Transportskydd

E

engill

Hej
Vi ska byta stall så vi ska åka med min häst i en transport. Han är ju en islandshäst. Behöver man ha transportskydd när man ska transportera en islänning??:confused:

Sv: Transportskydd

Du bör definitivt ha transportskydd. Finns ingen anledning till att hantera en islandshäst annorlunda jämfört med andra hästraser.
Har du dessutom redan broddat så måste du ha riktigt bra transportskydd så att du slipper skador.

håller med Mio min Mio helt.

fattar inte varför andra tror att man inte behöver pyssla och skydda en islandshäst precis lika mycket som en helt vanlig häst.

att skydda benen är förebyggande. beskador är inte roliga att hanskas med sen kan jag lova.:(

Va?
Varför skulle en islandshäst skyddas mindre än någon annan häst?
Självklart skall du ha transportskydd! :)

/Malin

Hej
Vi ska byta stall så vi ska åka med min häst i en transport. Han är ju en islandshäst. Behöver man ha transportskydd när man ska transportera en islänning??:confused:

Om du åker transport utan att ha transportskydd på hästen och den skadar sig så får du verkligen strul med försäkringen! :crazy:

Håller med alla andra, varför skulle det vara skillnad på att transportera en vanlig häst än en islandshäst?! Det kan bli likadana skador vad det än är för en ras.

Rasen spelar ingen roll.
Dock finns det många som har så lugna hästar vid transport att de bedömer att det är rel. riskfritt att åka utan skydd.
Vissa hästar blir oroliga av skydd också.
Bell-boots kan vara ett bra skydd mot broddtramp, och de flesta isisar är ju vana såna. :idea:

Hoppar in och lånar tråden lite.. Hoppas att det är OK?
Jag ska hämta hem min unghäst imorgon och funderar på vad och om jag ska ha skydd på honom. Han är oskodd..

När våran ena var liten så fick han åka helt lös utan någon i transporten. Ingen grimma, inga skydd. Han var oskodd då

Hur pass van är denne och hur pass liten är den?

Det är sällan jag har varit med då folk har vågat binda upp sina unghästar och klänga på en massa skydd.
Oftast när jag har varit med har vi plockat ur all inredning - mellanvägg och bommar - och låtit hästen stå lös, oskyddad, oskodd.

Han är aldrig lastad och är 2:6 år..

Hon som jag köper av har mer erfarenhet än jag av unghästar så jag litar nog på vad hon säger att jag ska göra. Tar med fleecelindor i alla fall så att det finns nåt att använda..
Är lite nervös men mest förväntansfull inför morgondagen!. :)

Tack så mycket för alla bra svar. Nu har jag fått en lite bild hur jag ska ha det. Tack <3:bump::bow:

För mig är det självklart att ha transportskydd på min isis när han är ute och reser, men är det en kort bit de ska åka så har det hänt att han fått åka utan.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: Ajda
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
345
Senast: Sryoqwe
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
269
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
330
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka