Trasig hov

M

Madeleine Nilsson

Undrar om det är någon här som vet hur jag ska göra.
Det är så att jag igår, efter ett ridpass, upptäckte att min hästs ena framhov var trasig på insidan. Det har liksom blivit ett "hål" nere vid skon, som är väl runt 2 cm högt och brett. Hoven har sett en aning (väldigt lite alltså) risig ut någon dag innan, men inte alls så man trodde det skulle lossna. Svårt att förklara, när jag inte har några kort heller. Men man ser i alla fall sömmen och andra i stallet tror att skon kommer att lossna ganska så snart. Den andra framhoven börjar också se lite risig ut, men bakhovarna är OK. Vet inte riktigt vad som orsakat det. Hon har bra hovar enligt hovslagaren. Vi är inne på sjunde veckan nu sen hon skoddes och hon brukar kunna gå längre än så.

Så jag undrar helt enkelt om någon vet vad som kan vara orsaken. (För hård ridning är det inte och hon har gått på olika underlag (paddock, grusvägar, ute i skogen mm. Den enda förändringen som har varit är att hon har tölttränats mer ordentligt än innan, då jag fått hjälp av tränare. Hon har blivit mycket mjukare i kroppen och börjat tölta rätt bra. (Innan har hon nästan enbart grisepassat istället för att tölta) Men kan det påverka hovarna på nåt sätt? Sen har hon även gått i en annan hage i flera veckor, men den ser likadan ut som den andra hon brukar ha...
Ja, det kanske låter helknäppt, men som ni hör, så är jag ingen expert på hovar...

Och hur ska jag göra med ridningen? Jag borde väl ändå inte rida henne, när hoven ser ut som den gör? Är rädd att den ska gå sönder ännu mer... Men kan jag longera henne eller promenera? Det är så dumt att behöva ställa av henne nu. Hovslagaren jag har, har semester denna veckan och är väl tillbaka på måndag. Men är det för långt att vänta? Ska jag ringa en annan som kan komma ut och fixa det? Jag skickade ett medd. till henne, så jag får väl se om hon hör av sig, men det troliga är väl att hon är utomlands.

Det blev kanske rätt så förvirrat alltihop, men här är alltså vad jag skulle behöva veta:

1. Vad kan det bero på?

2. Är det bråttom att få hit en hovslagare eller kan jag vänta tills den vanliga är tillbaka?

3. Om jag kan vänta, vad ska jag göra med hästen under tiden?

Nu hoppas jag i och för sig få svar från hovslagaren, men det är ändå bra att få höra lite olika åsikter andra människor!
Hoppas nån orkar läsa!

Sv: Trasig hov

Min ridlägerhäst som jag även har skött rampar sig ofta så. Man kan fylla igen det med sådant där turkos glasfiberspackel.

OK, så du tror hon kan ha trampat sig? Det låter rätt troligt först, men sen när man tänker på att den sett lite dålig ut innan, så vet jag inte...
Fast i och för sig så kan den ha varit lite dålig och sen igår släpptes hon tillbaka till andra hagen igen och då kan det ju bli lite småbråk. Jag var inte där då, men man vet ju aldrig. Så det kan ha hänt då. Fast det är ju konstigt att jag inte såg det innan jag red i så fall. För när jag kom tillbaka till stallet och tog av bootsen såg jag det direkt. Och det är ju inte direkt nåt man missar när man gör iordning henne...
Och om det har hänt när jag red så kan hon ju omöjligt ha trampat sig då eftersom hon hade boots fram.
Men tack för svaret!

Det är nog ingen större fara. Sånt kan hända ibland i slutet av en skoperiod om hovarna har växt sig lite för långa. På sommaren växer hovarna också lite snabbare och det kan bli så att man måste sko om lite oftare.
Så länge skon sitter fast i övrigt kan du fortsätta rida som vanligt, men risken är stor att skon snart börjar sitta lite löst. Att det spricker upp mer tror jag inte du behöver oroa dig för.

Åh, vad bra! Skönt att höra att det inte är farligt då! Ja, nu när jag tänker efter så har hon faktiskt tappat skor i förtid mest på somrarna!
Tack!

Nejdå, det är hon inte, då skulle jag inte ens fundera på att rida henne! Jag fick förresten tag i hovslagaren sen och hon sa att det var OK att rida så länge skon ej var lös, bara man tog bort sömmar som hon kan skada sig på. Så det var ju skönt!
Men jag ska se om hon inte kan komma och sko lite tidigare ändå, det behövs verkligen!

Idag trillade skon av när jag red. Från den dåliga hoven alltså. Och den ser jättehemsk ut nu (i alla fall tycker jag det, men jag vet ju inte så mycket om hovar heller), man ser fårorna från där sömmarna satt! Hon är inte öm och haltar inte eller nånting. Tyckte jag var rätt jobbig när jag bara tittade på hennes hovar istället för att släppa ut henne!
Håller på att få tag på hovslagaren just nu, men vad tror ni? Är det "farligt"? Eller är det bara nåt man raspar till som vanligt och så är det bra? Jag orkar inte vänta på svar från hovslagaren, vill veta nu! Kommer det tillbaka, kan man rida sen när hon blivit omskodd? (Låter som att jag bara tänker på om jag kan rida eller ej, men så är det inte!)
Tycker det är så konstigt att det kan bli så här helt plötsligt bara! Hon har ju alltid haft så bra hovar!
Någon som vet nåt?????!

Min fjording hade en bit ur nu när hon skoddes om sist och då skar hovis rent och tog något bacilldödande och sen när det torkat tog han en stålborste och ruggade upp ytan och sen plastade han med en tvåkomponentsplast som härdade på några minuter och sen var det bara att sko!!!!
dagen efter gick hon på långritt. :banana:

... jag tror nog att du tycker det ser mycket värre ut/är en värre situation än det faktiskt är, just DÄRFÖR att du aldrig brukar ha problem eller haft tapp sko med trasig hov tidigare som det verkar.

jättevanligt på sommarhovar att hovarna blir torra och att nån bit kan trampas/ramla av... och om hon gått 7 veckor redan med skor så finns det nog en bit att ta på, dvs hoven har växt en hel del, och då ser det ju alltid mycket ut när skon ramlat av..

skulle inte oroa mig ett dyft, om hästen inte är halt, och hovslagaren är på väg att åtgärda.

Om du är orolig att hon ska slita upp ännu mer i väntan på hovslagaren kan man ha silvertejp på i hagen (dvs vira en massa varv runt hoven för att hålla ihop kanterna och hindra att den slits ner ytterligare. bara viktigt att inte linda upp till kronranden så att du inte stör blodcirculationen.

som sagt: skulle absolut inte oroa mig om jag var du - sånt här händer!

Mackan/som haft fullblods hovar och där det kan vara betydligt mycket värre utan att vara nån kris :D

Åh, tack, då kan jag sova lugnt!
Jag hade faktiskt en liten misstanke om att det kan vara just det; bättre än det ser ut. Men sen är jag inte sån som brukar oroa mig för småsaker i vanliga fall. Men som sagt, så vet jag inte så jättemycket om hovar. Antagligen för att det är som du säger-jag har aldrig haft problem med det innan. Min häst har varit så frisk, så jag blir orolig för minsta lilla när det gäller henne! Sen hann jag inte gå hovvårdskursen på skolan heller, det hade behövts nu!
Men tack i alla fall för att du (och ni andra) svarade, jag blev väldigt mycket lugnare! Imorrn ska jag försöka få tag på hovslagaren igen!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 566
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25