Transportråd m.m. Behöver hjälp!

Silkisif

Trådstartare
Har nyligen fått hem min unghingst på ett år. Han är vanligtvis lugn av sig, men nu är han nervös mest helatiden. Han har nämligen blivit flugen från island igår.

Släppte idag ihop honom med flocken på 7 hästar. Det var tänkt att han skulle möta dem en och en, men han sprang RAKT igenom staketet:( bra start lixom. inte blev det bättre av att ena hästen sprang runt och jagade honom oavbrutet hur länge som helst(de går inte tillsammans nu).

Vad tycker ni jag ska göra nu? Har funderat på att köra honom till ett hingstbete där han får vara sig själv, MEN hur gör jag då i transporten? Har en Ifor Williams om någon undrar. Bommarna är ju alldeles för höga, så hur ska jag göra?:confused: Tycker så synd om lillkillen..:(
 
Sv: Transportråd m.m. Behöver hjälp!

Du kan inte släppa ihop honom men en häst bara så han kan gå och komma till ro lite och sen introducera honom för storflocken?
 
Sv: Transportråd m.m. Behöver hjälp!

Jo, det var ju tänkt att jag skulle göra så... Men han sprang rakt in i flocken:eek:

Nu har jag lagat staketet och han går med "gamlingen". Man ser att han tycker det är tråkigt, men det är i alla fall bättre än att vara rädd. Han låg ner nu när jag kom ut:)

Har tänkt att dela hagen på två(de blir ganska stora hagar ändå) och släppa dem i den ena+ att introducera en ny häst varje/varannan dag, beroende på hur det går. Har ett sto som brukar vara hamsk mot nykomlingar, men hon betedde sig som om hon känt honom hur länge som helst:) Så, eg. är det bara tre av hästarna som har problem.

Tack för svar! :bow: :bow: :)
 
Sv: Transportråd m.m. Behöver hjälp!

Jag tycker det verkar som om du har lite för bråttom. Det kan ta flera veckor för en häst att aklimatisera sig på ett nytt ställe. Låt honom gå med nån som är trygg och lugn och med samma hästar i hagarna bredvid under en lite längre period så att han känner sig hemma, så löser det sig nog.
 
Sv: Transportråd m.m. Behöver hjälp!

Jo, jag har nog det:crazy:

Nu går han med gamlegubben och en sexåring, verkar trivas så. Nu är han dessutom GLAD:)(sexåringen leker med honom:))
 

Liknande trådar

B
Träning Hej! Skrev under ”att hålla hingst” men fortsätter att utveckla lite här och hoppas på lite peppning / hjälp…. Har ju då två...
Svar
3
· Visningar
795
Senast: BamsePlutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp