transportskräck/trauma?

Fannih

Trådstartare
Var med om en otäck händelse då vi skulle lasta en häst, hästen fastnade rejält.
nästa gång jag skulle lasta en häst började jag må dåligt, köpte hästen från sverige.. svettades och blev nästan yr.. stannade flera gånger på vägen, då jag var så rädd att hästen hoppat över eller dyl. (vi har en stor bil, man märker inte av om en häst skulle ex hoppa)
hästen skötte sig utmärkt, hur lugn som helst..

har en 2åring som åkt lastbil en gång, men har bara transporttränat henne hemma utan att stänga eller köra.. då står hon lugnt

igår natt kunde jag inte sova då jag tänkte på att vi måste lasta henne, hjärtat dunkade snabbare bara för att jag tänkte på transport.

dessutom får hon panik av att vara uppbunden i 2 band, ett går bättre.
har heller inte tränat detta så mycket då hon står still i stallgången utan att vara fast..

hru skall jag gå tillväga?
ett måste är ju att ta med en lastvan person, men vad skall jag göra med min egen skräck?

måste hon stå snällt uppbunden innan man har fast henne i transport?
eller ett längre rep?

känner att jag måste ta itu med detta

Sv: transportskräck/trauma?

Du ska framförallt inte lasta din unghäst om du själv är rädd! Inte kul att ge den lilla signaler på att någonting livsfarligt ska ske!
Som du skrvier, låt någon med stor erfarenhet ta hand om det och försök för din skull att vara med och "träna" när någon annan lastar sin gamla , trygga häst, om du har möjlighet! Rädsla går nog bara att bota genom att träna och bli lugn själv =)

Det är ett plus (för mig =ett måste!) att hästen kan stå uppbunden lugnt och fint innan hon ska står bunden inne i transporten. Träna på att stå i grimskaft ute, inne i boxen, i gången och ja.. så ofta du kan! De gånger jag har lastat+ kört har hästen suttit fast i 1 transportgrimskaft, så det är nog att stå bunden i 1 rep du behöver träna mest på, även om 2 rep kan vara bra för hästen att kunna.
Ta det lugnt bara, och lycka till =)

oki!
har du vana av hästar som fått panik i grimskaft?
om du isåf har nån dunderkur? ;)

hon har fått panik 3 ggr i 2 rep, ena gången gick att avvärja, har jag 1 grimskaftet oknutet är det inget, men är hon fast kan hon börja backa.. undrar om det är jag som reagerar, vilket gör att hon känner att nåt är"fel".

då hon fått panik har det verkligen varit ordentligt, hon slår av helt och lyssnar inte till något. tur att det finns panikhakar!

får väl ta en tur till nån tävling i närheten för att se en massa hästar gå in o ut utan problem ;)

Min häst fick också panik av att vara uppbunden, både med ett och två rep. I transporten hade vi honom lös då istället (ingen grimma på heller för att minimera risken att fastna).

Det gick jättebra. Även låta hästen åka brett om det går. Det finns ingen anledning att köra smalt även om hästen går med på det om man inte kör två.

Det är ju lag på att sätta fast sin häst i transport men jag resonerade så som hellre en lugn häst lös i släpet (dessutom står dom ju i spilta så dom kommer ju ingenstans så dom är ju inte lösa på det sättet), än en panikslagen häst som prompt måste sista fast.

Det tror jag även jag skulle kunna prata för vid en ev. kontroll om jag så skulle hamna i en sån.

Sedan får man ta det successivt. Ju mer man kör, ju mer van blir hästen och till slut kan man ju sätta fast den med ett lagom långt grimskaft. I transport har man ju oftast bara ett grimskaft.
Mitt sitter från sidan i väggen så hästen kan ta upp huvudet och får inte samma "fastkänsla" som om grimskaftet skulle sitta fast nedåt tex.

Hur du ska göra med din skräck... Lasta inte själv. Var med när kompisar lastar sina hästar och ska någonstans och följ med. Titta på när dom lastar, åk med i bilen. Prova lasta själv, prova köra själv osv...
Och när du åker med dina egna, låt någon som inte är orolig både lasta och köra, någon du litar på :)

Lycka till!

har tänkt på att åka med henne lös, men det känns ändå "fel" man är ju så van att ha dem fast. Men vet inte heller om det är bättre att hon får panik med ett rep som hon kan fastna i, hmm.. tror jag skall träna på uppbindningen till en början.

tack för ditt svar :)

De hästar som får panik av att vara uppbundna i stallgången med två rep reagerar absolut inte på samma sätt i transporten så det tror jag inte du behöver vara rädd för (har haft x antar fullblod som inte gillar att sitta fast..)

Eftersom hästen har bom bakom och inte kan börja backa och dra så behöver ju inte just det hända. Det där med att slita sig i stallgången tycker jag är ganska svårt att bli av med, jag brukar se till att det inte händer något i stället så att hästen känner sig trygg i stallgången. Skulle den tänka bakåt så får den genast en smackning eller en lätt smäll på rumpan så den tänker framåt i stället.

hästen i fråga är runt 150cm, vår trailer är rätt så stor, både framåt o bakåt, dvs hon kan ta steg bakåt innan bommen skulle nudda. Kanske det är bättre att ha ett lite längre rep då? inte allt för långt heller för den delen. överlag är hon en sån som stannar eller backar i olika situationer, hon kastar sig inte framåt, vad jag har märkt av hittills iaf.

eller ja.. kanske jag bara är lite nojig :p

Man ska inte binda för kort, hästen kan få panik av det också. Går det inte att flytta bakbommen så att den kommer närmare rumpan? det kan man på ganska många transporter har jag för mig.

Vill bara förtydliga (för alla som har läst) att min häst fick panik just av själva uppbindningen, inte att han var rädd för att åka transport ;)

Lycka till!

Min häst fick total panik när vi transporterade honom - hade sönder tre grimmor (en varje åktur) innan jag bestämde mig för att låta honom åka lös. Och det gick bra. Sen insåg jag efter den fjärde turen att problemet inte var uppbindningen utan att min usla transport var så skramlig osv att han fick panik för den sakens skull. Han var jätteenkel att lasta, och när vi väl kom fram och jag hunnit bak till transporten var han återigen kolugn. Alltså var det ju "åkningen" som var problemet. Så nu kör jag honom ingenstans förrän jag har köpt mig en rejäl hästtransport (vilket iofs dröjer ett tag, för nu tänker jag köpa en ny - och rejält stor dessutom). Som tur är har jag en ridbana 50 m bort och möjlighet att få hit tränare på plats, men snart nog börjar man ju vilja ta med sig hästen till andra ställen...! :p

Summa kardemumma skulle jag inte tveka ett dugg för att ha hästen lös i transporten.

oki!
har du vana av hästar som fått panik i grimskaft?
om du isåf har nån dunderkur? ;)

får väl ta en tur till nån tävling i närheten för att se en massa hästar gå in o ut utan problem ;)

Har tyvärr ingen erfarenhet av det, alla hästar jag haft hand om har varit "duktiga" :D
Men någon annan här på Buke måste väl har några idéer om hur du ska träna bort det/vänja hästen...?

Att åka till någon tävling och titta låter som en bra idé! Då får du ju se hur folk går tillväga och kanske ser/hittar några tips?!

men vad skall jag göra med min egen skräck?

Träna dig själv som om du var en lasträdd häst ;). Ta med dig en lugn häst och se om du vågar ställa dig på rampen. ge dig själv en kanelbulle när du står fint. När du lungt kan kliva upp och ner på rampen är det dax att ta ett steg in i transporten innan du får bullen, osv... Och jag menar faktiskt allvar. Dessutom kan du träna mycket mentalt, innan varje träning ska du ha en tydlig bild färdig av hur du och pållen lungt kliver in i släpet, äter varsin bulle/morot och sedan lika lungt backar ut igen.

Du kan också fundera över vad du egentligen är rädd att ska hända och räkna ut sätt att förebygga det, tex
"Tänk om hästen får huvudet under bommen" -sätt en skiva där.
"Tänk om han trampar brevid lämmen" -ha en medjälpare som står brevid och stöttar.
osv...

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 344
Senast: Korven
·
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 481
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 466
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar