Transportskydd, eller annat?

Sv: Transportskydd, eller annat?

Kör antingen med höga transportskydd, paddar+lindor och boots eller med back on track snabbandage, aldrig "naken".

Mitt sto brydde sig inte om dem alls i stallet. Gick kortare promenader etc med dem på, för att hon skulle vänja sig. Nemas problemas. Men antagligen blev det varmt med dem i släpet, när det var hett i luften.

Självklart kan hästen tycka att de bli för varma och sparka med dem i släpet när man väl kör, men så länge hästen är med mig är det inte ok. Då får man ju välja utifrån det om man ska ha andra skydd eller åka naken med hästen.

Det finns säkert hästar som inte accpeterar transportskydd (även om jag tror största boven är illasittande skydd och att hästen inte helt enkelt blir lärd att det är en del av transporteringen) men jag tror det är färre sådana hästar än mattar som inte använder skydd för att de inte "ids".

Vilket jag oxå tycker är ok om man erkänner det och inte skyller på att "hästen si, hästen så" när man eg inte ens testat en annan variant/försökt lära hästen acceptera skydden. Jag gillar inte när man skyller på sin häst pga div beteenden :p

*kl*
Ni som åker med vanliga benskydd till träning, vad gör ni på vägen hem?

Svettiga benskydd som lämnas kvar om något riskerar ju att störa hästen.

Jag velar själv och funderar på att börja köra mer med benskydd till träning/ridning när det är en kort bit men då blir det ju naket hem/ta med transportskydden.

Benskydden har antingen tagits av efter träningen och åkt naket hem eller fått sitta kvar tills vi kom hem. Har inte märkt att hästen besvärades av svettiga skydd. Det gjorde han ju inte under ridpasset så då bör 20-30 min i släpet inte vara något problem.

Benskydden har antingen tagits av efter träningen och åkt naket hem eller fått sitta kvar tills vi kom hem. Har inte märkt att hästen besvärades av svettiga skydd. Det gjorde han ju inte under ridpasset så då bör 20-30 min i släpet inte vara något problem.

Jag tänkte mer på att argumentet för att inte ha transportskydd brukar oftast vara att de är för varma (jag har dock aldrig haft en häst som blivit ens svettig av dem) och stör, vilket jag tycker låter helt tokigt om man låter svettiga skydd sitta kvar på väg hem efter träningen.

Min häst får panik om nåt går över hans bakknän. När han gjorde sig illa för ett drygt år sen och fick bandage över bakknät så fick han panik, trots att han var drogad. Med tanke på hur hygglo han är i all annan hantering, så tänker jag inte pressa honom om det här. Därför har jag gett upp om transportskydd.

Jag kör med mina höga dressyrskydd + boots. Funkar prima :)

Vad händer om din häst fastnar i ett stängsel, en lina, på väg över en skakel eller ett litet träd (ja, min häst har lyckats :D)?

*kl*
Jag försöker alltid ha i åtanke att om något händer så ska hästen vara lugn och stilla för att inte skada sig allvarligare än vad som redan ev skett. Då funkar det heller inte om hästen försöker sparka av sig transportskydd.

*kl*

Mina åker nakna på benen oavsett status på hovarna, men så står de väldigt stilla också. Hade jag haft någon som trampat omkring hade jag nog lindat och haft boots alternativt benskydd och boots beroende på hur mycket det trampas runt.

Jag tänkte mer på att argumentet för att inte ha transportskydd brukar oftast vara att de är för varma (jag har dock aldrig haft en häst som blivit ens svettig av dem) och stör, vilket jag tycker låter helt tokigt om man låter svettiga skydd sitta kvar på väg hem efter träningen.

Ok, då förstår jag. Eventuell värme är inte skälet till att jag kör utan skydd.

Tack, menar självklart hasen :D

The_connemara: Ingen aning, han har aldrig gjort det under den tid jag haft honom. Han är rätt försiktig med tassarna. Jag skulle gissa på rätt stark reaktion även där. När han var skadad förra året och skulle sys och vetrinären hade gett honom REJÄLT med lugnande så lyckades han ändå bli helknäpp när hon satte bandage runt hasen. Hennes bedömning var att det helt enkelt var bättre att strunta i bandage i det läget.

Som sagt, han är en ängel i all annan hantering, så jag gissar på att han ha råkat ut för nåt, och därför bråkar jag inte med honom om detta. Funkar alldeles utmärkt med höga dressyrskydd + boots :)

kl

Jag brukar ha neopren- eller gummiboots runt om + skydden jag ska ha när jag tränar (dressyr = teddydamasker på alla fyra, hoppning = senskydd + kotskydd), när vi åker hem så brukar jag ta av skydden och bara ha kvar bootsen.

Första gången jag åkte med Pärlan så lindade jag benen på honom, men då blev han irriterad som fan och stod och sparkade när han kom ut ur transporten (han stod dock snällt inne i den), men då var det sommar och varmt ute och han svettas extremt mycket. Så jag har aldrig provat att ha transportskydd på honom faktiskt, men det kanske skulle funka på vintern åtminstone :angel:

Första gången vi åkte med Ikaros hade han korta transportskydd på sig, och samma visa med honom, stod snällt i transporten men sparkade och var väldigt irriterad när han kom ut. Då var det också sommar och varmt.
Nu ska vi åka och träna imorgon med honom och funderar på att prova ha transportskydd igen, nu när det inte är så varmt ute. Så får man väll ha med boots utifall han blir irriterad, så kan man byta när man åker hem (vill inte låta nån av dom åka nakna nu eftersom dom är broddade runtom fortfarande).

Min häst blir bara förbannad av att ha transportskydd på sig. Hon åker utan någonting på benen. Då är hon nöjd.

Min gubbe är skodd runt om.
Har boots (neopren) + transportskydd (höga) runt om när han åker transport.

Åker aldrig med skydd, eller jo ska jag åka kortare sträckor och hästen är "förberedd" dvs sadel och senskydd på då åker han med de. Men annars skyddlös, oavsett barfota, skodd eller brodd...

Lindor + paddar + boots åker min med. Hade transportskydd en gång, de var tyvärr för stora men har inte brytt mig om att köpa nya även fast hon inte hade något emot dem, så föredrar jag att linda + boots då vi oftast åker till ridhuset så slipper jag ta av skydden och sen sätta på andra. Går så mycket fortare med lindor i längden tycker jag.

De andra hästar åker med transportskydd + ev "rid skydden" under transportskydden då det bara är till ridhuset, men beror på vilket humör man själv är på ;)

Om obroddad endast boots runt om. På väg till träning brukar skydden som ska användas vid ridning få sitta på för enkelhetens skull.

Om broddad (isbrodd) boots runt om + senskydd fram och låga strykkappor bak både till och från träning/tävling.

Blir inte irriterad av benskydden på väg hem även om de kan vara lite svettigt under.

Hästen står mycket stilla i transporten och har normalt stenkoll på sina ben. Förra hästen som inte alls stod stilla i transporten eller hade koll på benen fick ha höga rejäla transportskydd vilken nu när man vant sig vid det motsatta inte känns optimalt.

Jag brukar ha boots, höga paddar som går över knät fram och uppåt hasen bak och lindor såklart. Har jag ont
om tid så lindar jag bara bak och har transportskydd + boots fram.

Däremot har jag sett hästar som blivit svårlastade och även skadat sig när de irriterar sig på skydden (det blir varmt under dem) och stökar runt för att få av sig dem under färd.

+1 på den!

Men jag använder transportskydd till tävling men mest för att hästen inte ska bajsa ner hela bakbenen (vit häst).

Träning eller annat så har jag ingenting på eller möjligtvis boots på fram om hästen är broddad så som nu på vintern. Går oskodd bak.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
332
Senast: MiaMia
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 119
Senast: Rumpnissen
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 959
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 624
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka