Trasigt korsband vänster bak

Sv: Trasigt korsband vänster bak

Delvis knapplån.

Syntes inget på röntgen, så nu blir det magnetröntgen - så det kan fortfarande röra sig om diskbråck eller infarkt (på ryggmärgen), det som talar emot diskbråck är att Izor inte har någon smärta.

Däremot såg de att Izor har 8 ländkotor (en extra alltså)!:eek: Ja, ja, han heter ju It's Izor the Only.
De vet inte om extrakotan ställer till problemen, men det lät som veterinären inte trodde det i alla fall.

Hejsan.Såg att din hund var 11 år.Bra,att jag fick läsa ditt inlägg.Min hund är en blandras hund på 10år.Vi gick på sjukgymnastik i bassäng för hennes korsbandsskada.Blev bättre ett tag.Sen sämre.Då hade korsbandet gått av,vilket jag misstänkte.Endast operation,sa dom nu.Jag har haft mycket svårt att ta det beslutet,10år och inte säkert att op lyckas.Nu fick jag hopp.För jag uppfattade då att endast avlivning var lösningen om hon ej opereras.Trodde heller inte att man kunde gå på sjukgymnastik när korsbandet hade gått av?Vi går korta promenader,hon lyfter ofta tassen.Var orolig att hon ska lida utan operation.Hur var det med den saken i ett år för din hund med trasigt korsband?Hade han ont och lyfte på tassen mest hela tiden med?Hoppas på svar och hur du gjorde.

Usch! Trodde verkligen inte att det är så vanligt med korsband som går av.
Idag skadade sig min Rottis. Även vi åkte till Arninge som hade turen att ha en ortoped på plats. Min Klara blir11 år i februari. Vi fick beskrivet om en enklare operation som inte är lika omfattande som de man gör på yngre hundar.
Jag vet att vi har henne kvar endast på lånad tid. Men det gör det inte lättare. Hon verkar egentligen alls ha ont. Men just att hon kliver (om hon sätter ner tassen) på ovansidan av tassen och vinglar runt som en liten fyllkaja gör ont i mig. På tisdag, två dagar innan julafton, bestämde vi iaf att hon ska opereras och jag hoppas att allt kommer att gå bra. Hur lång tid behövde din gamla hund för rehab?

Min förra hund pajjade korsbandet (min andra hund satte sig på henne i soffan) men eftersom hon var såpass lätt (9kg) och i god kondition rekommenderade ortopenden att vi skulle skippa operation.
Hon blev ordinerad koppelpromenader och inga hopp. Strax efter knäskadan blev hon svårt sjuk (Addison) och jag trodde inte att hon skulle klara sig, därför var jag inte så noga med konvalescensen men hon blev hyfsat bra (och levde sju år till). Agilitykarriören var det dock slut med.
Med facit i hand skulle jag gått till en duktig sjukgymnast eller liknande mycket tidigare för att hennes rehab skulle bli så bra som möjligt.

Hon pajjade andra knät några år senare, då gick jag direkt till en sjukgymnast och fick hjälp. Hon blev i stort sett återställd men de sista åren hade hon "grus i knäna" enligt samma sjukgymnast. Å andra sidan blev hon nästan 16 år och då kan man ju få vara lite skröplig;).

vår hund 30 kilos labbe har ett trasigt korsband vän bak, hon sprang i full fräs efter en ny leksak då skrek hon till o kom på 3 ben, men hon blev lite bättre efter några dagar så vi trodde bara att hon sträckt sig:bump: men hältan blev ej helt bra så vi åkte in o röntga henne, o jodå då var det av:cry:, det tråkigaste är att hon redan har op sin vän armbåge för lösbenbit:confused:.
dom vill att hon op med TTP metoden kostar ca 30000 o försäkringen tar bara 15000,:crazy: man villgöra allt för att hon ska bli bra,jag simmtränar henne o lägger lite korta sök för att stimmulera henne. Fast hon har dessa problem visar hon bara glädje o bus, vår fina lilla älskade Lucky!!!!

vår hund 30 kilos labbe har ett trasigt korsband vän bak, hon sprang i full fräs efter en ny leksak då skrek hon till o kom på 3 ben, men hon blev lite bättre efter några dagar så vi trodde bara att hon sträckt sig:bump: men hältan blev ej helt bra så vi åkte in o röntga henne, o jodå då var det av:cry:, det tråkigaste är att hon redan har op sin vän armbåge för lösbenbit:confused:.
dom vill att hon op med TTP metoden kostar ca 30000 o försäkringen tar bara 15000,:crazy: man villgöra allt för att hon ska bli bra,jag simmtränar henne o lägger lite korta sök för att stimmulera henne. Fast hon har dessa problem visar hon bara glädje o bus, vår fina lilla älskade Lucky!!!!

Igår så opererades vår labbe i knät , dom gick in i leden o rensa bort det trasiga ledbandet o skrapade bort pålagringar, de ersatte korsbandet med nån slags lina på sidan av leden. Hon har väldigt ont o vill ej äns nudda marken med benet ,är det någon som gjort en liknande op? hur var er hund efteråt? hur lång tid tog det innan den började stödja på benet???

Izor hade en propp i ryggraden, men den hade försvunnit när vovven blev magnetröntgad.

Tyvärr har han nu, två år senare, drabbats av spondylos i ländryggen (två kotor från svansen ungefär).
Det är troligtvis proppen som är den utlösande faktorn (veterinären vet tydligen inte hur spondylos uppstår bara att det kan uppstå).
Så nu går Izor på en rimadyl om dagen, får inte röja runt, hoppa eller fånga bollar för då kan inflammationen runt spondylosen komma tillbaka, och det är inflammationen som gör att det gör ont.
Ska simma och lära sig att gå slalom (simma är inget kul alls speciellt inte när man först måste duscha och sedan få på sig flytväst:eek:, dessutom har han kommit på hur man fusksimmar).
Men annars är det rätt okej.

Vovven är lite speciell, för han brukar behöva gå till veterinären en gång i halvåret:crazy: (det börjar närma sig för ett nytt besök, hoppas bara att det inte behövs...). Det har varit för magsjuka (han äter ingenting ute, inte ens hästbajs), något förstorad prostata, allmänt hängig (proverna på borrelia och erlichias var negativa) och så vidare.

Senast ändrad:

Hur har det gått?
Var opererades din hund?
Våran jämthund opererades för samma sak i september, och nu har vi fått veta att operationen misslyckades och måste göras om.
Är mycket förbannad och vill höra så många olika erfarenheter som möjligt innan vi bestämmer vilken typ av op som ska göras denna gång - och framför allt vilken veterinär..

Liknande trådar

Hundhälsa Den 27:e juni gick ju senaste självriskperioden ut för Hatjo och jag tänkte att det är väl tur att han är frisk. Men... Sin vana trogen...
2
Svar
21
· Visningar
8 917
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31