Trasiga ekrar= lagning

B070715

Trådstartare
MIna ekrar gav vika idag mitt under färd, tur att man har snäll häst som genast stod still och väntade på att bli avselad. Var lagar jag ekrarna? Bor i närheten av Göteborg och däcket är av mopedtyp/ kraftigt cykelhjul. Alla tips mottages med stor tacksamhet!!!!

Sv: Trasiga ekrar= lagning

Vänd dig till någon cykel/mopedhandlare? Borde väl gå att googla fram.

Du kanske ska skippa de däcken och köpa riktiga däck utan tunna ekrar? Cykeldäck är inte gjorda för körning.
Det finns däck som har fasta stål/aluminiumekrar, kolla på driveout.se till exempel.

När jag var ung för sådär 15-20 år sen så fanns det cykelhandlare som kunde ekra om och spänna sådana hjul, det är ett hantverk som inte är helt lätt att lära sig om man inte har sysslat med det innan.

Dock rekommenderar jag att du skippar allt vad moped/cykelhjul heter när det kommer till att köra häst, vid körning ska du antingen ha rejäla hjul med 20 mm stålrör eller likvärdigt som ekrar (dvs såna hjul som sitter på maratonvagnar) eller bilhjul.

Då hjul a´la maratonvagn kan kosta ett par tusen per hjul så är det ett billigare alternativ med bilhjul, det kan man hitta för några hundringar per hjul.

En normalhändig person kan sedan montera axel/axeltappar på en vagn med antingen någon form av skruv, kläm eller svetsförband.

Tack allihop för värdefulla tips. Lyckades fiska upp ett par bra begagnade hjul på Åby travbana :-) Bilhjul passar inte på min vagn, de är alldeles för stora

bilhjul ska du inte ha utan riktiga vagnshjul, men kör du bara på preparerade vägar eller tr<vbanor funkar speedcarthjul.

Bilhjul är ungefär 100 ggr bättre än speedcarthjul, mopedhjul eller annat elände med "cykelekrar".

Bilhjulen håller för de påfrestningar som blir när man kör till skillnad från de andra hjulen som endast är gjorda för att åka rakt fram på plant och jämnt underlag.

Visserligen väger bilhjulen en del men det kompenseras av lägre marktryck vilket gör vagnen mer lättrullad under vår, höst och vinter när det är snö, lera och allsköns smörja på marken (enda gången ett hårdgummihjul är mera lättrullat än bilhjul är på hårt underlag där inte hjulen sjunker ner...).

Så det finns 2 hjultyper som bör användas på hästdragna vagnar, antingen bilhjul eller hjul av den typ som man återfinner på maratonvagnar - dessa 2 hjultyper vet man att dom håller för lite "tuffa tag".

Det är därför som flakvagnar och maratonvagnar uteslutande har sådana ordentliga hjul - trähjul och hjul med "cykelekrar" är inte lika säkra mao och bör inte användas om det kan undvikas.

De hjulen jag fick var bra, jag vet inte vad det är för sort, men vi har rätt fina körvägar här. Ska investera i ny fin, dyr vagn från Drive-out till våren. Så de här duger till mig så länge :-)

lugn och fin...
till den vagnen hon har ska hon inte ha bilhjul menade jag.

Driveouts vagnar är jättefina, ser fram emot en bild sen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 994
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 849
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 895
Senast: Tofs
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 318
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hur ska jag rida het häst
  • Hård nacke