Tränsputs

BernT

Trådstartare
Har Dyon något eget medel för deras läderprylar?
För till mitt dyon-träns använder jag TiBhorse läderputs och tränset blir jättefint, ett par dagar. Sen blir det typ grå-aktigt.
Jag använder samma puts till allt annat läder (sadel, magplattgjord, vanlig gjord, skydd mm) och det blir inte grått, utan blankt och fint.
Det är störande :p
Är det bättre att ta Veredus curium soap istället?

Sv: Tränsputs

bättre är väl att puttsa av grejerna ordentligt. tränset blir ju grått av svett och stöv. torka hellre av tränset med bara varmt vatten, curium soap blir bara äckligt eftersom man inte tvättar bort smuttsen utan bara kletar över den. (:

Men jag duschar alltid av tränset innan jag smörjer det.
Kanske jag borde skrivit, men jag trodde att alla gör så :p
Och orkar jag inte duscha det så tar jag en blöt trasa och torkar av ordentligt.
Sist jag putsade tränset så gjorde jag så, smörjde och sen har det hängt i skåpet i 4-5 dar.
Och trots att det är oanvänt (alltså helt omöjligt att det är svett/stöv på det) så har det blivit grått.
Och det blir inte grått på insidan, bara utsidan.
Kanske är lädret det är fel på? Kanske ska försöka reklamera, kostade ju ändå 2500 kr...

Men jag duschar alltid av tränset innan jag smörjer det.
Kanske jag borde skrivit, men jag trodde att alla gör så :p
Och orkar jag inte duscha det så tar jag en blöt trasa och torkar av ordentligt.
Sist jag putsade tränset så gjorde jag så, smörjde och sen har det hängt i skåpet i 4-5 dar.
Och trots att det är oanvänt (alltså helt omöjligt att det är svett/stöv på det) så har det blivit grått.
Och det blir inte grått på insidan, bara utsidan.
Kanske är lädret det är fel på? Kanske ska försöka reklamera, kostade ju ändå 2500 kr...

Jag upplever att det beror på lädrets kvalitet. Jag är überpedant med allt läder och smörjer det efter konstens alla regler. Trots detta har jag ett Hubertusträns där pannbandets utsida alltid blir grått. Vad det beror på har jag inte en aning om. Jag har heller inte hittat någon lösning på problemet. Om jag vore du skulle jag försöka byta tränset mot ett likadant. Det andra kanske är från en annan hud / har bättre kvalitet.

Men att duscha hela tränset är ju inte särskilt bra, tränset blir ju helt dränkt med vatten:confused:

Själv rengör jag mina lädergrejor minst en gång i veckan med vanlig glycerintvål eller såpa utblandat i vatten. Då gnuggar jag bort stöven ordentligt. Smörjer sedan med fett, använder för det mesta Acene (till Butetgrejorna). Ska det glänsa riktigt fint använder jag nått annat läderfett som ger mer glans, minns ej vad det heter:D

Drar annars av det med fett efter varje ridpass för att hålla lädret mjukt och fint.

Har ett HG träns som typ aldrig blir fint och glansigt, och det kostar ju ändå över 3000...medan andra träns ser mer nyputsade och finfina ut...men HG tränset är mjukt ändå så får väl stå ut med att det ser lite "dassigt" ut:angel:

Mitt Dy'on-träns är lite likadant, så jag tror faktiskt att det är i kvalitén det brister - trots prislappen...:(

Fast jag duschar det inte alltid, där ljög jag :angel:
Det blir bara när jag orkar och oftast blir jag blötare än tränset :p
Oftast är det fuktig trasa och då tar jag bort all svett och stöv från insidan och sen smörjer jag.
Kanske ska testa Curium sheen, det ska ju få läder att glänsa?
Fast om jag minns rätt är inte det något putsmedel, bara glansmedel.

Men att duscha hela tränset är ju inte särskilt bra, tränset blir ju helt dränkt med vatten:confused:

Är det bra läder spelar det ingen roll, lädret förstörs inte av vatten, så länge det är ljummet. Det är bra även att skölja av det i ljummet vatten innan man börjar rengöra det så man får bort t.ex. damm och liknande som kan repa lädret.

Drar annars av det med fett efter varje ridpass för att hålla lädret mjukt och fint.

Du behöver inte göra det mer än en gång i veckan, ibland mer sällan, lädret kan bli övermättat och då förstörs hela.

Ja mina träns är inte förstörda iaf:grin: Har bland annat ett FB ett sabre ett Hubertus och ett arc de triumph som alla ser som nya ut och är mjuka och fina i lädret.

Har samma problem med mitt årsgamla Dyon. Tvättade de i ljummet vatten en gång (smörjmedlet jag hade använde gjorde lädret spåhalt när de regnade = var tvungen att göra rent tränset ordentligt), vattnet blev helt svart o tränset blev grådaskigt. Verkar ha blivit sämre kvalitet med åren på - har ett Dyon fr-93 som är kanon i lädret o som fortfarande är ett av favvotränsen.

Har Dyon något eget medel för deras läderprylar?
För till mitt dyon-träns använder jag TiBhorse läderputs och tränset blir jättefint, ett par dagar. Sen blir det typ grå-aktigt.
Jag använder samma puts till allt annat läder (sadel, magplattgjord, vanlig gjord, skydd mm) och det blir inte grått, utan blankt och fint.
Det är störande :p
Är det bättre att ta Veredus curium soap istället?

Jag tycker inte någon av dem produkterna du nämnde ovan är bra. Men CWD har en undersmörja! Lädret blir precis sådär blankt mjuk och välsmörjt med det. Trodde bara att det var försäljnings snack, men det är STOR skillnad.

Det är vanlig leather soap med sparypump. Antingen sparyar du på lädret, eller som jag brukar göra, på en svamp! ´Jag lovar dig, det är kanon bra!

Men är inte CWD sakerna svåra att få tag på?
Jag vill ha sånt som jag kan köpa i min affär, :p

Nej, du kan bara ringa och bestælla så får du det på posten! Det ær jætte lætt, jag lovar!

Du kommer garanterat bli nøjd med det och dina træns kommer att jubla :P

Nej, du kan bara ringa och bestælla så får du det på posten! Det ær jætte lætt, jag lovar!

Du kommer garanterat bli nøjd med det och dina træns kommer att jubla :P

Är det den här? och vad kostar den inkl frakt isåfall?

BE02C_6.jpg

Jag har CWD tvålen men jag tror att det är Cavalor som gör den? (Cavalors märke finns på flaskan). Jag köpte min tvål av Toprider och tror den kostade 150 kr :)

Nej, det är det inte! det r precis som står i inlägget ovan; den som cavalor gör och den kostar 150 kr. Vet ej vad frakt går på. Max 50 kan jag tänka mig!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka