Sv: Transpotera hästen på vintern
Jag tränade förra vintern, men då bodde tränaren granne med stallet = träningarna var på hemmaplan i stallets ridhus.
Nu har jag och hästen flyttat, och står i ett stall utan ridhus men med goda träningsmöjligheter i övrigt. Ridhus finns någon mil bort, och jag har bakhjulsdrift och sprillans nya däck på bilen. Men. Jag tog körkort i mitten av december förra året, och har inte hunnit öva tillräckligt med hästtransporten för att känna mig säker att köra den med häst i. Nu kommer dessutom halkan hit till trakten. Jag kommer att "övningsköra" i vinter, och lastträna med hästen, men åker någonstans gör vi inte (med mig som chaufför) förrän i vår.
I allmänhet får det sunda förnuftet tala. Är det blixthalka eller sådant oväder att det inte går att köra på ett säkert sätt, då får det vara. Vi hämtade hem min första häst genom snöstorm (vädret var dock bra när vi åkte). Men i vintras/våras avstod jag från en träningsritt då det var snöstorm och så mycket snö och modd på vägen att vi vände halvvägs till att hämta släpet (hyrde ett vid tillfället) - det gick helt enkelt inte att komma fram. Vart man ska spelar också roll. Det är en sak att ta sig fram längs större E-vägar, men en annan femma om man ska köra en längre sträcka på mindre vägar med mer kurvor och backar.