trav-dokumentär på tv ikv

Sv: trav-dokumentär på tv ikv

Arabfilmen var ännu mer vinklad, tyckte i alla fall jag.....

Håller med. Den här filmen var bra, visar att det är slit och släp att arbeta med hästar, men det är en livstil som man brinner för ändå. Arabfilmen gick ju mest ut på att det var riktigt blåsta människor som sysslade med araber. Den var verkligen vinklad.

Men det är lite inställningen till jobbet som gör jobbet värt att ha - oavsett vilket jobb det är. Är man enbart negativ till det man sysslar med så kanske man skall byta yrke?

Det som gör hästlivet - oavsett inriktning - värt att leva är att man brinner för det man gör och tycker att det är kul, även om det är svackor ibland.

En enbart negativ syn till det man sysslar med bidrar till vad resultatet blir...

Den här filmen visade inte min verklighet. Jag jobbar 3-skift inom vården och jobbar med hästarna på fritiden. Vi har tävlingshästar (2), avelsston (3), (bara 1 i år) hingst föling som ska hanteras, en inackorderad ridhäst (ägaren är här 3 dagar i veckan). Året runt i alla skitväder jobbar vi med hästarna. Det som kanske gör det lättare för oss än rebecca i filmen är kanske det faktum att resten av familjen vet att det kostar pengar och också är villiga att låta en hel del gå till hästarna (en vacker dag kanske det betalar sig....). Vi är dessutom 2 som jobbar i stallet... Dottern på 20 och så jag (10 åringen hjälper faktiskt till riktigt bra numera....) och vi har faktiskt oftast rätt kul i stallet, när vi tränar osv. även om det inte rullar in några stora pengar. För oss är det en livsstil!

Likadant var det med Arabfilmen... Jag kände inte igen mig (har fött upp & ägt Araber mellan -93 & -05), kunde inte heller känna igen mina vänner i de kretsarna, faktiskt kunde jag inte ens känna igen Vicke i allt (hon från Blommeröd) fast hon var med i programmet. De "glömde" att visa att hon alltid är villig att hjälpa andra, att där finns alltid en säng, en box och mat när man har vägarna förbi....

Det jag funderar mest på är varför vissa program vinklas så fruktansvärt.....

Mitt svar till Åke var skrivet med glimten i ögat!

Inget seriöst alls alltså utan mer en intern "grej" då Åke föder upp araber och var mäkta irriterad på den arabdokumentären...

Att travet inte är en dans på rosor och långt ifrån räksmörgåsarna vet väl alla!
Det va inte det jag opponerade mig emot.

Utan den var totalt i avsaknad av känsla när det gäller hästarna.
Tittade en stund på reprisen igår och hela bildspråket säger mer än 1000 ord.

Denna gång tyvärr åt det negativa hållet..

Såg inte hela dokumentären men kände inte igen mig speciellt mkt. Jobbade över 6år heltid som skötare och försteman både i sverige och tyskland hos både amatörer och proffs.

Visst är det slitigt och tugnt men av filmen fick man känslan att de ljusa stunderna var så få. Nu är jag sjukpensionär sedan flera år och det går inte en dag utan att jag saknar travlivet. Trots att man satte i ösregn och svinkallt och körde häst nr3 och visste att man hade 4 kvar så skulle jag aldrig ha bytt med en "kontorsnisse".

Det var bara en tanke eller snarare en reflektion - inte något riktat till någon...
Jag lägger ingen värdering i hur Ni sköter Ert stall. Alla, hoppas jag, vet att det kostar pengar att ha travhäst/ar - annars är man ute på hal is! Varför man gör det är oxå upp till var och en - men om man möter en människa som ser allt negativt så kanske den människan inte mår så bra av en och annan anledning. Då borde den personen kanske göra något annat som den blir glad av istället. Mest en tanke, absolut inte riktad till någon!

Jag kände igen mig en del i filmen. Men det jag oxå reagerade på var avsaknaden av att hästen betyder något för ägaren och kanske även skötaren. Nu är det ju lite speciellt med just det här stallet då det inte finns "massor" av skötare i stallet och ägaren kanske "bara" betalar månadskostnader och kanske "bara" är i stallet när hästen skall tävla och delar ut morötter...?? Hästen sågs enbart som ett arbetsverktyg - i filmens vinkling - inte som en individ som har dagsform och humör att ta hänsyn till. Sedan var det en väldigt mörk ton över hela dokumentären, men det torde vara hennes (Johanna St Michaels) syn på travvärlden, sedan barnsben, som avspeglas?

Filmen visade egentligen ingenting om hur det är att vara hästägare/skötare/tränare (kanske främst amatörtränare??) och att hästen i mångt och mycket betyder ALLT. Det vinklades som om hästen bara finns där för att tjäna pengar åt ägaren. Jo det kanske stämmer att det är så, i de flesta proffsstall? Många amatörer är glada om hästen är hel, frisk och gör ett bra jobb hemma och i loppen - oavsett placering. Det är en hobby - inget vinstdrivande företag för största delen alla hästägare och tränare i Sverige.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka