Transportskydd el ej med Hästtransportör?

Netika

Trådstartare
Snälla, ge mig råd!! Mina hästar ska ut på långresa, två dagars resa med vilodygn emellan och de kommer åka med hästtransportör/lastbil. De rekommenderar inga transportskydd + traktbroddar i under transporten. Jag känner mig väldigt osäker på det! Jag skulle vilja ha någon form av benskydd och plocka ur brodden och sätta i dem igen efter urlastning. Hur har ni gjort/skulle göra?

Sv: Transportskydd el ej med Hästtransportör?

Om hästen är broddad vid transport tycker jag att transportskydd är självklart, även med extra boots under. ;)
Kör alltid med ordentliga skydd (bucas höga och boots under

Sen kan man ju diskutera transportskyddens varande eller icke varande i säkerhetssynpunkt, många anser att det är en skaderisk då de kan fastna mm.

Hur motiverar åkeriet detta?

Under långa resor stör ofta skydden mer än de hjälper. Ett skydd som kasat eller börjat klia ger oftast värre problem än oskyddat. Hästlastbilarna/bussarna går också rätt stadigt, vilket gör behovet av att trampa om etc mindre och skaderisken mindre.

De flesta hästtransportfirmor vill INTE ha skydd på just av den anledningen. De har mer erfarenhet av skydd som kasar, kliar etc så hästarna börjar stampa pga det.

Om dina hästar är rutinerade åkare som åker lugnt så skulle jag lita på åkeriet och köra 'naket' eller ev med boots om du är rädd för balltramp.

När jag transporterar hästarna med egen transport vill jag ha skydd på dem, men som Alexandra_W sa så kan de börja kana, klia etc under lite längre resor.
Jag har aldrig tansporterat med nåt "häståkeri" men skulle föreslå boots om du känner dig orolig. Då har du iaf garderat dig.

//Lillan

Om du inte själv har möjlighet att kolla hästarna så tycker jag att du ska brodda ur och ha nakna ben, med boots.. Om det inte finns en möjlighet att ta av skorna, skulle vara det bästa ur skadesynpunkt.

Om du själv åker med tycker jag att du ska linda hästarna, vi åkte och tävlade i Österrike förra året, och då fick hästarna vara lindade, ger bättre stöd vid långa transporter.

själv har jag alltid skydd på min häst i transporten, tror inte att jag skulle låta honom vara utan..

INGA broddar!!!!!! gör ingen nytta i en transport

Dessutom så vill inte transportören ha problem med att linda exa antal hästben eller sätta på ex antal skydd. De har ju rätt många hästar i bilen och alla är inte snälla.....

Tänk på att många inte vill att man har täcke på hästarna eftersom det blir varm i bilen och då står de bara och svettas

jag skulle vilja ha transportskydd för att vara på den säkra sidan:smirk:. man vet ju aldrig vad som kkan hända...

owesmatte skrev:
Om du inte själv har möjlighet att kolla hästarna så tycker jag att du ska brodda ur och ha nakna ben, med boots.. Om det inte finns en möjlighet att ta av skorna, skulle vara det bästa ur skadesynpunkt.

Det tyckte jag var ett bra råd...

JAg skulle lyssnat på transportören. De vet vad de håller på med. Dom är proffs.

Jag har skydd på skodda hästar...och åkeriet som jag anlitat har inte sagt nåt om det. Dock köper jag billiga tunna skydd som inte blir så varma...mest för att skydda runt kotorna, ballarna och kronranden...Barfotahästarna åker utan skydd...

I vanliga fall hade jag skrikit att man kör inte utan transportskydd!

Men nu ska ju hästen åka långt och det är jobbigt för dem, så jag
skulle - faktiskt - plocka av hästen skorna och låta den stå med
nakna ben.

fälttävlansnörd skrev:
I vanliga fall hade jag skrikit att man kör inte utan transportskydd!

Men nu ska ju hästen åka långt och det är jobbigt för dem, så jag
skulle - faktiskt - plocka av hästen skorna och låta den stå med
nakna ben.

:bow: :bow: :bow:
Precis så skulle jag göra med.

Nakna ben och oskodda hovar är ett stort plus om åkeri men det beror ju på om hästen måste ridas/tävlas efter eller om du kan plocka av skorna.

Traktbrodd pga halkrisk vid i/urlastning då eller? Skaffa isf minibrodd om du behåller skorna på.

Säger som många andra, åker jga med hästen har de alltid ordentligt med skydd eftersom jag har tid och möjlighet att kolla hur de mår o hur utrustingen sitter (gäller ju täcke oxå). Men just pga långa resor med åkerier så är det oftast bäst för både häst o chafför att hästen står naken.

knapplån

Lånar lite tråd.
Mina hästar ska åka med transportfirma i ca: 3 timmar, i vår.
Kan man åka utan skydd då? Har inga skydd till Moses, inte hittat några som passar. Iof kan man väl linda

när jag fick min donna
hon har åkt från stockholm och till piteå
då så hadde hon transportskydd på sig under resan
det var inge discutioner om det

När min häst var ute på långresa med en hästtransportör så lindade jag benen med fleecelindor och tjocka paddar under (linda ner över kotan) och så hade jag boots runt om. det var på sommaren så han hade inga broddar men jag skulle inte rekomendera att ha broddar i. Det är för riskfyllt tycker jag.

Lycka till!!:)

//emelie

the_connemara skrev:
Traktbrodd pga halkrisk vid i/urlastning då eller? Skaffa isf minibrodd om du behåller skorna på.

Hej!
Tack för alla svar!! Det är just som är skrivit ovan som gör att de vill att hästarna ska vara broddade med traktbrodd. Vi åker norrut så det lär vara is och snö. Jag hade först tänkt låta dem åka barfota men det blir jätteproblem med att hitta en hovslagare som kan slå på skorna när vi kommer fram.
Har ännu inte helt bestämt mig för hur jag ska göra, känns så svårt. Boots blir det i alla fall!
I somras när jag transporterade en häst ca 100 mil så åkte hon med höga skydd, det gick helt bra. Linda kanske är ett bra alternativ.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 546
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 341
Senast: mackan
·
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 061
Senast: sthu
·
T
Utrustning Har fått rekommendationer från olika håll att prova Albion K2 till min hästs rygg. Tog en chansning och köpte en begagnad, men den...
Svar
11
· Visningar
2 370
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama