det på motsatta sidan. :bump:

Jag har tänkt väldigt mycket på det här med benet och funderar om inte det var just den längre skrittperioden efter senaste "återfallet" som hjälpt?! Benet kanske aldrig har fått tid att läka ut helt, varpå den "spökat" för oss. Jag har ju låtit henne veterinärkollas med jämna mellanrum, men det var efter den senaste skadan som hon för första gången ultraljudades. Tidigare har hon fått inflammationshämmande mediciner, ordinerats lugn skrittmotion under en tid etc. men faktum är att man ju inte direkt vet om skadan läkts helt genom att bara känna på benet - det krävs ju ultraljud för detta. Som sagt, senskador tar ju dessutom väldigt lång tid att läka och kanske har benet aldrig fått den tiden tidigare.

Peppar peppar, benet har som tidigare skrivet varit helt ok efter senaste skadan så jag hoppas vi slipper mer krångel med det. Dock är jag mycket uppmärksam och samtidigt lite oroad för återfall eftersom det varit så pass mycket strul med benet. Förhoppningsvis får det fortsätta vara bra nu! Jag rider/kör med sunt förnuft och vill inte göra henne illa på något sätt.

Jag är bara jätteglad att ni reagerar - tänk om alla kunde bry sig om djuren så att vi slapp onödiga skador och andra hemskheter!

Jag har ridit henne i "halvdjup" snö, som går till lite under knäna på henne, flertalet gånger och det har inte varit några problem med benet. Jag rider henne inga långa stunder i snön, men vissa stigar är täckta av snö, liksom en del oplogade vägar. Hon blir så otroligt sprallig i snön så där snön inte är alltför djup har jag låtit henne trava och galoppera. Det var därför jag startade tråden, för att få reda på om det kan vara skadligt för hästen att pulsa/jogga/galoppera i pulssnön. Jag har fått många bra svar och synpunkter - TACK! :bow:

/Marie

/Marie

Det var någon som sa att det var 10 gånger jobbigare för hästen att gå i djupsnö än på plogad väg, tror inte att det är 10 gånger jobbigare själv, men snön gör ju en hel del.
Jag och min syster har ridit våra hästar lite på gärden...det resluterar i bocksprång, bakut och hästar som inte vill stanna.
Min häst rullade sig häromdagen när jag satt på henne...var bara att slänga sig av! :crazy:
Men när hästen får till en riktig galopp är det ju hur mysigt som helst!:)

Astriden skrev:
Jo, de vita håren på benet är från blistringen. Med tanke på hur hemsk den karlen, förra ägaren, är så har nog både hästen och benet varit med om en del efter både innan och - framför allt - efter skadan. :mad:

Jag är jätteglad över att ha gett hästen ett värdigt liv - det skall alla hästar ha! Hon har blivit en helt annan häst nu jämfört med då jag träffade henne för första gången, det märks att hon litar mer på människor nu. :)

Angående att benet blir tjockare ibland skulle jag gärna vilja veta orsak till, så om någon varit med om något liknande vill jag gärna höra. Veterinärerna säger att det är bra om hon vid dessa tillfällen skrittas så att hon inte blir stående. Tack och lov var det länge sedan benet svullnade upp, vilket jag redan berättat om. :crazy:

Absolut vore det skönt att slippa att benet tjocknar - och faktum är att det inte gjort det efter senaste skadan på djupa böjsenans förstärkningsband, då jag lät henne skrittas under en längre tid (nästan ett år). Dessutom använder jag mig ju av Back on Track-vaddstyckena som jag tycker gjort underverk. Benet har aldrig varit så fint som det är nu - nästan lika smalt som det på motsatta sidan. :bump:

Jag har tänkt väldigt mycket på det här med benet och funderar om inte det var just den längre skrittperioden efter senaste "återfallet" som hjälpt?! Benet kanske aldrig har fått tid att läka ut helt, varpå den "spökat" för oss. Jag har ju låtit henne veterinärkollas med jämna mellanrum, men det var efter den senaste skadan som hon för första gången ultraljudades. Tidigare har hon fått inflammationshämmande mediciner, ordinerats lugn skrittmotion under en tid etc. men faktum är att man ju inte direkt vet om skadan läkts helt genom att bara känna på benet - det krävs ju ultraljud för detta. Som sagt, senskador tar ju dessutom väldigt lång tid att läka och kanske har benet aldrig fått den tiden tidigare.

Peppar peppar, benet har som tidigare skrivet varit helt ok efter senaste skadan så jag hoppas vi slipper mer krångel med det. Dock är jag mycket uppmärksam och samtidigt lite oroad för återfall eftersom det varit så pass mycket strul med benet. Förhoppningsvis får det fortsätta vara bra nu! Jag rider/kör med sunt förnuft och vill inte göra henne illa på något sätt.

Jag är bara jätteglad att ni reagerar - tänk om alla kunde bry sig om djuren så att vi slapp onödiga skador och andra hemskheter!

Jag har ridit henne i "halvdjup" snö, som går till lite under knäna på henne, flertalet gånger och det har inte varit några problem med benet. Jag rider henne inga långa stunder i snön, men vissa stigar är täckta av snö, liksom en del oplogade vägar. Hon blir så otroligt sprallig i snön så där snön inte är alltför djup har jag låtit henne trava och galoppera. Det var därför jag startade tråden, för att få reda på om det kan vara skadligt för hästen att pulsa/jogga/galoppera i pulssnön. Jag har fått många bra svar och synpunkter - TACK! :bow:

/Marie

/Marie

Vill bara säga att av det jag lärde mej så är tiden det viktigaste coh balanserad, klok ridning så att skadan får tid att läka ut. Det har du ju gett den. Jag skulle faktiskt tro att nu när den fått extra tid ska det inte behöva svullna mer. Om det tjocka är fast och "bara" själva ärrbildningen har du nog en häst som kan hålla många år!!
Lycka till! OCh då kan man rida i djup snö, det kunde jag göra utan problem på min häst, efter några glömde man helt bort skadan, faktiskt. Hoppas det blir likadant för er!

som med allt är inget skadligt i ridningen sålänge de inte kört 365 dagar om året 2 timmar åt gången..

De är inge farligt att hoppa 2 ggr i veckan men de blir farligt för hästen om amn hoppar 7 dagar i veckan 1 timme åt gången!

Dressyr är inge farligt om man rider rätt
Att rida i djupsnö är bara bra som en del av träningen tänk bara på att hästen kan få otrolig träningsverk dagen efter så massera gärna in linnement på hela rygg, kors,länd:)

Gazzan skrev:
som med allt är inget skadligt i ridningen sålänge de inte kört 365 dagar om året 2 timmar åt gången..

De är inge farligt att hoppa 2 ggr i veckan men de blir farligt för hästen om amn hoppar 7 dagar i veckan 1 timme åt gången!

Dressyr är inge farligt om man rider rätt
Att rida i djupsnö är bara bra som en del av träningen tänk bara på att hästen kan få otrolig träningsverk dagen efter så massera gärna in linnement på hela rygg, kors,länd:)

Det där vet jag inte om jag kan hålla med om ;) själva poängen ja, att det är sällan man får en skada första gången man gör något.

Men om man tänker så här då - en häst som ALLTID hoppas en timme om dagen 7 dagar i veckan, den är van vid det :crazy: nog för att det är skadligt i längden, men jag antar att det trappats upp gradvis och inte bara pang bom börjar hoppa varje dag.

En häst färemot som inte hoppat ett skut i hela sitt liv, eller iallafall inte på ett halvår eller mer, skulle man hoppa länge och relativt högt en gång i veckan eller överhuvudtaget lite sporadiskt men ganska hårt vid de tillfällena och mellan den tiden antingen står stilla i hagen eller bara skrittas/tar det lugnt, hur stor chock tror du hästens ben kommer få? :D
Tycker engångsföreteelser brukar vara mer skadliga om hästens fysik inte är redo för det än sker som sker regelbundet och att hästen går ungefär lika hårt varje gång och att det trappats upp innan.

Just ultraljudsbehandling tycker jag är jättebra :) förutom på hästarna som är svårare att "se" resultatet på så har jag själv behandlats med ultraljud när jag stukat tummen/vristen och det har läkt ett par dagar efter.
Sen så hade jag tränat med en hund som sträckt sej av att springa/hoppa i blött gräs och var blockhalt om man nu kan säga så om en hund. Dagen efter, eller om det tillockmed var samma dag fick hon ultraljudsbehandling och dagen efter det fanns det INGA tecken på hälta :) nog för att det ju inte var nån större skada, sträckningar kan gå ganska fort att läka men jag gissar på att det iallafall skulle tagit en vecka längre att läka naturligt.
Nu skulle vi vara med på en tävling helgen efter och eftersom hunden då varit "hältfri" i 5 dagar och egentligen bara varit halt i 2 så chansade vi och var med och inga problem varken då eller senare :)

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
568
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 641
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka