Tratt och vattenskål

Silver Girl

Trådstartare
Hunden har fått hotspot och därmed tratt. Självklart är allt elände just nu. Hon tycker hon knappt kan röra på sig och fattar inte hur hon ska kunna kissa utan att ordentligt kunna lukta sig till rätt ställe. Men det löser sig nog när hon blir tillräckligt nödig.

Men hur gör jag med vatten? Veterinären sa bara att de brukar kunna äta och dricka med tratt. När hon fick mat välte hon direkt skålen med kanten av tratten, så jag fick ta av medan hon åt. Hon ville inte ha vatten just då. Och jag vill ju inte att hon välter ut massa vatten på golvet. Hur har ni andra gjort.

Hon låter inte såret vara utan tratt om jag inte lägger förband på det, och det ska ju luftas. Tänker dock att jag kanske gör det över natten så vi får sova

Man kan sätta vatten i maten och ge lite fler små portioner över dagen så får de i sig bra med vätska ändå. Om vattenskålen är tillräckligt tung och stadig så den inte välter så lätt så brukar de kunna komma på hur de ska dricka så småningom. Jag har kört på en gjutjärnsgryta.

Ute vid rastning kan hon kanske få vara utan tratt om hon är i koppel dvs under strikt uppsikt?

Plockade fram ringen och den funkar ok när jag har uppsikt. Hon når såret men får lite motstånd och är inte lika snabb så jag kan säga till henne. Och hon kunde kissa och dricka. Helt utan går hon knappt framåt utan vill bara slicka på såret även utomhus.
Så vi kör ring på promenader och när jag har koll. Får bli tratt när hon är inne på dagis eller helt ensam.

Hunden har fått hotspot och därmed tratt. Självklart är allt elände just nu. Hon tycker hon knappt kan röra på sig och fattar inte hur hon ska kunna kissa utan att ordentligt kunna lukta sig till rätt ställe. Men det löser sig nog när hon blir tillräckligt nödig.

Men hur gör jag med vatten? Veterinären sa bara att de brukar kunna äta och dricka med tratt. När hon fick mat välte hon direkt skålen med kanten av tratten, så jag fick ta av medan hon åt. Hon ville inte ha vatten just då. Och jag vill ju inte att hon välter ut massa vatten på golvet. Hur har ni andra gjort.

Hon låter inte såret vara utan tratt om jag inte lägger förband på det, och det ska ju luftas. Tänker dock att jag kanske gör det över natten så vi får sova
Häll vatten på maten och ge henne några dagar att vänja sig. Min erfarenhet är att de lär sig snabbt hur de ska göra med tratt på 🙂

Nu verkar du ha hittat en bra lösning, men annars brukar det hjälpa mycket när man höjer upp mat- och vattenskål från golvet ☺️

Du har fått bra tips och verkar ha löst det men jag tänker vatten i tung porslins-/keramikskål - de är ju inte direkt enkla att välta :)
c0097ea1-6b4f-47b9-91b9-8b68a276f53c

Min funkar inte med tratt öht, inte ens en sån uppblåsbar. Han vägrar både äta och dricka och vill inte ens lägga sig ner. Får helt enkelt hitta på andra lösningar.

När han bukopererades senast fick han ha t-shirt på sig som jag knöt ihop med en hårsnodd på ryggen. Han vägrade lägga sig ner med tratten fast han fortfarande var helt groggig tills jag tog av tratten och satte på tröjan.
När han bröt av klon gick han med strumpa som fästes med vetrap-tejp.

Du har fått bra tips och verkar ha löst det men jag tänker vatten i tung porslins-/keramikskål - de är ju inte direkt enkla att välta :)
c0097ea1-6b4f-47b9-91b9-8b68a276f53c
Känns lite onödigt att köpa för max två veckor. Men kan låna föräldrarnas om det behövs någon annan gång. De har sådana som köptes till den hund vi hade på 90-talet.

Min funkar inte med tratt öht, inte ens en sån uppblåsbar. Han vägrar både äta och dricka och vill inte ens lägga sig ner. Får helt enkelt hitta på andra lösningar.

När han bukopererades senast fick han ha t-shirt på sig som jag knöt ihop med en hårsnodd på ryggen. Han vägrade lägga sig ner med tratten fast han fortfarande var helt groggig tills jag tog av tratten och satte på tröjan.
När han bröt av klon gick han med strumpa som fästes med vetrap-tejp.
På dagis har de nu fått henne att ligga i en fåtölj, på golvet går inte. Och hon går gärna på promenad och kunde kissa, men inte bajsa. Så det går framåt. Men märks att hon inte slappnar av helt med tratten. Hon somnar direkt vi kommer hem och hon får vara utan en stund. Hoppas hon vänjer sig mer eller att det läkt till nästa vecka. Då ska jag på konferens och det är tänkt att hon ska vara hos mina föräldrar. Hon har inte samma respekt för dem så oklart hur mycket hon kan vara utan tratt där.

Hotspot ska luftas för att läka, så förband är tyvärr inget alternativ. Och hon skulle säkert försöka ta bort det om ingen såg.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 244
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
570
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 593
Senast: Fibusen
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka