Trav/Tölt?:S

G

Granz

Jag hoppar med mina islandshästar.. Har hoppat in den ena av dom. Vi har bara hunnit komma upp i 60 cm innan det blev hårt och halt. Vi har en gräspaddock, kan det vara möjligt att min häst tycker att det är halt (han är barfota ) eftersom att han bryter av till trav/tölt innan hinderna.. och vill bryta ut.. En gång när jag hoppade på en plätt där gräset hade slitits ut var han mer hoppvillig än vanligt..
Vill inte trava genom hörnorna när där är gräs.. Kan han tycka att gräset är halt? :confused:

Sv: Trav/Tölt?:S

Dret är mäjligt men jag har ju inte själv sett d så d är ju svårt o avgöra .. Söt bild du har förresten:)

Hej!
Det kan ju vara så att han har lite dålig balans och därför bryter av till trav eller tölt. Det är ju ganska vanligt att islandshästar med dålig balans inte klarar snäva svängar utan att bryta av till trav/tölt/grisepass. Så voltarbete först i skritt sedan även i trav och tölt kanske kan hjälpa din häst att hålla farten.

MVH Sanna

Fengur skrev:
Hej!
Det kan ju vara så att han har lite dålig balans och därför bryter av till trav eller tölt. Det är ju ganska vanligt att islandshästar med dålig balans inte klarar snäva svängar utan att bryta av till trav/tölt/grisepass. Så voltarbete först i skritt sedan även i trav och tölt kanske kan hjälpa din häst att hålla farten.

MVH Sanna

okej, tack för ditt svar :) jag ska prova, men nu blir det fräst i paddocken oxå så vi får se hur det påverkar :banana:

det kan hända som ovanstående säger att det kan vara balansen som är problemet.
Hur är han i övrig ridning ? Travar han utan problem där eller är det svårt för honom att trava även utan hinder m.m. ?
Om så är fallet är det nog bäst att travträna mycket innan du börjar hoppa igen.
Löshoppa mycket så han får självförtroende, kan även vara därför han saktar ner och vill bryta ut.
Jag har hoppat in en isis nu i vinter, och när han tycker att det blir för högt så börjar han tveka och vill bryta ut. Man märker det på honom, han laddar som tusan innan, men när han närmar sig sviktar självförtroendet och han vill springa förbi.
Detta har dock försvunnit lite med träning :)

lycka till :D

Michis skrev:
det kan hända som ovanstående säger att det kan vara balansen som är problemet.
Hur är han i övrig ridning ? Travar han utan problem där eller är det svårt för honom att trava även utan hinder m.m. ?
Om så är fallet är det nog bäst att travträna mycket innan du börjar hoppa igen.
Löshoppa mycket så han får självförtroende, kan även vara därför han saktar ner och vill bryta ut.

Han har inte alls problem att trava annars, bara i hörnorna... men jag ska löshoppa honom mer nu oxå:) tack för svaren:bump:

då är det nog balansen som tryter, många islandshästar kan ha svårt att trava just på kortsidor för att balansen inte håller.
så innan du börjar hoppa med h*n på högre höjder ytcker jag att du ska longera mycket också, på volter, i trav...
träna även traven MASSOR när du rider vanligt. Se till att hästen håller traven genom kurvorna och blir stadig.
finns inte balansen i dressyrridningen finns den inte heller i hoppningen. och känner hästen att den tappar balansen så tappar den oftast självförtroendet också..

Michis skrev:
då är det nog balansen som tryter, många islandshästar kan ha svårt att trava just på kortsidor för att balansen inte håller.
så innan du börjar hoppa med h*n på högre höjder ytcker jag att du ska longera mycket också, på volter, i trav...
träna även traven MASSOR när du rider vanligt. Se till att hästen håller traven genom kurvorna och blir stadig.
finns inte balansen i dressyrridningen finns den inte heller i hoppningen. och känner hästen att den tappar balansen så tappar den oftast självförtroendet också..

okej, TACK!!! :bow:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 955
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat