Träpellets som strö

Sv: Träpellets som strö

Om man lägger en bädd av torv i botten så tar det ganska effektivt bort eventuell lukt.

KL

Och igår la ja in pellets i en del av boxen för första gången, ska bli spännande hur det ser ut idag! Hällde varmt vatten på en påse, jäklar vad snabbt det svällde!

Ni som har, hur mycket förbrukar ni på en äckelhäst?

Per vecka? 2 påsar per vecka är ändå mycket billigare är 2-3 spånbalar per vecka...

Måste fråga varför använder ni inte torv?? J

Av rent egoistiska skäl: Torv är dyrare, det är otympligt, det fryser på vintern - och vad i h#lv#te gör man då? Det är dammigt och MÖRKT - jag har allvarliga problem att urskilja skit/piss från det som är rent torv om det är någorlunda mörkt i stallet.

Måhända att det håller bädden mer luktfri, men grundar man med lite kalk, och när bädden väl satt sig och blivit kompaktare - då är den fast, fin, ljus, MYCKET enkel att mocka, samt att hästarna inte riktigt kan röra runt i den och gräva ner skiten som den kan göra med spån/halmbädd.
Sen att påsarna är så smidiga att hantera är en superbonus.

Provade pelletsbädd första gången förra vintern - och tänker göra det igen om det blir aktuellt med boxuppstallning.

KL

Och igår la ja in pellets i en del av boxen för första gången, ska bli spännande hur det ser ut idag! Hällde varmt vatten på en påse, jäklar vad snabbt det svällde!
Har du redan strö i boxen skulle jag strunta i att blöta upp pelletsen och bara hälla på några säckar - vid påfyllning tycker jag att de reder sig själv, suger upp fukten som finns och kompaktar till bädden om de är torra.

Jag testade bara på en påse, men har samma tanke som dig nu när jag fyller på, såg redan en skillnad igår!

Nu tog jag sista inlägget bara....

Vi har böjat med ett nytt strö som är en mix mellan torv, kutterspån och finhackad rengjord halm. Torven ska lägga sig i botten och suga upp och det anda lägger sig som ett fluffigt duntäcke över. Verkar jättemysigt och väldigt lättmockat. Tanken är att man ska ha bädd så vi jobbar på det och det känns väldigt drygt och sparar på mängden gödsel.
Så hittills kan jag rekommendera det.

Jag bytte från kutterspån (balat) till träpellets/eldningspellets för snart en månad sedan, och jag tänker ALDRIG byta tillbaka. Nu fattar jag inte hur jag i flera år har stått ut med det äckliga, vedervärdiga spånet som bara flyger omkring och lägger sig utefter väggarna hur mycket man än lägger in.
Beror det på vilket märke man använder kanske? Jag har haft balat spån i flera år och har aldrig fått spån som flyger omkring i boxen eller lägger sig efter väggarna. Spånet dammar inte och det ligger kvar på golvet.
Jag har fortfarande spån i boxarna, men vi eldar med pellets och när det händer att en säck blivit fuktig så använder jag den i boxarna istället. Det funkar jättebra.

Kl

Jag har bädd och lägger in en spånbal i månaden (storbal 1 kubik).
Vi betalar styckpris på dessa i stallet när man behöver spåna.

Nu har jag av en del blivit "tipsad" om att byta till spånpellets..men jag känner mig skeptiskt.

Vad är det man tjänar på pellets? Priset, mängden, hanteringen eller vadå?
Själv tycker jag påsarna ser jättesmå ut och jag skulle behöva måånga säckar den dagen i månaden jag behöver fylla på bädden, har stor föbox och bädden ska hålla sig tjock för att funka.

Är det verkligen så lönsamt som alla säger?

Jag hade/har torvbädd som grund när jag la in 2 påsar med träpellets...för snart 2 veckor sen. När pelletsen löser upp sig blir det en ansenlig mängd spån kan jag ju säga...räcker längre än en vanlig spånbal med kutter. Ja, här är det mer lönsamt än alla andra alternativ som det ser ut.

'Det syns tydligt var hästarna har kissat och där "gräver" jag ur ner till bädden, sen jämnar jag till ytan. Bra luft, ingen odör...fräscht!

KL
Jag brukar använda det som smular sönder från vår panna och slänga in i boxen. Det jag funderar på är dammet? Ingen som vet något om dammet kan påverka andningsvägarna? Jag tycker inte om att själv gå in i pelletsförrådet och gräva pellets när vi måste göra det, nämligen. Annars är det ju suveränt att kunna använda spillet till hästarnas boxar.

Vad är det för mängd per säck och vad är det för pris folk betalar per säck?

Jag är stenhård med att inte mocka ut rent spån, dvs slarvmockning enligt mig (eftersom att man inte slösar på spån som blir mer och mer svårtillgängligt..) utan bara pillar ut bajshögarna när jag har bädd. I min skottkärra finns bara bajs så att säga, så för mig går det inte någon mängd spån som bara kastas ut utan när jag fyller på är det när jag tömmer kisset 1 gång i månaden samt för att spånet packar ihop sig och blir för hårt tillslut för min smak.

Är också otroligt skeptsikt till det där med att blötlägga..hur pass blött/fuktigt är det efteråt - risk för mögel?

Nyfiken, men skeptisk ;)

Senast ändrad:

Säckarna brukar väga 16 kg och jag blötlägger inte. Pelletsen trampas sönder och fördelar sig själv av hästarnas hovar. Jag upplever en vanlig bal med kutterspån som högst marginellt tyngre, bara otympligare att hantera. Pelletsens spån är finfördelad och oerhört lätt mockad.

Kl

Hittills måste jag säga att spånpelletsens fördel är att det packas på ett helt annat sätt än kutterspån. Hästen drar inte undan det på samma sätt när hon reser sig och lägger sig. Dessutom suger det upp kisset mycket, mycket bättre.

Ville bara tipsa om hur jag gör och som jag tycker funkar suveränt till lilltjejen som är mycket renlig och också helt OK till stora damen som är lite mer slarvig. Tycker dock hon blivit bättre med detta strö än med halm som jag hade tidigare (med spån i botten) och som gjorde gödselstacken hög som Mount Everest.

1/3 halmpellets, 1/3 värmepellets - blötes i säck och hälls sedan ut i boxen - 1/3 spån ovanpå. Fyller på rejält en gång per månad (vid lönedags så klart) med åtminstone en bal spån, 1-2 säckar vardera av pelletsen, därefter vid behov. Total åtgång till båda hästarna är kanske 4 spånbalar, 4-6 säckar vardera av pelletsen. Blir tjock och bra bädd men behöver vattnas någon gång per vecka för att inte damma och för att hålla stunsen. Mockar ut bajsklumparna och kisset som blir som kattsand. Gödselstacken minskat rejält i storlek och personligen tycker jag det är mycket lättmockat. Har svårt för torv som jag inte gillar att mocka i plus att jag inte är förtjust i det mörka och på vintern frusna ströet. Halm bygger som sagt mycket på gödselstacken plus att det för stora damen går åt väldigt mycket och är svårmockat. Speciellt när hon dessutom ibland får för sig att hon ska ha det som är längst ner i hölådan och då slänger ut det som är ovanpå och dessutom går i det. Sedan är det inte mat längre!

KL

Som jämförelse till de spånbalar jag använder väger de runt 65kg styck.
Åtgång 1 i månaden

Priset måste ju vara av vikt eftersom att jag kollade på en sida som gjort en kalkyl på ett år i en box, där det gick bra många fler påsar träpellets än spån i förbrukning. Största andelen gick åt vid uppfyllnad med träpellets och där var det stor skillnad enligt dem och sedan bara förbrukning månadsvis som också låg högre..synd bara att de inte tagit med den ekonomiska biten på faktiskt förbrukning där med..

:)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 076
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 364
Hästvård Närmare bestämt någon muskelskada insida lår. Min stackars E (22år) är halt, det som hittats (av veterinär) hittils är att något skett...
Svar
11
· Visningar
936
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 113
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka