Sv: Transportrenovering
Fixa inte till golvet - byt det.
Kostnaden på verkstad varierar men räkna med 4 - 5000 kr om du ska ha ny matta med.
Det är dock INTE svårt att byta själv bara man inte har tummen mitt i handen. Det knepigaste är att få tag i nytt golv i rätt dimension. Standardbredd på släp är 152 cm, standardbredd på skivor är 150 cm. Du kan utan problem köpa golv från tillverkaren, i exakt rätt mått. När jag kollade 2001 var prisuppgiften 2500 kr (Trane). JAG var till lokala virkeshandeln, och köpte mig 30 mm lastbilsgolv för 900 pix, saknades iofs 1 cm på var sida då (totalt 2 cm) men eftersom själva 'listen' golvet ligger på är bred var det inte ett problem, man får endera vara NOGA att hålla rent i springan eller så fyller man igen den med silikon t ex. Jag fick alltsdå BÄTTRE golv än orginalet till en bråkdel av priset. Så det kan löna sig rejält att kolla upp själv och inte köpa 'färdigt'
Det du vill ha är (minst) 21 mm marinplywood (måste kunna stå emot fukt och röta). Sen får man endera såga själv eller få det legosågat. Sen tar man ut gamla golvet, passar gärna på att skrapa ren och rostskyddbehandla (och ev måla om) själva underredet när golvet iaf är borta, sen lägger man in det nya golvet, fäster det (endera i befintliga hål i 'ramen' eller genom att göra nya) och så är man klar.
Kan du använda din gamla matta lägegr du in den, annars byter man matta samtidigt. Gummimattan är DYR som snor dock vilket man ska vara beredd på.
Och så har vi alla budgetlösningar.. använda delad skiva, använda delad matta och/eller gammal transportbandsmatta etc. Det finns många sätt att sänka priset utan att göra avkall på säkerheten.
och så den gyllene regeln när det gäller golvet - RÖTSKYDDSBEHANDLA/IMPREGNERA om det inte är marinplywood/liknande, och har du SÅGAT i det, behandla den sågade ytan. Noga och flera gånger. Det ökar markant golvets livslängd.
Jag gav soms agt 900 spännf ör 30 mm lastbilsgolv (fick bitar över med), nån femtiolapp för skruv + mutter, ännu en femtiolapp för borr i rätt dimension (som jag sknade, borrmaskin hade jag dock), och 2500 riksdaler för ny gummimatta. Inget gick via ÅF utan jag letade runt, allt jobb gjordes själv (med viss benägen hjälp av pappa t ex med att säga till golvet i framkant

)