Trasigt korsband vänster bak

sussisus

Trådstartare
Nu är det dags igen, fast den här gången har vovven drabbats av trasigt korsband (förra gången var det ju magsjuka av något slag).

Vi vet inte hur skadan uppstått, inte heller när, men troligtvis vid lek med fotbollen i torsdags eller fredags.
Det vi märkt det på var att Izor har dragit tassarna efter sig (ungefär som folk som inte orkar lyfta på fötterna;)).
I fredags var vi inne i en djuraffär där jag hade Izor i famnen, släppte ner honom som vanligt utanför och då började han vingla omkring som ko som drabbats av galna ko-sjukan, snubblade på trottoarkanten och fick inte vänstra bakbenet med sig. Otäckt att se!:cry:
Som tur var så var vi i närheten av Arninge Djurklinik, så vi tog oss dit och fick en akuttid med en veterinär, som klämde och kände och drog i benet - och kunde till sist konstatera ett trasigt korsband.
Så han ringde till Albano djursjukhus, där de har en ortoped. I telefonen bestämdes det att vi skulle åka till Albano på måndag (dvs imorgon), för det kunde ändå inte göras något över helgen (svullnaden måste gå ner). Så Izor blev ordinerad korta koppelpromenader, inga hopp eller gå i trappor över helgen.

Vovven hankar sig fram, och ibland vinglar han, men det verkar som om han inte har ont ändå. Ibland släpar Izor tassen i och ibland viker han tassen så att klorna tittar ut under tassen bakåt (ni fattar vad jag menar?).
Säger själv till när han vill bli upplyft (tur att Izor är en dvärgschnazuer, som väger nästan 8 kilo, och inte någon större hund).

Någon annan vars hund drabbats av trasigt korsband?

Sv: Trasigt korsband vänster bak

Selma hade av ett korsband förra hösten.
Det var helt av och hon stödde inte alls på det benet, men vi förstod inte att det var så allvarligt för vi kunde inte hitta att hon hade ont någonstans. Hon var precis som vanligt förutom att hon inte ville sätta ner tassen, så vi trodde hon hade sträckt sig eller nåt.

Vi ringde veterinären samma dag iaf och fick en tid efter några timmar. De röntgade och såg att korsbandet var av. Vi fick tid för operation efter en vecka.

Operationen gick jättebra, sen blev det ju såklart en rehabiliteringsperiod som tog lång tid.. man får räkna med ca 5 månader (fast det kanske beror på vilken slags operation man gör). Selma fick simma en gång i veckan och det var verkligen jättebra. Sen hade vi såklart massa "restriktioner" på promenaderna, men idag är hon helt som vanligt igen. Förutom att vi har blivit noggrannare med att värma upp ordentligt innan hon får springa och busa! :)

Ja jag har haft en med samma skada. Valde att avliva honom av flera andra skäl också. Men jag har själv jobbat hos veterinär som näst in till utförde dessa operationer på rutin. Den teknik som "min" vet använde var att göra ett nytt korsband av facian (muskelhinnan). På små och medelstora hundar är prognosen oftast mycket bra eftersom de inte har så mycket tyngd att belasta med.

Hur får man en hund att simma som är en badkruka?;) Izor avskyr att blöta ner sig...

Vad bra att det gick vägen med Selma!
Vi försökte fråga hur en eventuell operation skulle gå till, men veterinären antog att det förmodligen skulle bli fråga om en titthålsoperation.
Nåja, vi får se i morgon. Vi är där när de öppnar klockan 8.

Selma är världens största badkruka men det gick bra :)
På djursjukhuset här har de en jättefin bassäng med ramp och vill inte hunden gå i själv så lyfter man helt enkelt i den. Sen står man med linor på varje sida så inte hunden ska försöka ta sig ur och göra illa sig.

Lycka till imorgon!

Albano har ju en ortoped, så han borde ju veta hur operationen ska gå till, men det är ändå nervöst och jag är lite nojig när det gäller Izor - många "tänk om".:crazy:

Just nu sover vovven, han grävde ner sig under mig:love:, mellan stolsbenen. Han är ännu mer gosig än vanligt, vill gärna sova i knät eller i sängen.

De har en bassäng i Arninge, såg den från receptionen, antar att de har en i Albano också.
Just den delen är jag inte så nervös för, det är nog bara att locka med en extragod godis framför nosen på vovven.:idea:

Tack, det behövs nog!

Min ena hund är opererad i båda sina knän pga korsbandsskada.
Han opererades med TPLO metoden på Strömsholms Djursjukhus.
Rehaben körde vi på deras rehabavdelning, det var perfekt med
en sk "treadmill/waterwalk" för min hund som inte är så vatten-
älskande. Men, vid tre senare tillfällen så har han även fått testa
på att simma i bassäng och det gick det också även om han
helt klart föredrog treadmillen.

Det är bara att få vovven att fatta att simning är nyttigt oavsett om man har fel på korsbandet eller inte.:D

Dessvärre var det inte korsbandet, för då vill de helst inte stödja på benet alls!
Izor har reflexer som han ska, markerar inte speciellt på någon smärta.
Veterinären är inne på diskbråck eller någon sorts infarkt/propp - något som gör att signalerna i nervbanorna till bakbenet blir blockerade. Att skadan är neurologisk, inte ortopedisk.
Diskbråcket kan medföra väldigt stilla väldigt länge. Är det propp så går det tydligen oftast över av sig självt.

Återbesök imorgon 15.15, då en utförlig röntgen, visar det inte något är det magnetröntgen som gäller.
Vi fick vovven med oss hem i alla fall.

Men försök att få en rejs- och lekglad dvärgschnauzer att förstå att han ska ta det lugnt...

Dessvärre var det inte korsbandet, för då vill de helst inte stödja på benet alls!
Izor har reflexer som han ska, markerar inte speciellt på någon smärta.
Veterinären är inne på diskbråck eller någon sorts infarkt/propp - något som gör att signalerna i nervbanorna till bakbenet blir blockerade. Att skadan är neurologisk, inte ortopedisk.
Diskbråcket kan medföra väldigt stilla väldigt länge. Är det propp så går det tydligen oftast över av sig självt.

Återbesök imorgon 15.15, då en utförlig röntgen, visar det inte något är det magnetröntgen som gäller.
Vi fick vovven med oss hem i alla fall.

Men försök att få en rejs- och lekglad dvärgschnauzer att förstå att han ska ta det lugnt...

Var det en ortoped ni var hos? Min hund använde sitt ben trots att
korsbandet var helt av, likaså har bekantas hundar gjort. Några
har varit blockhalta precis när korsbandet gått av, men sedan
börjat använda benet igen. Det är väldigt olika hur dom gör.
En ortoped kan lätt avgöra om korsbandet är av, hunden
sederas och ortopeden "trycker" på knät med ett speciellt
grepp och känner hur det känns i knät.

Låter knepigt!
Men det kanske var skönt att det inte var korsbandet ändå.

Vad tycker hunden om att gå till veterinären förresten? Bara nyfiken :) Det kan ju bli en del turer.

Vår labbe slet av sitt korsband på vänster knä nyårsafton 2006.
Hon var då nästan 11 år.
I och med att hon har artros på höfter och redan gick på smärtstillande så blev det inte aktuellt med operation för hennes del, det skulle inte övriga ben pallat för.
Istället blev det, i samrådan med ortoped från Strömsholm, rehabilitering i form av massage och simning i bassäng.
I början blev det också endast yttepytteturer ute, inga långa promenader alls. Mycket hjärngympa blev det också!

Det tog sin lilla tid, men nu, mer än 1 år senare, finns inget synligt tecken på att hon någon gång slitit av sitt korsband!

Nu spelar det egentligen ingen roll, för röntgen blir det ju i alla fall oavsett skada/fel. Veterinären kollade reflexerna med en hammare och Izor reagerade precis som vanligt.
Markerade knappt någon smärta alls - bara när veterinären nöp vovven med en peang.

Korsbandet hade nog varit den trevligaste diagnosen att få, för det är ju hyfsat "enkelt" att fixa till.
Diskbråck kan ju bli väldigt problematiskt om man har otur.
Infarkt/proppen lät nog mest otäckt men verkar vara den lindrigare av de båda diagnoserna.
Men jag har inte fått slut på mina "tänk om"...:crazy:

Gå till veterinären är inte så hemskt, trots allt. Att få sprutor bryr sig Izor inte om, har aldrig gjort.
han tycker nog att det är mest spännande med alla lukter (men jag skulle aldrig i livet släppa fram honom eller låt en annan hund lukta på honom hos veterinären).
Däremot är det väl inte så roligt att bli lämnad kvar, som han blev förra gången.

Ja, det gäller att fundera ut hjärngympa åt vovven redan nu, för han får ju inte leka (en av favoriterna är att slänga & dänga med leksakerna).
Och som sagt, försöka få en lekglad vovve att förstå att resten av familjen vill att han ska ta det lugnt är inte det lättaste. Men det går hyfsat bra ändå.

Fast nu vet jag inte om magen håller på att packa ihop på vovve.
Han äter inget och magen piper och tjuter.:crazy:
Kan kanske vara en reaktion på veterinärens klämmande och kännande.

På sätt och vis är det väl bra med matstrejken, för han ska ju äta så lite som möjligt innan röntgen (senast 9:00 imorgon ska han äta, om han ska äta något).

Ok. Måste vara jobbigt att inte veta. :(

Skönt att han inte har nåt emot veterinären iaf, det gör ju allt lite lättare.

Jo, en aningen jobbigt är det ju.
Fast just nu när jag skriver detta är jag nog lite mer orolig över magen och att Izor inte har ätit något idag.

Nu spelar det egentligen ingen roll, för röntgen blir det ju i alla fall oavsett skada/fel. Veterinären kollade reflexerna med en hammare och Izor reagerade precis som vanligt.
Markerade knappt någon smärta alls - bara när veterinären nöp vovven med en peang.

Min Chow reagerade heller inte med smärta då ortopeden
kände igenom honom ordentligt. Det var först då han var
sederad och ortopeden kände med det speciella greppet som min
hund reagerade något, ryckte till.
Den vanliga veterinären vi kom till först kunde ej avgöra om korsbandet
var av eller ej. Hon fick hämta en ortoped som fick känna igenom
min hund.Korsband syns förresten ej på röntgen.

Jag håller tummarna för att man snabbt ska kunna ställa en
diagnos på din hund och att han så snart som möjligt
ska kunna bli helt bra.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Den 27:e juni gick ju senaste självriskperioden ut för Hatjo och jag tänkte att det är väl tur att han är frisk. Men... Sin vana trogen...
2
Svar
21
· Visningar
8 917
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31