Hej!
Fortsättning på det ofrivilliga Norgeäventyret.
Det som hände var att bilen gick sönder i söndags kväll och jag har ju tidigare berättat om min sons nattliga hemfärd via Göteborg. Nu är även min man hemma och det gick betydligt enklare då han fick flyga hem i går kväll.
Men nu återstår bilen, en -06:a Volvo V50 som står kvar på en Volvoverkstad i Norge och jag skulle gärna vilja få er syn på saken, kanske har någon av er varit med om något liknande?
Det som hände när de skulle åka hem var att plötsligt dog bilen efter att den gått ryckigt i någon kilometer. Sedan gick den inte att starta. Det blev bärgning till närmaste verkstad (ej volvo verkstad) som efter diagnos kom fram till att man behövde ett nytt "Spjeldhus" (vet ej svenskt namn). Reservdelen kom på onsdagen och efter att det de monterat så kvarstod dock felet. Verkstaden kontaktade då närmaste volvoverkstad som sa att programvaran behövde uppdateras vilket bara kunde göras på volvoverkstaden.
Ny bärgning till volvoverkstaden, men där kunde de inte lösa problemet. I går eftermiddag tröttnade min man på det hela och försäkringsbolaget såg till att han fick åka hem.
Efter kontakt med verkstaden idag så hade de provat att byta kontakter/sladdar och efter det gick bilen hjälpligt på höga varv och inte alls på låga. Verkstaden verkade inte ha någon mer ide om vad de kunde göra mer och föreslog att den "nog" skulle gå att köra hem till Sverige.
Min fundering är -vad kan man göra nu?
Eftersom de är en ackrediterad volvoverkstad borde det väl inte vara någon ide att lämna in den på en volvoverkstad i Sverige - de borde väl inte vara någon skillnad? För mig känns det inte rimligt att att man inte nu kunnat diagnostisera felet på en märkesverkstad.
Är det bara att skrota bilen? Känns lite tidigt för en -06:a som gått 14000 mil, jag hade räknat med det dubbla minst.
Kan också tillägga att jag känner en stor olust att min man skall köra en defekt bil 80 mil, av två anledningar, vem tar ansvar för om det uppstår ytterligare skador på motorn och vad händer om han hamnar i en trafiksituation som förvärras pga motorns bristande kapacitet?
Har varit i kontakt med försäkringsbolaget och de tyckte också att vi skulle prova att köra hem bilen till Sverige (blir det fel så är det ju bara att ringa på ny bärgning igen var deras kommentar).
Vad gör man?
Tacksam för allas förslag och synpunkter.
mvh kayoba
Fortsättning på det ofrivilliga Norgeäventyret.
Det som hände var att bilen gick sönder i söndags kväll och jag har ju tidigare berättat om min sons nattliga hemfärd via Göteborg. Nu är även min man hemma och det gick betydligt enklare då han fick flyga hem i går kväll.
Men nu återstår bilen, en -06:a Volvo V50 som står kvar på en Volvoverkstad i Norge och jag skulle gärna vilja få er syn på saken, kanske har någon av er varit med om något liknande?
Det som hände när de skulle åka hem var att plötsligt dog bilen efter att den gått ryckigt i någon kilometer. Sedan gick den inte att starta. Det blev bärgning till närmaste verkstad (ej volvo verkstad) som efter diagnos kom fram till att man behövde ett nytt "Spjeldhus" (vet ej svenskt namn). Reservdelen kom på onsdagen och efter att det de monterat så kvarstod dock felet. Verkstaden kontaktade då närmaste volvoverkstad som sa att programvaran behövde uppdateras vilket bara kunde göras på volvoverkstaden.
Ny bärgning till volvoverkstaden, men där kunde de inte lösa problemet. I går eftermiddag tröttnade min man på det hela och försäkringsbolaget såg till att han fick åka hem.
Efter kontakt med verkstaden idag så hade de provat att byta kontakter/sladdar och efter det gick bilen hjälpligt på höga varv och inte alls på låga. Verkstaden verkade inte ha någon mer ide om vad de kunde göra mer och föreslog att den "nog" skulle gå att köra hem till Sverige.
Min fundering är -vad kan man göra nu?
Eftersom de är en ackrediterad volvoverkstad borde det väl inte vara någon ide att lämna in den på en volvoverkstad i Sverige - de borde väl inte vara någon skillnad? För mig känns det inte rimligt att att man inte nu kunnat diagnostisera felet på en märkesverkstad.
Är det bara att skrota bilen? Känns lite tidigt för en -06:a som gått 14000 mil, jag hade räknat med det dubbla minst.
Kan också tillägga att jag känner en stor olust att min man skall köra en defekt bil 80 mil, av två anledningar, vem tar ansvar för om det uppstår ytterligare skador på motorn och vad händer om han hamnar i en trafiksituation som förvärras pga motorns bristande kapacitet?
Har varit i kontakt med försäkringsbolaget och de tyckte också att vi skulle prova att köra hem bilen till Sverige (blir det fel så är det ju bara att ringa på ny bärgning igen var deras kommentar).
Vad gör man?
Tacksam för allas förslag och synpunkter.
mvh kayoba