transportskada vid kronrand

Talihina

Trådstartare
igår lastade vi vår treåring för att åka iväg på finslipning inför treårstesten, vid avlastning hade hon trampat av sig vänsterbak och på något sätt trampat sig själv/ rivit upp med sömmen på insidan precis där kronranden möter hoven. ca 2cm långt och brett. Det blödde rätt så mkt men hästen verkade mer chockad än ha ont. Eftersom risken för svallkött är stor samt att jag är rädd att hoven har tagit skada så åkte hon till djursjukhuset imorse och jag väntar svar senare idag. Är det någon som har erfarenheter av liknande skador och dess konvalecenttider?

tack på förhand.

ps. jag har redan insett att jag numer ALLTID skall ha heltäckande transportskydd som går över hoven, det är lätt att vara efterklok. ds.
 
Sv: transportskada vid kronrand

visst är det :angel: jag brukar även ha kraftiga gummi bots under transportskydden.(har varit med om skador trots heltäckande skydd)

har du otur kan det bli en ärrbildnad/nivåskillnad i kronranden/hoven.
hm, knepigt att förklara hur jag menar.:crazy:(liksom en bula vid övergången till hoven)
har du tur så läker det utan att det syns något sedan.

när vi råkat ut för sådana insidenter har vi varit noga med att hålla det rent och använt pencillinsalva i såret.(streptocillin)
haft på tex. zinkbandage när hästen varit ute om det är geggigt.

lycka till.
 

Liknande trådar

Hästvård Min lille pojk har skadat sig i hagen :( Såg aldrig skadan själv för mamma körde honom till djursjukhuset direkt medan jag var på...
Svar
8
· Visningar
6 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp