Trasiga häst!

Lillan86

Trådstartare
Vad tror ni om detta? Skulle även behöva lite förklaringar på vissa saker.

Har hunnit haft min häst nu i ca 9 månader, Hästen är ett Lettiskt Halvblod" 75% Arab 25% Halvblod, 9 år, Sto.

köpte henne i Maj förra året. Gick kanon att rida i början men framåt hösten när det började bli kallare började det gå utför.. Hon började bli stel och tjurig. Gick bra från dag till dag. Tog ut ET för att kolla med henne, konstaterade att hon var stel och spänd i nacke och rygg. ET rekommendera att ta ut tandis och kolla upp tänderna.
Tandis var ute och raspade, hon hade sår i och såg riktigt tråkig ut i munnen. Började även täcka hästen mer så att hon inte skulle bli kall. Ridningen började gå jätte bra! Men min magkänsla sa ändå att det var något som inte stämde, även om hästen gick riktigt bra.. Och så rätt jag hade.. Min häst som alltid är genom snäll mot hovslagaren var totalt galen när hon skulle slå på skor bak. kasta sig och och levde rövare i stallgången:(

Ringde och beställde kliniktid. Vet konstaterade stel nacke och rygg, Sparkade ifrån när hon klämde bak vid korset, även halt vid böjprov vänster fram kota, även höger fram i första stegen. höger bak går hon lite udda med, tar typ inte ut steget helt men visade ingen hälta där.
skicka hem oss med Metackam i tio dagar (Varför hon inte röntga ryggen på en gång fatta jag inte:confused:?) Tbx efter tre veckor och röntgade ryggen och nacken, förändringar på tornuttskotten hela vägen från manken, pågående inflammation.. Blev hemskickad igen med Meta i tio dagar och ska sedan komma tbx och få en annan veterinär som ska vara bättre på detta. Ska då Ultraljuda ryggen. Är detta för att kolla vävnaden/muskler runt tornutskotten? veterinären sa att det fanns en 70% chans att hon blir helt återställd, men det känns inte som det jag har målat Fan på väggen!

Har även fått veta att hästen har haft detta innan, dock inte dom som jag köpte henne av men ägarna innan det. Då hade hon haft så ont att det knappt gick att sadla henne.. Min tanke är då att det har vandrat runt i kroppen på henne, gått och belastat fel så länge..

Hur har det blivit så här i ryggen på henne? Vart kan det komma ifrån?
Vad tror ni man kommer göra för att "fixa" ryggen?

En uppgiven hästägare:(

Sv: Trasiga häst!

Ett troligt svar är att det är en dålig start i livet som är grunden. Lettand har inte samma syn på hästhållning som vi har. Bland annat tar gärna unga hästar väldigt hårt för att snabbt få fram en riden och lättsåld individ. Även sådant som utevistelse och foder sklijer en hel del från hur vi gör. Så att få problem med de ofta billiga import hästarna är nästan mer regel än undantag.

I ditt fall har ju dessutom häststackaren turnerat runt och haft minst tre ägare sedan den kom till Sverige. Bara det kan ju ge en häst problem, att den hanteras olika av olika personer.

Ett troligt svar är att det är en dålig start i livet som är grunden. Lettand har inte samma syn på hästhållning som vi har. Bland annat tar gärna unga hästar väldigt hårt för att snabbt få fram en riden och lättsåld individ. Även sådant som utevistelse och foder sklijer en hel del från hur vi gör. Så att få problem med de ofta billiga import hästarna är nästan mer regel än undantag.

Det är nog en mycket trolig. Hon blev importerad som tre åring och då var hon väll troligtvis inriden och klar.

I ditt fall har ju dessutom häststackaren turnerat runt och haft minst tre ägare sedan den kom till Sverige. Bara det kan ju ge en häst problem, att den hanteras olika av olika personer.

Fick reda på att hon också ståt på ridskola när hon hade haft dessa problemen. Ägaren som jag köpte henne av hade bara haft henne i ca två månader, och innan dess kom hon från ett försäljningstall som då innan hade hyrt ut henne till ridskolan.
Dom hade enligt vad jag har fått reda på nu ridit henne fast hon hade jätte ont, dom fick vist knappt på henne sadel på ryggen. men fortsatt ha henne som lektionshäst.. sorgligt..

Jag börjar nu fundera på om dom jag köpte henne av fungerade som någon slags av mellanhandel för att inte kunna sätta dit försäljningsstallet? Vet att om man köper en häst därifrån och inte blir nöjd så har man rätt att bytta.. Kan det ha varit så?

Huruvida det har att göra med hästens ursprung är ju omöjligt att säga, det jag reagerar på är att hästen haft flera ägare på kort tid, och även du har haft henne kort tid dvs bara 9 månader.
Eftersom byte av ryttare i samband med försäljning är ett av de mest etablerade anledningarna till problem hos hästarna så finns säkert också denna variabel med i bilden. dvs ny ryttare, ny belastning, annorlunda arbete, annorlunda utrustning osv - dvs ALLT förändras på mkt kort tid och har folk dessutom bråttom samtidigt blir allt etter värre. Ridskola är väl inte det optimala heller för den delen, just i ett sånt scenario dvs det blir ytterligare hårdare belastning på ett mkt annorlunda sätt, ganska plötsligt.

verkligen tråkigt att höra om din häst, men jag tycker du ska ta till dig att veterinären är så positiv, 70% chans att få bukt med det är mycket positivt, veterinärer brukar inte slänga ur sig sånt utan snarare vara försiktiga med såna uttalanden.

Det kan ju faktiskt vara så att hon har varit hyrhäst, alltså att försäljningsstallet har hyrt ut henne ändå sens hon kom till sverige till ridskolor osv..(?) Och därefter utsatts för olika ryttare.. Vet ju att det stallet gör det..

Tänkte bara fråga lite om det här med ultraljudet, är det någon som är lite insatt i det och vet hur det fungerar? Vad kommer hon titta efter, antar att det är inflammationen? Jag är ju ingen vidare veterinär själv;) Och skulle gärna vilja veta lite om vad man kan vänta sig.

Vad kommer hon ge henne mot inflammationen? Cortison? Sprutor? Hur länge kommer hon behöva få det (beror väll kanske på hur illa det är)?

Jo jag borde ju vara mer positiv men det känns som att det inte kommer bli bra:( Tycker så mycket om hästen att jag inte riktigt vågar hoppas.. har ju hört så många historier om inflammationer i ryggen som kommer till baka och inte går att få bukt med..

Med ultraljud så ser man mjukdelar som inte syns på röntgen. Alltså kommer man att kunna se helt andra saker med UL än vad som synts på röntgen. Som då muskler och även om det finns t ex ärrvävnad i en muskel eller en blödning.

Vad du har att vänta dig är en häst som är rakad lite varstans beroende på var man ska ultraljuda. Min såg ut som ett lapptäcke på rumpan efter sina UL under en segdragen hältutredning. Men annars så märker inte hästen av det.

Jag lider med dig! Detta är verkligen myntets baksida av att ha häst!

Tyvärr kan jag inte ge dig en solskenshistoria. Min gamla häst köpte jag som åring och gjorde allt själv med honom, dvs jag visste allt som var gjort. Då han var 9 årupptäcktes rtgförändringar i ryggen på honom. Han sprutades i lederna (3 leder långt bak i bröstryggen var berörda), gick på Metacam och jag hade ut kiropraktor. Allt detta regelbundet i 1,5 år och tyvärr så blev han aldrig smärtfri :cry: Så nu galopperar han på de evigt gröna ängarna. Så sånt här kan uppkomma utan yttre påverkan också, tyvärr.

Jag hoppas verkligen att det går bättre för dig och din häst. All lycka till!

Tack så mycket för svar, då vet jag hur det kommer att gå till idag och varför dom gör det. Känns ju lite bättre att veta lite än att bara stå där som ett frågetecken:D

Nej men fy..:( Det är ju verkligen mardrömmen att gå och vänta så länge och ändå inte hästen blir frisk. Får hoppas på att jag får mer direkta svar idag om hur framtiden ser ut. Jag vill så gärna få det svart på vit. Antingen blir hon frisk eller så blir hon det inte.. men det kan man ju drömma om..

Tack för att du dela med dig, även om det inte var en solskenshistoria!

Jättetråkigt för både din häst och dig själv, detta som har hänt. Jag har själv ingen erfarenhet av sådana här typer av problem, varken när det gäller den här typen av skada/besvär eller köp av import.

Det enda jag kan göra är att ge dig en eloge för att du gick på din magkänsla, när det kändes som att allt inte stod rätt till med din häst. Tänk så många det finns som istället anser att hästen är "dum och vrång", och åsamkar den mer skada och smärta. Det verkar ju som att din häst stött på ett antal sådana... Tyvärr!!!

Nu gör du ju vad du kan för att utreda/behandla din häst, och jag håller tummarna för att hon ska kunna bli bra igen!

Förstår om du känner dig både ledsen, arg och besviken över att ha hamnat i denna urtrista situation - men tänk vad glad hästen kan vara att hon kom till just Dig!

- Lycka till!

/ Tessan

Jättetråkigt för både din häst och dig själv, detta som har hänt. Jag har själv ingen erfarenhet av sådana här typer av problem, varken när det gäller den här typen av skada/besvär eller köp av import.

Det enda jag kan göra är att ge dig en eloge för att du gick på din magkänsla, när det kändes som att allt inte stod rätt till med din häst. Tänk så många det finns som istället anser att hästen är "dum och vrång", och åsamkar den mer skada och smärta. Det verkar ju som att din häst stött på ett antal sådana... Tyvärr!!!

Nu gör du ju vad du kan för att utreda/behandla din häst, och jag håller tummarna för att hon ska kunna bli bra igen!

Förstår om du känner dig både ledsen, arg och besviken över att ha hamnat i denna urtrista situation - men tänk vad glad hästen kan vara att hon kom till just Dig!

- Lycka till!

/ Tessan

Tack så mycket Tessan! Det värmde verkligen:laugh:

På kliniken gick det inte bra.. Hon var ännu haltare nu, 3 grader vänster fram och nästan lika mycket på höger. Röntgade båda fram, dock såg det fint ut inga pålagringar eller liknande. Jag hade missuppfattat om Ultraljudet, det ska jag inte göra där utan jag ska till skara!! Tar flera timmar för mig dit, och tänker man på väglaget kan jag ju räkna med en till:(
Veterinären klämde iaf igenom ryggen och hitta att det sitter i SI-lederna, reagerade mest på höger men även vänster.. Så detta på tornutskotten är bara ett litet problem nu.. Dom där 70% att hon ska bli helt frisk har nog minskat rejält..:(

Nu står hon i sjukhagen och är behandlad för hältan fram.. Jag har tappat hoppet totalt nu och det är svårt att bara titta på henne..Min stackars häst:(

Nej men vad tråkigt! Vilken otur vissa drabbas av:( Drömmen om häst och så går det sådär.. Kan inte förstå att det finns så hemska människor som gör något sådant mot hästarna och personerna som köper dom..

Vilken tur att du tar tag i problemen, hästen kan vara tacksam att
den hamnade hos dig!!

Lycka till med allt nu! Och se till att uppdatera!

Min häst hade en massa konstiga problem , bla haltade olika ben , ont i ryggen , allt kollades på klinik , inget hittades direkt . Sista utvägen blev ett blodprov på Borrelia , och visst hade hon borrelia, behandlades på klinik en vecka , blev dock aldrig riktigt frisk.
lycka till med din häst .

Det finns en klinik som är experter på SI-leder och vi har nyligen varit där och utrett vår häst som mycket riktigt visade sig ha problem där. Jag är jättetacksam att vi hamnade på den kliniken och inte någon annan och vi har stort hopp om att han ska bli bra då han ser superfräsch ut just nu. Vägmässigt så är det ingen skillnad för den kliniken ligger inte så långt från Skara. PM:a om du vill ha namn.

Låter som min häst..

Lettiskt halvblod, kom till Sverige som 3 åring (enligt tänderna född 99) inriden och klar såklart, direkt in i ridskoleverksamhet.. Hon gick på ridskolan ett par år innan jag blev erbjuden att köpa loss henne (hon och jag klickade trots hennes skepsis till människor) efter en lång period då hon växlat mellan bra och dålig och det visat sig att hon fått pålagringar i framkotorna samt hovbroskförbening vänster fram.

När hon kom till ridskolan var hon även väldigt rädd om huvet (man fick ta loss tränset i sidostycket så att man inte drog det över öronen när man tränsade) och rädd för hastiga rörelser. Så man kan ju undra vad de gjort med henne där borta..

Jag har nu haft henne som "fritidshäst" i snart 6 år.
Hon har sina dåliga stunder (påverkas mycket av dåligt underlag, om hon måste ha brodd mm.) men då får hon vila. En häst som är väldigt positiv till arbete nu trots sina skador och lynnet har förändrats MYCKET sen hon blev enmanshäst på landet :love:
Hon var krubbitare när jag köpte henne men det slutade hon med ganska snabbt.

Jag tömkörde in henne när jag fick henne och det tycker hon är superkul, ska väl köra in henne nångång i framtiden är det väl tänkt...

Lycka till med din häst, hoppas hon blir återställd!
70% tycker jag ändå var bra odds för en sån häst..

Jo dessa hästar har nog inte i många fall varit i bästa händer innan dom kom till Sverige tyvärr..

Nu har det ju visat sig att det tyvärr inte bara var hälta fram och förändringar i tornutskotten, utan det är antagliga problemet sitter i SI lederna:(

Dom 70% är antagligen härmed borta:(

Jo dessa hästar har nog inte i många fall varit i bästa händer innan dom kom till Sverige tyvärr..

Nu har det ju visat sig att det tyvärr inte bara var hälta fram och förändringar i tornutskotten, utan det är antagliga problemet sitter i SI lederna:(

Dom 70% är antagligen härmed borta:(

Jag förstår inte riktigt. Varför skulle de 70% vara borta bara för att det är problem med SI-leder?

Mvh

Tora

Problem med SI-leder kommer ofta av tex trauman som tex när hästen har gått omkull. Det är sällan det är ridrelaterat som tex kotor fram.

Vet flera hästar bla min egna som blev helt bra efter bara en behandling.

Mvh

Tora

Men jaha (med risk att låta som ett totalpucko)! Jag kan ärligt säga att jag är rätt så totalt ovetande vad som gäller när det handlar om sånt här. Och när veterinären konstaterade att det största problemet sitter i SI-lederna så tänkte jag att det var nära till kört.. men då ska jag alltså plocka upp hoppet lite igen alltså;) Jag har riktigt lätt för att måla f-n på väggen!

Funderade på en annan sak, kan det vara medfött (borde då kanske kommit i tidigare ålder?

Himla bra att det var denna klinik då:laugh:! Ska ringa på måndag och boka en tid, såg också att det tar ca tre timmar för mig att åka så det var inte så långt som jag trott från början.. (då har jag dock inte räknat med att jag har transport bakom bilen men ändå:)) Känns mycket bra när jag har fått höra många goda ord om dom från er här!

Dom 3 timmarna i restid är väl spenderad tid säger jag som instämmer i kören av folk som lovordar denna klinik.

Har varit där själv i september förra året med min häst och fick diagnos artros i SI-leden, två täta tornutskott i sadelläget och en sekundär inflammaton i höger bakknä. Prognosen var osäker men han sprutades med kortison på alla ställena och efter ca två veckor då knäet var ok fick jag börja jobba hästen från marken.

Fick promenera och tömköra i ca två månaders tid och sedan återbesök för att se hur det utvecklade sig. Såg bra ut så jag fick börja rida lite smått och har sedan dess varvat lätta ridpass med tömkörning och promenader och det har gått jättebra.....tills för 1½ vecka sedan.

Helt plötsligt var lilla häst jättespänd och öm i ryggen så nu blir det återbesök igen. Är naturligtvis jätteorolig eftersom jag inte har en aning om varför han blev dålig så plötsligt. Usch!

Nåväl, jag ska inte kapa hela din tråd och jag håller tummar och tår för att det går bra för diig och din häst. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 883
Senast: Missemus
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
575
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
420
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar