Transpoteras med/utan täcke?

Sv: Transpoteras med/utan täcke?

Är inte hästen svettig finns det ingen anledning att låta hästen åka med täcke på. Däremot efter en träning så brukar jag lägga på ett tunnare fleecetäcke eller dyl.

När det gäller luckan bak så har jag den aldrig helt öppen, ibland halvöppen och ibland stängd.

jag brukar ha täcke på min häst oavsett väder i transporten och vid fint väder har jag luckan halvöppen, aldrig helt öppen. Jag har hellre bakluckan halvöppen och täcke på än stängd och utan täcke. Min häst måste vara ganska frusen av sig i så fall, för i lördags trots ca 28-30 grader varmt, sol och lite drygt en timmes färd med ett normalt fleecetäcke var hästen inte ett dugg svettig, inte ens speciellt varm (och jag vill defenitivt inte plocka ut en häst som är kall om jag sen ska träna eller tävla).

Min häst hade ylletäcke på sig när hon transporterades i december och januari, annars inget täcke!

Hon har för övrigt inte haft täcke på sig sen i april och kommer att få vara tan ända tills höstrusket börjar.

Jag har alla luckor fram öppen, luckan bak halvöppen. Kan sätta den så den är öppen 1,5 dm ca...

Öppnar jag den helt blir det för mycket drag in över rumpan, plus att få en stor lastbil en halvmeter ifrån rumpan uppskattas nog inte...

Är det riktig varmt så har hästen det skönare utan täcke. På väg till tävling/träning brukar jag dock ha ett väldigt tunnt täcke för att de inte ska bli dammiga. Vi kör på grusväg det första där det ryker in damm, och det ser ju inte så snyggt ut med en häst täckt av ett dammlager.

Täcke vid behov, dvs så gott som aldrig under sommaren. Luckan nere samt luckan i taket öppen för bra ventilation.

Liknande trådar

Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 17 18 19
Svar
361
· Visningar
19 572
Senast: teeto
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
641
Senast: cowgirl81
·
R
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 743
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka