Transportkostnader och funderingar

Sv: Transportkostnader och funderingar

Jag har en Cheval Liberté, 1,5hästars. Det jag har kört med det hitills är jag supernöjd. Ligger bra efter bilen, hästen går in snällt och står snällt. Lågbudget, ja, men för mina ändamål fungerar den ypperligt. Jag får lasta massor (800kg) med mitt b-kort och min saab 93. har kvar mellanväggen, men ställer den åt sidan så att jag har lite packutrymme där. Men visst saknar jag en del av finesserna som jag hade på min star trailer, snabbutlösande bommar, luckan var väldigt mycket lättare och fronturlastningen... Men med tanke på priset och lastvikten så är jag supernöjd.

Vad gäller andrahandpriser på transporter så kan jag säga att jag sålde min Star Trailer, enaxlad med fronturlastning och sadelkammare, när den var 10 år gammal, pedantskött. Då fick jag 25 000 för den (pratade med åf om vad som var lämpligt pris), köpte den ny för 52 000. tjejen som köpte den sålde den 2 år senare, då var taket utbytt (jag lånade tillbaks det, hästen gick igenom taket...) har för mig att hon fick över 20 000 för det iallafall.

kl

Tack för era svar! Tycker det är så intressant att läsa om era utvärderingar om era egna släp. Jag är fortfarande lite i valet och kvalet men jag tror att jag har bestämt mig för att vänta ett tag och spara mer pengar och köpa mig ett splitter nytt släp istället. Det blir mest troligt ett Ifor Williams, det känns som att det är det släpet som uppfyller mina krav i dagens situation. Det verkar ju vara rätt bra andrahandsvärde på dessa också om jag någon gång får för mig att sälja släpet.

Om någon har mer recensioner och utvärderingar av olika släp så vill jag förstås mer än gärna läsa dessa! Alltid intressant att jämföra olika märken.

Om någon är intresserad så är mitt krav på transport (förutom de självklara sakerna):
- Boggie
- Luftigt och stort så storhästen får plats
- Fronturlastning
- Gärna kombiramp, dock inget superkrav
- Aluminiumgolv
- Säkerhetsbommar, gärna både långa och korta bommar dessutom
- Sadelkammare

Det var typ det, tror inte jag har glömt något viktigt och livsavgörande iaf.

Vad är egentligen takhöjden på Ifor? Har för mig att de är rätt låga.

Enligt hemsidan så är takhöjden 226 cm i HB506.

enhästars Ifor är 120.

Jag hoppas verkligen att det är 220;), annars är det nog modellhästar man får köra bara:p.

Jag tror att min Christ är 230. Körde en gammal stallägares häst i mitt släp som var 180 cm i manken. Han stod bra i mitt släp, men när han stod i stallägarens Ifor veks öronen när han hade huvudet i normalhöjd.

Haha, om det var 120 så skulle det vara tragiskt.. ;)

Christ är ju bara 4 centimeter högre än Ifors tvåhästars isåfall, jag tror min storing får plats (han är mindre än 180 i mankhöjd).

Vill ha alugolv för att jag inte vill att golvet ska ruttna om det är av plyfa. Det känns säkrare, modernare och stadigare. Min pv är mekaniker så han kan hjälpa mig att kolla till det.

Ifor är ett bra val! Jag har haft 2 st; lilla modellen 505 och stora modellen 510. 510:an är jättestor och luftigt inuti, har även ett mycket bra ljusinsläpp. Det är väldigt gott om plats mellan fram- och bakbom, så även en stor lång häst slipper stå ihoppressad mellan bommarna.

Besiktningen på släp kostar för tillfället 370 kr/gång och som det står i tidigare inlägg, så ska släp besiktigas varannat år.

Skatten beror på totalvikten:
751–2 000 kg 360 kr
2 001–2 100 380 kr
2 101–2 200 401 kr
2 201–2 300 422 kr
2 301–2 400 443 kr
2 401–2 500 464 kr
2 501–2 600 485 kr
2 601–2 700 506 kr
2 701–2 800 527 kr
2 801–2 900 548 kr
2 901–3 000 569 kr

Helförsäkring på ett lätt släp (totalvikt under 2 ton) brukar kosta omkring en femhundring per år. Ett tungt släp (2 ton och uppåt) blir dyrare och det är helt klart värt att ringa runt till de olika bolagen. Jag har ett Blomert -03 med totalvikt 2400 kg. Länsförsäkringar ville ha 3600 kr/år, If ville ha ca 1400 kr och Sveland ca 1200 kr.

Har pojkvännen röntgensyn? Det är nämligen enda sättet att kolla alugolv.

Plyfa har den trevliga fördelen att det är enkelt att kontrollera (om man undviker idiotiska hellimmade mattor) och både enkelt och billigt att byta.

Har pojkvännen röntgensyn? Det är nämligen enda sättet att kolla alugolv.

Plyfa har den trevliga fördelen att det är enkelt att kontrollera (om man undviker idiotiska hellimmade mattor) och både enkelt och billigt att byta.

Snälla snälla snälla, inte det där tjatet om plyfa vs alu igen. Det har redan diskuterats här typ en miljard ggr. TS vill ha alu-golv, punkt slut.

Jag tror knappast du kan belägga mig med diskussionsförbud, och frågan får ju ställas. Att det diskuteras innan är väl ingen garanti för att ts vet aluminiumets alla nackdelar?

Ifor är ett bra val! Jag har haft 2 st; lilla modellen 505 och stora modellen 510. 510:an är jättestor och luftigt inuti, har även ett mycket bra ljusinsläpp. Det är väldigt gott om plats mellan fram- och bakbom, så även en stor lång häst slipper stå ihoppressad mellan bommarna.

Besiktningen på släp kostar för tillfället 370 kr/gång och som det står i tidigare inlägg, så ska släp besiktigas varannat år.

Skatten beror på totalvikten:
751–2 000 kg 360 kr
2 001–2 100 380 kr
2 101–2 200 401 kr
2 201–2 300 422 kr
2 301–2 400 443 kr
2 401–2 500 464 kr
2 501–2 600 485 kr
2 601–2 700 506 kr
2 701–2 800 527 kr
2 801–2 900 548 kr
2 901–3 000 569 kr

Helförsäkring på ett lätt släp (totalvikt under 2 ton) brukar kosta omkring en femhundring per år. Ett tungt släp (2 ton och uppåt) blir dyrare och det är helt klart värt att ringa runt till de olika bolagen. Jag har ett Blomert -03 med totalvikt 2400 kg. Länsförsäkringar ville ha 3600 kr/år, If ville ha ca 1400 kr och Sveland ca 1200 kr.

Vad som också är viktigt att kolla upp när man väljer försäkring är om den täcker skador orsakade av hästen. Det gör iallafall Folksams. När jag tecknade försäkring för ett antal år sedan så var Folksam enda bolaget som gjorde det (med risk för att min runtringning inte var komplett och att mitt minne inte sviker).

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 837
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera...
2
Svar
27
· Visningar
2 869
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 933
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Jag måste byta min älskade Fautras JMS eftersom det börjar bli allt för krångligt att inte kunna köra båda hästarna på samma gång. Har...
2
Svar
23
· Visningar
2 598
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar