Som sagt, jag är skötare på en underbar häst som i sitt tidigare liv troligvis har blivit misshandlad då hon är oerhört rädd för halvtrånga utrymmen och att känna sig fast. I stallgången, som ett ex, kan hon rycka till bakåt och slita sig loss genom att streta emot tills grimman går sönder, men det är enbart dumheter.
Varför måste den första sak folk kommer upp med är hästen har varit misshandlad pga att den är rädd för nåt. Givitviss sånt händer men de flesta har bara en räddsla och att ger det ett namn som misshandel är inte rättvis för hästen. För de flesta ta inte tag i ploblemet de ger orsaker som att "min häst kan inte var runt en ridspö, han måste vara misshandlat av en förut". Men i verkligenheten har hästen aldrig varit i närheten av en förut och nya saker kan vara väldigt skrämande för vissa hästar. ( det var en tjej som skulle longera sin häst och hästeen vart konstig och vill inte vara med, till slut var det upptäkt att för första gången hade matte handskar på sig. De är enormt alert till nya/ändrade saker. Så folk antingen undvika det eller introducera det på fel sätt. äntligen än väligt enkelt problem ibland. Men jag säger det att det är alltid så.
Att en häst rycka sig bakåt när det är bunden på stallgången kan också vara att den har gjort den en gång var inte bered, det var en hemskt upplevelse och hästen är berädd att det ska hända igen (det kanske händer inte varje gång), men tänka från hästens synvinkel....
Du kommer in bakom din människa allt är lugnt, allt är normalt, du har en grimma på med grimmskaft och kännsla är levanda i den(dvs att trycket rör sig med dig) så länge den människan håller det. Helt plötslig är det stöm i grimmskaft det ger inte längre och alla hundra tusental år av evolution och instinkter säger " sitter du fast, så dö du". Höger sidan av hjärna ta över= tänker inte längre, bara reagera. Och om grimman har gått av en gång, så vet du om du kämpa hårdt (för livet) så ger denna också möjligtvis. Better to die trying. Du vill gör vad som helst för att får bort denna kännsla att du är fången. =lärd beteende. Du tror att det är hur processen går, för du vet inte på ett annat sätt att får bort trycket. Det är inte grimskaftet som är hemskt det är händelse AFTER den börjar bli stöm som är säkert mest skrämande.
Lära hästen istället att den dö inte att sitter fast. Och det gör du genom att visa den att den om det behöver kan får en levande kännsla i grimskaftet och gradvis blir det stömare och stömare. Den måste får panik sen släppa grimskaftet men håll trycket tills den försöker stå still eller sänka huvud lite, så släppa du i den ögonblicket. Du håller samma trycket (dvs att om du började med 5 kg i trycke på grimmskaft så håller du 5 kg jämt, men om hästen börjar överreagera så gå ner en kilo eller två tills du får den önskade respons) så länge hästen kämpa genom det och följa med. Det mer man gör så så det mindre de reagera, backa, kortare tid i att får ett respons mm. sen en dag är den bunden fast, och det vet så länge den ger efter till trycket så kommer inte den kännsla att vara fast.
Men åter till det jag vill ha hjälp med, Hon har blivit lastad många gånger tidigare och rest både hit och dit i Sverige, har t.o.m varit en aktiv tävlingshäst men nu har jag problem med att få henne på transporten. Hon är osäker och jag har valt att efter omständigheterna att inte tvinga på henne.
Tycker det är helt underbart tänke
önskar att mer tänkte så. Honär säkert osäkert. Och det är upp till dig och ägaren att bygga upp hennes självförtroend.
Hon som äger henne har tidigare fått upp henne en gång tidigare men det genom tvång och det vill jag inte genom gå då hästen är stor och kan få ryck lite då och då. Samtidigt som jag tror att hon är lite rädd för att transporten är trång så tror jag det ligger mycket idioti i det hon gör för hon är smart och oerhört envis och har väldigt svårt för att koncentrera sig när man transporttränar henne.
Gör inte transporten till problemet, det handlar om hennes självförtroende, träna det istället och ser transporten som ett tränings redskap. Att hon rycker och gärna vill därifrån, att sakarna händer fort och inte saktare visa att hon då när det gäller lastning, trång utrymer slå över till höger sidan av hjärna (instinkter/reaktion) och på nåt sätt tappat sin självförtroende. Det kan var så enkelt att bara byta hanterare. Mina hästar lasta från 5 sec. till 10 min. beroende på hästen. Men i fel händer, jag är säkert på att min 5 sec. häst kan ändras till en 2+ timmars lastnings häst.
Om jag någonsin skulle får mig att hoppa från a perfectly good airplane, jag vet jag skulle tappa min självförtroende när det var dags att hoppa om den som var hopp intstruktör "oj, nu är det dags...tror jag. Jag hoppas att det var rätt altitude. hmmm. har jag glömt att visa dig nåt?" eller att nån var ireterad på mig för jag var rädd.
Har dock lyckats få på henne så hon står med bakbenen på rampen, alltså nästan helt inne, men så fort hon kommer på så slänger hon sig bakåt och då hon har ett högtburet huvud slår hon ibland i sig vilket får henne till att hitta en till anledning till att inte gå in.
Jag kan nästan guessa att det är pga att den som håller repet inne har tryck på den. dvs Försöker "bromsa" henne. Det är en naturlig reaktion från oss. Ibland stänger våra häsnder utan att vet vi har gjort det. Och det är en vana som måste trännas bort. Om hon får backa ut när hon får panik utan vad som helst tryck på repet efter ett par gånger så backa hon med mindre panik. Och du vissa henne att du är på litlig, du kommer inte håler henne fast. Det mer de får backa ut det fortare man kommer till målet. Många tycker att, det kan man inte göra då har du lärt hästen att den har vunnit bla bla. Poppi-kock (BS) Det är en stor skillnad med en häst som är RB (rightbrained) och rädd mellan en LB (leftbrained) häst som vaknade, var lite uttråkad, och vill bara inte lasta. De är mer sakta (inte blixt snabbt) i sin beteende, stå fast på lämen samtidet de är avslapnat med blinkande ögonen. Kan vara aggressiv (men de brukar ger ett varning med kroppspråk först, var om en RB häst är det över innan du visst vad händer).
Vi kan inte locka henne med någonting förutom gammal hederlig hästgodis i handen och hö. Hjälp från ridskolor osv är svårt då hon står i ett litet stall hos ägaren med två andra hästar.
Mest gånger de stanna inne bara att ta en bit sen springer ut igen. Jag brukar inte har nåt mat vid last träning eller om jag har det så måste de "lookeller work for it" då måste de stanna lite längre för att smaka det.
Jag vet inte heller på hur smarta hästar egentligen är då hon har varit med om att se många av hennes närmaste "väninnor/hästarkompisar" åka iväg och aldrig mer återvända i transporter, kan det ha någonting med saken att göra?
De är inteligent djur. Men att ger de vår beteende eller tänkar är orättvis mot de. De har andra behöv, instinkter, beteende som många inte förstår. Jag tror inte att de kopplar de två saker tillsammans. Hennes problem ligger nånannan stans.
Jag själv anser att det hela bara är dumheter att hon inte går på, jag söker råd för både hästar som är rädda och dumma i sig när det gäller den här saken då jag tror min häst är lite av båda. Kan ni hjälpa mig? Skulle uppskatta alla råd jag som sänds till mig om det så är tips på redskap som grimmor, grimskaft osv. eller en hemsida.
Dumheter tror jag inte på. Bara för vi vet att det är ingen vara är detta riktig för hästen. Jag hatar spindlar nu, gjode inte när jag var yngre. Inget har hänt för att jag är rädd för de, en dag var det bara en räddsle jag hade.
Råd att hur gör man har jag skrivet fler gånger (kan hitta det genom sök function) men det är en process som tar tid och de flesta vill bara fixa det snabbt och heller gör saker om och om igen för fler år än att hitta vad det är som är verkligen problemet och fixa det. Kommaihåg att det kanske har inte med transporten att göra det kan faktis sitter nån annanstans. Men svårt att säga utan att vara med. Så istället, detta här var MYCKET
längre än vad jag hade tänkt
, försöker jag att får folk att ändra deras tänkesätt. Att ser de som hästar som har en helt annat sätt att berarbete saker i/genom deras hjärna.
Lycka till