Trasig svans-någon med erfarenhet?

mimmipigg

Trådstartare
Vi har en strävhårig vorstehhanne som på vorstehvis inte har den minsta tanke på att kroppen kan gå sönder om man inte passar sig lite.

I torsdags när han jagade så hade han slagit sönder svansspetsen och igår slog han upp det igen inomhus.
Helmysigt med en galet lycklig hund som springer mellan rummen ivrigt viftande med en blödande svans:crazy: det var blod 1,5 meter upp efter väggarna överallt, det går liksom inte få stopp på en så lycklig hund om den har vorstehgener :angel:

Vi bandagerade svanstippen med kompress och lindade med vetflex upp efter svansen, inte längst ut.
I morse tyckte jag att han verkade ha ont en dm upp på svansen, men det är svårt att veta eftersom han ogillar att man tar i svansen sedan han bröt den.

Han har jagat idag och trots ett tjockare bandage så har han givetvis slagit upp det.
Nu får han lov att vila i morgon men jag känner mig lite orolig kan en ev. infektion gå snabbt just i svansen?
Svansen är ju bara "skinn och ben" och infektioner och ben brukar inte vara någon bra blandning.
Min oro kommer av att min jycke aldrig brukar "klaga" och hans gnäll i morse känns inte bra.

Sv: Trasig svans-någon med erfarenhet?

Det är bara tippen alltså? Inget har gått av?

Det är skitsvårt det där, vår cocker slår sönder sin tipp hela tiden också o inget fäster där..
Men om han gnäller då låter det ju nästan som det blivit infekterat. Vad säger vet.?

Det är bara svanstippen som är skadad.
Veterinär slipper jag helst till på måndag, det är så förbaskat långt, men blir det mer gnäll får det väl bli en resa imorgon.

En bekant som har wachtel slog sönder svansen på en jakt en lör, och dagen efter(sön) fick han åka till vet, den hade börjat svullna, och där blev det svanstoppamputation.
Han hade nog hoppats att det skulle klarat sig till mån, men han kunde inte vänta när han såg att det började svullna!

Tyvärr vet jag inte, har bara erfarenhet av inflammationer och det är ju något annat.

(Parentes: Mitt strävhår blöder alltid efter fågelarbete, senast idag under jaktpasset slog han svansen mot jakttäcket så det är randigt av blod. Men han klarar sig undan med blodig svanstipp bara, det försvinner med ett par timmars vila och ger aldrig några besvär. Däremot har han haft enorma bekymmer med inflammationer. Dock inte i år *peppar peppar*, men det beror på att jaktdagarna varit färre (vi är inte ens uppe i 20 än...) än vanligt pga skadad klo. Alltid är det någonting!)

Hoppas han inte blir sämre så att ni kan avvakta med veterinär till måndag. Jag skulle nog ha avvaktat så länge det gick, kanske gett honom lite Rimadyl eller liknande.

Håller koll på både svullnad och temp och åker givetvis iväg om jag ser en försämring.
Men har 14 mil enkel väg till närmaste vet så väntar gärna till måndag ;)

Blöder gör vår också men inte som nu, huset såg ut som en slaktbod, blod överallt.
Han brukar oftast vara fit for fight dan efter men nu är det inte som vanligt.
Har ni bra jakt i år? Vi har massor av kullar och stora kullar är det också.

Är det någon som vet om man får ta bort "hela" svansen eller blir det bara just det som är trasigt?

Min 7-åriga tik slog sönder sin svans på något (vi vet inte än idag vad det var hon slog sig på) inomhus när hon var 8 mån gammal. Även där var det blodbad över hela huset :crazy: Hon togs till veterinär ganska omgående och vetten konstaterade att hela svanstippen hade dött och de tvingades ta bort 1,5 kota. Hade man väntat hade det kunnat utveckla sig till kallbrand eller dyl. sa dom.

Med det sagt så är det nog inte så nyttigt att gå runt med det där i flera dagar. Risken för infektion är nog ganska stor.

Jag tog över en dobertik som veterinären hade sagt att man eventuellt kunde behöva amputera så där 10-15 cm av svansen på. Den var riktigt, riktigt ful. Men med ordentliga förhållningsregler så att hon inte kunde vifta på svansen i trånga utrymmen, bandage och tratt (hon åt på svansen) och antibiotika så lyckades jag få svansen att läka ordentligt och sen höll den i resten av hennes liv oavsett vad hon gjorde med den.

Man tar bara bort den skadade delen, möjligtvis någon kota ovanför.
Man skaffar sig ett intyg om varför svansen amputerats, de flesta raser får inte ställas ut om de är amputerade.
Hade en hund som bröt svansen i ett slagsmål, min salig mor spjälade den efter kontakt med Ulltuna (min mor var kirurg). Det läkte fint.

Det är faktiskt så att man inser varför vorsteh var en kuperingsras och "förbannar" förbudet en aning.
Vår jycke har redan ett utställningsintyg eftersom han fick krokig svans när han bröt av den.
Kapar vi en tre fyra kotor så kommer samma problem att uppstå igen och det blir ny operation ...
Ja, ja, bara att finna sig i det.
Jycken är då fortfarande feberfri och såret ser fint ut, tycker han verkar ha mindre ont idag så det blir vet-samtal imorgon.

Det är inget roligt problem. Man förstår verkligen vitsen med att kupera svansar på t.ex. vorsteh i förebyggande syfte.

Min hade problem i fjol (som sagt, inflammation - inte infektion eller sår utan mer "vattensvans"-likt av överansträngning) och jag försökte driva min vilja att få amputera. Och upprepade veterinärbesök skulle tydligen få försäkringsbolaget att kunna gå med på att bekosta en operation. Veterinären tyckte att jag skulle komma in och visa upp svansen med jämna mellanrum under hösten, röntga osv.
Jag gav upp efter ett tag. Ville ju inte förlora värdefulla jaktdagar, så det blev så att vi jagade lugnt istället, ett par gånger i veckan bara. Med vila blev han bra igen, och så rullar det på, förmodligen hela hans hundliv. Jag har ingen lust att amputera (som ni berört i inläggen ovan) bara några få kotor och sedan ha samma problem igen. :crazy:

Fram för att få kapa svansarna på dessa raser till en stump vid minsta lilla problem tycker jag!

Jakten är en fröjd i år, det är på väg att vända till det bättre och det är ljuvligt. På sina ställen har det kokat av fågel. :love:
Roligt att höra att ni upplever ett bättre bestånd!

Hundar ur grupp 7 får ställas när de är amputerade, även importer. Dock krävs det ju ett intyg på svenska hundar.

jag klämde svanstippen på min labbe när han var ung och även han piskade upp blod på alla väggar. men jag höll rent såret ordentligt och tillslut läkte det faktiskt. det enda som syns nu är en liten kal fläck längst ute på svansen.

Vi hade en stövartik som slog sönder svanstippen, det handlade väl om ungefär 1 dm. Hon slog sönder den mot hundhusknuten, galet glad tik som inte hade vett att ställa sig bredvid huset istället för framför.;)

Det tog mycket lång tid för det att läka och det var på vippen att hon blev amputerad, men det läkte faktiskt ihop. Vi sydde en specialtuta som stod emot väder och vind och drog runt bandaget. Jag vill minnas att det tog månader för svansen att läka ihop och vi fick lov att madrassera knuten till hundhuset för att hon inte skulle slå upp skadan hela tiden.

Mycket jobb för en liten svanstipp men den läkte ihop och höll en sådär 8-9 år till tills hon avlivades pga. juvertumörer.

Jo det vet jag, lärde mig nyligen faktiskt.
Jag var tvungen att visa veterinärintyg på att min hund fötts med stubbsvans när vi skulle gå MH.

*uppdatering*
Har lyckats bandagera och vaddera svansen och nu har det åtminstone blivit skorpa på såret, nu gäller det "bara" att hålla honom lugn ;)
Pratade med min vet (som har egna strävhår) hon ansåg att jag gjort det rätta och att det nu är bara att hoppas att det hinner läka.
Enligt henne kapar man 2-4 kotor över skadan och att det på just strävhår oftast räcker.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka