Träpellets som strö

Iser

Trådstartare
Hörde talas om träpellets som stallströ för första gången i dag. Är det någon här som har någon erfarenhet av detta?

Sv: Träpellets som strö

Ja träpellets skulle jag väl inte köra, däremot finns det sågspånspellets som hästströ. Jag har för skoj skull testa i ca en månad nu, för nyfikenhetens skull, så det jag skriver nu är baserat på en månads prov.

Jag tycker att den funkar lika bra som halmpellets, boxen blev ännu ljusare mot tidigare då halmpelletsen är aningen mörkare. Nackdelen dock är att det går lite mer av spånpellets, den är mer vidlyftig och håller sig därför inte lika bra på plats som te x halmpellets. Med lättare hästar tog det en evinnerlig tid innan pelletsen smulades sönder om man lade in det direkt i boxen. Andra tar till vatten och löser upp den med, jag provade en påse men tyckte just bara att det blev jäkligt söligt.

Jag kör med Bauhaus pellets (enbart träprodukt) sedan 1 v tillbaka, blir precis samma som om man skulle haft råspån.
Lade in 12 säckar (räcker oftast med 10) och vattnade ganska mycket så det skulle lösa upp sig fortare. Lätt det lösa upp sig, vände på det så dom hela pelletsen kom upp och vattnade igen. Fungerade jättebra och är nöjd, men som sagt hade jag råspån innan och det är precis samma... Väldigt lätt att mocka om man jämför med det spån man brukar köpa.

Jag började använda trå-pellets förra vinter och jag är jätte nöjd.Men nu i år fick jag fixat det bättre i boxen för man blöter ner det med vatten och då svullanr det och blir mer i boxen och det torkar jätte fort.

Jag blöter inte min pellets alls, det tar inte lång tid innan den är söndertrampad ändå och det är mycket lättare att mocka om det är blandat med hel pellets och söndertrampad.

Vi brukar däremot fukta den om det känns dammigt i boxen men det är bara för att binda dammet inte för att blöta upp pelletsen.

Jag har oxå precis börjat med träpellets. Ngn mer med erfarenheter? Jag blandade det i en tunna, kändes konstigt att blöta ner boxen...
Tips på bra o dåliga märken? Det jag köpte är vanlig villa pellets- helt utan tillsattser, alltså bara sågspån. Lade in en påse igår (ovanpå min torv) och är såklart nyfiken på resultatet nu!

Min stallägare har det hos alla deras hästar. Det är någon slags eldningspellets, pressat spån, vet ej märke. Det verkar funka super! Jag hade halmpellets förra året, vattnade i boxen (men ja, det kändes skumt) och det blev superbra.

Jag kör med Bauhaus pellets (enbart träprodukt) sedan 1 v tillbaka, blir precis samma som om man skulle haft råspån.
Lade in 12 säckar (räcker oftast med 10) och vattnade ganska mycket så det skulle lösa upp sig fortare. Lätt det lösa upp sig, vände på det så dom hela pelletsen kom upp och vattnade igen. Fungerade jättebra och är nöjd, men som sagt hade jag råspån innan och det är precis samma... Väldigt lätt att mocka om man jämför med det spån man brukar köpa.

Jag var inne o kollade på deras hemsida och dom har flera olika storlekar på sina pellets, vilka valde du? :)

Väcker liv i tråden.

Skulle vilja veta hur ni gör med uppblötningen.
Själv ska jag ha ett lager med torv i botten och sedan detta ovanpå.
Men om jag lägger in pelletsen hel så trampas den ju bara ner i torven.
Och det känns dumt att blöta det i boxen, då blir ju hela underlaget fuktigt.

Har hört några som sprätter upp påsen och fyller vatten direkt i den.
Hur gör ni?
Tips och ideer?

I stallet jag jobbar har de träpellets. Gummimatta i botten, pellets ovanpå. Vi blöter inte alls.
Men det är ju lite klurigare med torv i botten..

Funderar på att lägga in pellets i lösdriften, men undrar hur det blir med tanke på att det är "stampat jordgolv" och grus i botten. Får fundera lite till tror jag.

Där kommer ju isf fukten underifrån så det kanske fungerar smidigare ur upplösnings synpunkt.

Hade jag skullat strö direkt på golvet så hade det ju varit enklare för då går ju pelletsen söder automatiskt.
Jag får väl prova mig fram kanske.. :

Jag blöter upp pelletsen med varmt vatten, ju varmare desto bättre. Har tagit mig tid att fylla pellets i skottkärran och så kokande vatten på det.

*Knapplån*

Jag kan mkt väl tänka mig att använda spånpellets. Just nu provar jag dock halmpellets, som faktiskt funkar väldigt bra till min kisstratt till fläcksamlande skimmel...

Många tipsar mig om att använda spånpellets, för halmpellets är ju SÅÅÅÅ mkt dyrare.

Ska man tänka ekonomiskt, bör man veta att:

Spånpellets suger 2 ggr sin egen vikt...

Halmpellets suger 4 ggr sin egen vikt...

Jag har prövat på båda och min erfarenhet är att spånpelletsen suger upp bättre. Med halmpelletsen luktade det dessutom illa ibland efter att tant kissat en ocean, det har det aldrig gjort med spånpelletsen.

Roligt att ta del av hur andra upplever det. Min dam på spån, luktade vedervärdigt och var klafsigt och blött som sjutton oavsett hur mkt spån jag lade in. Det låg inte kvar där man lade det utan sparkades upp efter väggarna. Nu på halmpellets luktar absolut ingenting och ströt ligger kvar där det ska, grannboxhästarna (som nu flyttat till annat stall) deras spånboxar luktade långt utanför stalldörren...

Men troligtvis beror det på hur mkt man "byter" i boxen vid mockning och hur tjockt lager strö man har.

Inget är ju fel, utan det är ju helt upp till var och en vad man har för upplevelse om vad som är bättre än något annat. :)

Senast ändrad:

Vanligt spån tycker jag luktar förskräckligt, med tant på spån gick det åt enorma mängder av både spån och stalosan för att det inte skulle stinka. Spånpelletsen däremot luktar det inte alls med på samma sätt, lyfter jag bara bort den stora pissfläcken luktar det inte.
Tants spånpellets ligger på plats medan hennes tvåårings var uppsparkat längst väggarna. Däremot så luktade ingens och tvååringen är också mycket renligare än sin mamma.

Olika hästar beter sig olika, jag har testat flera olika varianter och det här är vad som funkat bäst för mina hästar:)

Ja nu har man konstaterat genom tester att halmpelletsen har bättre sugförmåga än spån, 4 ggr är nog lågt räknat för det hänger också på vilket märke man har. Vår halmpellets klarar av, 1 liter pellets klarar av 6 liter vatten medan 1 liter spånpellets klarar av 2 kanske 2½ liter vätska. Man kan alltid testa själv.:D

Frågan är väl om man fluffade upp pelletsen innan. Jag har testat och spånpelletsen sög upp mer än halmpelletsen. Båda var uppfluffade med kokande vatten innan. Kanske är det som en disktrasa, det måste blötas för att suga upp mer.

Jag bytte från kutterspån (balat) till träpellets/eldningspellets för snart en månad sedan, och jag tänker ALDRIG byta tillbaka. Nu fattar jag inte hur jag i flera år har stått ut med det äckliga, vedervärdiga spånet som bara flyger omkring och lägger sig utefter väggarna hur mycket man än lägger in.

Nu har jag bädd av pellets och tar således bara ut bajset. Från att det har tagit 15-20 minuter att mocka boxen, är jag nere i 5 minuter. Och det är så mycket fräschare! Jag blöter inte upp pelletsen utan jag upplever att de lätt trampas sönder ändå. En del föredrar att blöta upp det innan det läggs in i boxen.

Vilket märke på pelletsen kör du?

Jag har en kisshäst som nu måste stå på spån/torv/pellets. Nu står hon på spån, men jag måste lägga in minst 2 balar varje vecka och ändå är jag inte nöjd med hur det ter sig. Halmpellets har jag testat och avfärdad och likaså torv. Så det enda jag inte provat är spånpellets, som jag är väldigt nyfiken på!

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 076
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 364
Hästvård Närmare bestämt någon muskelskada insida lår. Min stackars E (22år) är halt, det som hittats (av veterinär) hittils är att något skett...
Svar
11
· Visningar
936
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 113
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka