Trasiga hovväggar och snart inget att fästa i..

Dandylinn

Trådstartare
Min häst håller på att göra mig galen (ruinera mig inom snar framtid?)..

Han är otursdrabbad när det gäller hans fötter..eller jag skulle vilja säga klantig ;)

I höstas tog han sönder en hovvägg av att trampa av sig en framsko inne i stallet då han stod på gången och blev uppjagad, gick väldigt fort..
Den skadan lagade vi med lite plast samt satte flappsulor fram för att låta väggen vila. Läkte ut bra och fint, på med vanliga skor igen efteråt och jag kunde andas ut.

Men..
Då har han nyss förstört hovväggarna fram igen, genom att sparka/veva med frambenen på sin hölåda i hagen som han hade till fritillgång på silaget så att han uppenbarligen fastnat med framskon och slitit av sig den..Skon låg fint placerad nedanför hölådan som han vält omkull :grin: (Den är borttagen)

Detta gjorde han 2ggr inom loppet av 2 veckor och förstörde ännu mer hovväg för varje gång.

Vi har plastat/reparerat som galningar, men känner att detta håller inte i längden då det är dyrt som attans och håller inte så länge som det är önskvärt med ridning, dvs till nästa skoning.

Flappsulor och med bara sko i tådelen funkade jättebra men gör mig tveksam då vi fortfarande har snö och isgata just nu (norra sverige). Finns med hakar men är det tillräckligt för hagvistelse samt ridning?

Hoovbots och ta av alla skor? - Bootsen behövs i så fall i hage samt under ridning + broddade just nu. Går det ens att ha boots så mycket under dygnet?
Han kan INTE vara barfota pga hovarna inte håller för det samt underlaget som råder just nu. Han är ingen häst som klarar av att stå inne. Anledningen till att alla skor behöver av är för att han inte trivs med barfota fram/skor bak.

Hur fasen gör man? Jag börjar få slut på idéer..hästen är "gammal" på papper men klarar inte av ett stillsamt liv heller så tappskor är inte välkommet.
Tips mottages tacksamt!

Sv: Trasiga hovväggar och snart inget att fästa i..

Näe du har rätt, tycker inte man ska ha boots så mycket, det är inte bra för hoven att vara så instängd större delen av dygnet. Stor risk för skav med kan jag tänka.

Hade nog valt flapskor med hakar om det funkar, borde räcka, om de ser ut som de jag tänker på (5 brodd i trakten, typ). Finns säkert andra med.

Min häst håller på att göra mig galen

Men..
Då har han nyss förstört hovväggarna fram igen, genom att sparka/veva med frambenen på sin hölåda i hagen som han hade till fritillgång på silaget så att han uppenbarligen fastnat med framskon och slitit av sig den..Skon låg fint placerad nedanför hölådan som han vält omkull :grin: (Den är borttagen)

Detta gjorde han 2ggr inom loppet av 2 veckor och förstörde ännu mer hovväg för varje gång.

Varför togs inte denna hölåda bort redan efter första "hysset" så hade skadan bara skett en gång i stället för två ggr...

(på samma sätt,,,, ;) )

håller med om lådan:angel:

Sätt på vanliga boots hädanefter.

Haha jag håller med er ;)

meen, det är lätt att vara efterklok..

Mitt i vintern var det inte så jättekul att flytta på den/bygga om så jag tänkte vad fasen han lärde sig säkert..

Men istället verkade han lära sig hur man gör för att välta lådan och gjorde samma procedur igen :D

Han har vanliga boots modell dasslock som täcker hela framhovarna i princip och ser jättedumt ut..men det skyddar ju just nu mot slag på sidorna. Men jag vågar inte andas igen förns nästa skoning. Hoppas att de sitter kvar tills dess

Men vad gör jag om de lossnar igen och mer hov flyger? Förutom att plasta..bara plasten kostar 450:-, yttepytteliten burk och sen ska hovslagaren ut varje gång, börjar bli liite dyrt snart. Vi har gått igenom all plast och den senaste är den som varit mest hållbar.

Senast ändrad:

Blev tipsad om diverse tillskott för hovar även, men känner mig rätt skeptisk
då jag provat några välkända sorter genom åren men tycker inte att de ger någon vidare utlovad effekt?

Om det inte finns något nytt "mirakel" medel??

Jag tror ju knappast att det kan snabba på processen ny hov sådär jättefort som att ny hov finns till nästa skoning ;)

Har du provat enzion eller brahov? Det har funkat mirakulöst på flera hästar jag sett. Det tar ju givetvis tid, det är ju den nya hoven som växer ut som blir bättre, inte den som redan finns. Tänkte mer för framtiden.
(Enzion kan man även äta själv om man vill ha bättre hår och naglar :angel: :D)

Det finns vinterflap :)

De har fasta brodd, så du kan ha brodd i skodelen med, funkar fint på vintern.

Jag vet det finns med brodd också, men skulle mer vilja säga hakar. De är ju rätt små?
Har du någon erfarenhet av hur de greppar på blankis bla? Vi har just nu blandat men efter vägarna mest blankis tyvärr..

Min herre är väldigt sprinig av sig och drar sig inte för en busrepa i hagen..ibland med mindre koll på både ben och fötter. Därav är greppet väldigt viktigt :angel:

Det vi provat förut har bla innehållit just det som ska göra våra naglar och hår starkare också..men jag har inte märkt någon skillnad alls :p Jag kommer inte ihåg namnen på allt men det låter bekant.
(jag och hästen är rätt lika där, funkar inte för mig heller som vill ha fina, långa hållbara naglar..)

Han har tunna hovväggar därav är de ju extra känsliga, kan verkligen inte gå barfota då de går sönder. Men just nu känns det som vill en häst
ha av en sko så ryker de hur som helst..och skadan är ju skedd för vård del och det är som du säger, det kommer tillbaka men tar låång tid.

Går det inte att på något limma på skor i nödfall? Tyvärr lär väl även det kosta en del men kanske ger det hovarna chans att läka.
Vanliga boots som du har skulle jag ha på dygnet runt det lär ju skydda litet. Håll bara koll så hästen inte får skav i karleden av bootskanten.

Annars kanske easyboots är ett alternativ som du redan nämnt. Vad tycker din hovslagare?

Har hästen snösulor? Försök klara dig utan dem snarast i så fall. Min erfarenhet är att det markant ökar risken för tappskor..

Håller med.

KL Om din hovis inte nitar så hårt och/ eller tar finare söm så ska hoven inte behöva följa med.

min häst som har hårda fötter har gått sönder just för att nitningen är för bra.

Enzion eller Steel joint funkar inom 4-6 v.
Linimment eller cornucresine masserat i kronranden stimulerar tillväxten, men håll inte på för länge.

Kl

Limma har vi varit inne på, men vi tror inte att det är helt hållbart. Men det är värt att tänka på!

Steel joint har vi provat..gav ingen effekt alls. Cornucresine hjälper ju på lång sikt men inte i dagsläget - Är det enda som funkat lite tycker jag, speciellt vår/sommar mot torra hovar.

Nitningen är som sagt den fjuttigaste just nu så att det inte riskerar att sitta för hårt för att förminska att det kasar med hov..Vi sätter sömmarna även extremt lågt, sitter de för högt blir det ännu värre.

Hovisen kliar sig också lite i huvudet då det somsagt finns alternativ, men frågan är vad som är lämpligast just nu i denna ishalka och lämpligast för yrvädret till häst..Vi skulle prata ihop oss tills det börjar närma sig för skoning igen. Hovis funderar på sitt håll och jag på mitt vad som är det optimalaste för hästen just nu :)

Nästa vända ska snösulorna av.

Det har inte gått att inte ha sula eller något som förhindrar snöklampar/styltor. Dessvärre hade hästen fått stå inne i så fall :(

Kl

Limma har vi varit inne på, men vi tror inte att det är helt hållbart. Men det är värt att tänka på!

Steel joint har vi provat..gav ingen effekt alls. Cornucresine hjälper ju på lång sikt men inte i dagsläget - Är det enda som funkat lite tycker jag, speciellt vår/sommar mot torra hovar.

Nitningen är som sagt den fjuttigaste just nu så att det inte riskerar att sitta för hårt för att förminska att det kasar med hov..Vi sätter sömmarna även extremt lågt, sitter de för högt blir det ännu värre.
Hovisen kliar sig också lite i huvudet då det somsagt finns alternativ, men frågan är vad som är lämpligast just nu i denna ishalka och lämpligast för yrvädret till häst..Vi skulle prata ihop oss tills det börjar närma sig för skoning igen. Hovis funderar på sitt håll och jag på mitt vad som är det optimalaste för hästen just nu :)

Fast OM den nu trampar av sig skon igen......:crazy:

Nitningen har knappast varit klen om halva hoven följer med:confused:

Jag skulle prova en annan hovis.

Det går alldeles utmärkt att träna travare med flapskor vintertid med snö/is-banor så sko med det du, kan inte tänka mig att det skulle vara några problem.

Men det här är väl knappast hovisens fel? :crazy:

Att det fick ske en gång till är bara mitt eget fel som inte tog bort hölådan när det hände första gången. Jag oroar mig över tappskor var och varannan dag då jag vet hur min häst kan bete sig i hagen..hovisen kan ju inte bara trolla dit ny hov, eller hur? (förutom konstgjord ny hov..)

Min häst har ju fastnat och slitit av sig skorna..för säkerhetsskull valde
vi att sätta lågt just nu om de riskerar att lossna..för att försäkra oss om att det inte åker av mer, utan då lossnar själva plasten förhoppningsvis bara.

I vanliga fall är det inte hårdnitat heller just eftersom att hovis vet att hästens hovväggar är kassa..

Senast ändrad:

Åh, det låter ju betryggande :)

Då kanske man törs prova det nästa gång även om det är isigt nu..vi får väl anpassa efter underlaget på ridturerna i alla fall.

Flappsulorna finns med låga och höga broddar. Jag har kört min häst med dom höga i vinter utan problem (norrbotten). Sen har jag travsko i tådelen så det sitter 4 broddar där.

Min häst är också duktig på att trampa av sig skor, går med equiguard boots xl i hagen och gummiboots vid ridning/körning.
Har steel joint som mineraler och gett i 10 år, men hovarna blir då inte bättre på dom som haft av sämre kvalité. Har även provat enzion, funkat på någon häst. Biotin tror jag bara funkar om hästen har brist på just det ämnet. Har även testat olika mer eller mindre dyra hovsmörjor och samma där. Nu testar jag blue lotion som jag ska massera in i hovränderna i 14 dagar och sedan lika långht uppehåll innan man provar igen.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka