Transportskydd, eller annat?

-Remont-

Trådstartare
Ni som har hästar med skor som ni kör ofta, vad använder ni vid transport?

Har alla "normal" transportskydd eller är det någon som använder något annat?
Jag har själv bara haft barfotahästar det sista och inte åkt mycket med dom, men har börjat komma igång igen och den ena behöver skos snart. Så nu sitter jag och funderar på hur jag ska göra. Kan tycka att transportskydd är klumpigt och varmt, men så klart nödvändigt om det är bästa alternativet.

Sv: Transportskydd, eller annat?

Har alltid kört utan skydd, både oskodda och skodda. Aldrig skador.

Däremot har jag sett hästar som blivit svårlastade och även skadat sig när de irriterar sig på skydden (det blir varmt under dem) och stökar runt för att få av sig dem under färd.

jag har hellre vaddstycken+bandage. och så boots vintertid när hästen är broddad.
transportskydd har ofta så dålig passform så hästarna blir irriterade och störda av skydden..

jag lindar så att bandagen täcker både kotor och knän fram. bak lindar jag "vanliga stallbandage" alltså så det täcker kotan och upp till precis under hasen..

Jag kan väl inte påstå att jag kört ofta med häst. Men transportskydd har jag bara använt en gång, på förra hästen; hästen blev irriterad på dem (vilket gjorde att de kasade runt lite). Lindat har jag gjort en gång också; hästen lyckades på nåt vänster på upp ena lindan - mindre kul när det var dags att lasta av (cool dam, som tur var).
Nu ska jag börja åka en del med min nuvarande. Han kommer att få boots och senskydd. Jag vill inte att han åker helt utan skydd med broddarna, men de flesta transportskydd jag hittat känns för varma/tjocka för min smak.

Jag kör oftast min skodda häst utan transportskydd, undantag om jag någon gång skulle köra med brodd i. Han står normalt sett som ett ljus i släpet och är lugn vid lastning. Hade jag haft en stökig häst hade jag nog haft boots och skydd typ Professioanl Choice eller bra transportskydd för säkerhets skull. I det fallet hade jag dock sett till att vänja hästen vid skydden i lugn och ro i boxen så de inte skulle bli en ursäkt för mera stök.

Hade alltid transportskydd förr, men har 'ransonerat' ner det till bara boots. Skodda hästar (men inga brodd) som åker snällt. (Det som jag är orolig för är om dom får balltramp). Funkar fint för mig iaf. Har inga sådana boots i tunn plast, utan lite rejälare som inte går att snurra.

Kör med vanliga transportskydd på två av mina, dock inte jättehöga. De är båda vana vid att åka med skydd och verkar inte störas av dem. Nordsvensken är inte ute och åker så ofta och när han väl gör det åker han utan. Han är inte van vid att ha för mycket "saker" på benen och jag har dessutom inga skydd som passar honom. Ser ingen anledning att skaffa något heller då han klarar sig bra utan.

Alla tre är skodda runt om.

Jag tycker att transportskydd hör till lika mycket som att lära sig lastar. Har kört med höga skydd i en massa år.

Sedan blev djuret konstig i benen (typ mugg/skav/lymfangitaktivt) i våras och var tjock i benen flera veckor. Reds som vanligt men hade inga skydd alls, således inte heller vid transport. Efter det började jag fuska lite och hade inget/vanliga skydd när jag körde någora km bort till vissa ridvägar.

Det känns dock fortf som "fusk" och jag är lika rädd varje gång att hästen ska ha skadat sig. Skulle han göra det skulle jag ångra mig djupt dessutom.

Det finns skydd som sitter bra och jag anser att hästar ska lära sig att inte försöka sparka dem av sig, det är inte ok och något jag lär dem när de är unga. Många hästar sparkar likadant av terrängskydd, spec efter vattnet men inte slopar man skydden för det. Det är dock MIN åsikt såklart :)

Brukar oftast köra med transportskydd eller back on track. Ska vi bara åka kort till en träning brukar jag ha lindor/benskydd på alla fyra samt boots på alla fyra. Har ju då haft en svårlastad häst som stökar lite innan han ska in. Kan hoppa ner på sidan osv. Men även om hästen är snäll i transporten brukar jag ha någon sorts skydd på alla ben.

Mina oskodda hästar åker nakna på benen ev vnliga sen skydd som man har när man rider..

mina skodda hästar åker med samma skydd som när jag ider. sen skydd + boots fram å vanliga stryk kappor bak.

transport skydd en blir dom bara irriterade på

Min egen tanke har varit just irritation över att det blir varmt, speciellt på sommaren. Så då är kanske min tanke om att ha boots och eventuellt damasker inte helt fel då.

Jag har en häst som trampar runt en del, och kör med transportskydd och boots när han är skodd.

Ett annat alternativ är neopreneboots som går ner över kotan + boots.

hästar ska lära sig att inte försöka sparka dem av sig

Mitt sto brydde sig inte om dem alls i stallet. Gick kortare promenader etc med dem på, för att hon skulle vänja sig. Nemas problemas. Men antagligen blev det varmt med dem i släpet, när det var hett i luften.

Jag kör alltid med höga transportskydd.
Nu på vintern när hästen har isbrodd på sig får han dessutom boots runtom under skydden.

Jag har hittils aldrig träffat på en häst som inte accepterar ett par bra och välsittande transportskydd.
Däremot träffat på hästar som inte gillar illasittande transportskydd, men vem gillar något som är obekvämt?

Jag brukar ha antingen transportskydd eller hennes vanliga benskyddset (om vi ska hoppträna) med boots. Sedan plockas bootsen bara av inför träningen. :-)

När jag åker ner till vanliga ridhuset (typ 7 min med släp) så har jag bara (rid)benskydd på, även boots om det är nån som inte står helt still. När jag åker längre så har jag alltid transportskydd på.

Har jag barfotahäst åker den oftast barfota.
Är den skodd blir det benskydd (typ professional choice eller back on tracks stallsnabbandage, eller pad+lindor), samt boots.

Jag kör min skodda pålle helt naken. Har prövat både lindor & skydd, men han blir galen på allt och hoppar runt som en galning i släpet. Är han naken står han helt still.

Jag kör alltid med höga transportskydd. Ska vi på träning el. Tävling har jag lindor eller vanliga skydd under. Men unghästen började jag vänja med transportskydd på promenader innan hon fick åka med de. Har inte varit några problem.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
332
Senast: MiaMia
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 119
Senast: Rumpnissen
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 959
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 624
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka