Transportkostnader och funderingar

A

atmosphere

Har kommit fram till att det bara finns fördelar med att ha en egen transport och är nu fast besluten om att skaffa mig en. Det jag dock inte har hittat särskilt mycket information om är hur mycket det kostar att ha en transport "i drift". Vad kostar det ungefär med försäkringar, skatt, besiktning? Jag antar att det inte kan vara mycket dyrare än bilen, eftersom det är släp det handlar om.

Vad ska man tänka på när man söker transport på beg. marknaden? Jag tänker inte köpa något skräp utan vill ha en finka som är max 3 år gammalt. Jag kör minst en gång i veckan och är pedant så det kommer bara vara jag och mina hästar som åker i det.

Vilka modeller och märken bör jag titta på? Funderar mest på Boj och Ifor. Men Cheval Liberté, är det någon som har erfarenhet av dessa? Jag kör ju som sagt då och då men kör sällan längre sträckor. Utrymmet inne i transporten är viktig för mig eftersom en av mina hästar är gigantisk och behöver plats i både höjd och längd. Vill gärna ha fronturlastning och sadelkammare. Håller på att ta BE-kort så vikten kommer inte vara något problem.

Ska man ha tvåhästarsfinka eller enhästars? Jag kör bara en häst åt gången, så egentligen känns det lite waste att ha två platser? Eller ska man ha det ändå?

Åh, hjälp mig i denna eviga djungel!:bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Transportkostnader och funderingar

Har du en bil som får dra något vettigt på BE? Hur mycket vikt behöver du få lasta?
 
Sv: Transportkostnader och funderingar

Har flera bilar som får dra olika mycket. Behöver få lasta åtminstone 700 kg eftersom en av mina hästar är en enorm sådan.. ;p
 
Sv: Transportkostnader och funderingar

Jag undrar om jag får haka på din tråd då jag också är i trailershoppar tagen, jag undrar specifikt ang. Cheval 1000 serien, dvs enhästars släpen, då jag kollat gamla trådar och läst på om märket rent generellt men inte hittat ett enda inlägg som rör just enhästars släpet av det märket.

ang. dina frågor om enhästars i övrigt, så har jag lång erfarenhet av såna och jag gillar dem. Dels är de smidiga om man vet med sig att man aldrig ska lasta saker tillsammans med hästen, och dels är det bra andrahands värde på dem om man ngngång vill sälja. Har kört både Henra och Ifor enhästars, Henran skulle jag aldrig köpa då den är kass i kvaliteten men framför allt ligger dåligt efter bilen och slänger och far och får fel tryck om hästen är stor och lutar sig mot bakbommen osv. Skulle aldrig ngnsin köra den i vinterväglag pga detta. Iforn gillar jag den är stadig och bra körmässigt, rymligt för hästen, men jag gillar inte detalj lösningarna riktigt och dessutom är den svindyr med tanke på detta tycker jag....
 
Sv: Transportkostnader och funderingar

Jag vill ha panikutlösning på frambommarna, så då återstår i stort sett bara Thule och Boj och Fautras. (Kylinge har också men de är väl numera Thule).

Har en BOJ och jag tycker faktiskt att alu-golvet låter lite väl mkt när man har en häst som står och stampar. Dessutom är ventilationen inte topp (iallafall inte på min fr. 2005 som bara har en taklucka, numera görs de m 2 takluckor).

Tycker att thule Royal och Prestige verkar intressanta.


Jag vill ha hel mellanvägg (och naturligtvis då tvåhästars) eftersom jag vill kunna ta med mig hö tex för några dagar om jag åker bort. Annars är det nog bra med enhästars vad gäller balans/väghållning. Fautras har fina 1,5-hästar som ligger mkt bra på vägen. De verkar dessutom hålla sig fina väldigt länge. Bekanta som haft sin i säker 8 år utan, utomhus, och utan att hålla på och tvätta och vaxa, och den ser mkt fin ut fortfarande. De har nåt nytt system med självutlösande frambommar om man lägger 150 kg tryck uppifrån.

Räkna ca 1300/år med skatt/försäkring/besiktning (man besiktigar bara vartannat år).
 
Senast ändrad:
Sv: Transportkostnader och funderingar

Räkna upp försäkringen om du kommer över 2 ton, då fick vi ett helt makalöst påslag på just försäkringen.

Annars är det nog mycket vilka funktioner du vill ha och behöver som får styra. Själv är jag barnsligt förtjust i Boj Classic.
 
Sv: Transportkostnader och funderingar

"felet" med fautras enhästars är väl att det är rekord lågt i takhöjd, med 2,15 lär det toppa låghöjdarna på marknaden. Kanske inte ett alternativ med tanke på att TS häst enligt information är mkt stor.
 
Sv: Transportkostnader och funderingar

Jag vill ha panikutlösning på frambommarna, så då återstår i stort sett bara Thule och Boj och Fautras. (Kylinge har också men de är väl numera Thule).

Har en BOJ och jag tycker faktiskt att alu-golvet låter lite väl mkt när man har en häst som står och stampar. Dessutom är ventilationen inte topp (iallafall inte på min fr. 2005 som bara har en taklucka, numera görs de m 2 takluckor).

Tycker att thule Royal och Prestige verkar intressanta.


Jag vill ha hel mellanvägg (och naturligtvis då tvåhästars) eftersom jag vill kunna ta med mig hö tex för några dagar om jag åker bort. Annars är det nog bra med enhästars vad gäller balans/väghållning. Fautras har fina 1,5-hästar som ligger mkt bra på vägen. De verkar dessutom hålla sig fina väldigt länge. Bekanta som haft sin i säker 8 år utan, utomhus, och utan att hålla på och tvätta och vaxa, och den ser mkt fin ut fortfarande. De har nåt nytt system med självutlösande frambommar om man lägger 150 kg tryck uppifrån.

Räkna ca 1300/år med skatt/försäkring/besiktning (man besiktigar bara vartannat år).

tror böckmann har panikbommar på nya modellen
 
Sv: Transportkostnader och funderingar

kl

Tack för era svar! ca 1300 kr/år var ju inte så farligt utan totalt överkomligt.

Jag har också hört att det ska vara bra andrahandsvärde på enhästars. Jag har bara erfarenhet av ett Vv enhästars av äldre modell då vi tillfälligt tog hem en häst och behövde låna transport snabbt. Det fungerade bra, vet dock inte hur det kändes efter bilen då det var pappa som körde men hästen var nöjd hela resan iallafall.

Ja, 2,15 i tak blir nog lite lågt för min största häst som väger nästan 700 kg och är runt 1,75 i manken. (halvblod av tyngre modell) Det är ju självklart honom jag kommer transportera mest eftersom att han är den blivande tävlingshästen och den som det tränas aktivast med.

Hur stor värdeminskning blir det på en transport om vi säger efter 5 år? Om vi säger att jag har köpt ett splitternytt släp som jag har använt minst 1 gång i veckan med snälla, stabila hästar = inga skador på transporten förutom normalt slitage. Hur stor skillnad blir det på värdeminskning och hur länge transporten håller om den står ute vs under tak?
 
Sv: Transportkostnader och funderingar

Jamen det är ju en 2 hästars? du tipsade om enhästars fautras och den är 2,15 i takhöjd, därav kommentaren från min sida.
 
Sv: Transportkostnader och funderingar

Jag betalar knappt 1000kr /år för allt det.
Skatten ligger runt 500kr, försäkring strax under 300kr och besiktingen knappt 200kr/år (?)

Har en ifor med totalvikt på 1990kg
Jag vill gärna ha två hästars dels för att ha den platsen för ev sadelskåp, eller bara att röra sig på. Jag går aldrig via skötardörren när jag lastar på och av tex. :)

Det som kostar är helt klart underhållet.
Lämnade in min på service för några dagarsen och dom var tvungna att byta en del på bromsarna och det slutade på närmare 9tusen. Härligt! ;)
 
Sv: Transportkostnader och funderingar

Det är sådana dagar man är glad att man har en bilmekaniker till sambo ;)
 
Sv: Transportkostnader och funderingar

Fusk ja! :D

Min pappa och sambo skulle gått igenom den men det är alltid svårt att få tid , speciellt med tanke på att det bara är jag som har BE och kan förflytta den lagligt. ;) Och det är hög tid att besikta den nu också så..

Så vi bestämde att lämna in den och låta ifors ÅF gå igenom den. Det känns bra också eftersom jag bara har haft den ett par månader och inte riktigt vet när den senast gicks igenom.
 
Sv: Transportkostnader och funderingar

Lite fusk kanske :D

Nä då kan det vara skönt att veta att allt är kollat och ok. :)


Både jag och sambon har BE + svärfar och de har eget välutrustat garage vilket underlättar en hel del vid reparationer och renovering (har precis totalrenoverat mitt släp).
 
Sv: Transportkostnader och funderingar

Mitt släp kostar 300:- i skatt, runt 400 i försäkring och besiktning 300:- vartannat år tror jag? Reggad till 1520kg. Jag servar mitt släp på verkstad vartannat år, ca 1500:-

Jag valde att köpa helt nytt släp för att inte få några "gamla problem". Jag tittade länge på begagnatmarknaden men irriterade mig på att det inte fanns så många kärror utan trägolv. Jag ville absolut inte ha trägolv efter alla hemska historier man hört om kärror med "kex-chokladgolv", hästar som trampat igenom m.m. Att lägga nytt golv är kostsamt. Så det är väl det jag kan rekomendera att kolla när du tittar på begagnade släp, Golvet! Inte vill man ställa en häst på ett ruttet transportgolv. Kolla både under släpet och under gummimattan. Kan vara bra att veta oxå att när urinen rinner under gummimattan och ligger där o myser till sig så påverkar det trä't negativt. Så efter långt letande valde jag ett helt nytt istället(alu-golv) och jag ångrar mig inte en sekund.

Har du två hästar så är det väl lika bra att välja en tvåhästarskärra? Skall du ha med bägge till något så är det ju jobbigt att ha begränsat sig o få köra två ggr :D Vill du dessutom ha stor plats känns ju enhästars lite litet kanske?

Jag kan verkligen rekomendera min modell, en Ifor Williams HB506, fast om du har en jätte kanske det är den större vagnen som passar bättre, HB511?
 
Sv: Transportkostnader och funderingar

Ah, detta låter ju lovande!

Jag har också uteslutit trägolv efter att ha lånat olika släp av bekanta. Vill absolut ha alugolv.. Och som du, så funderar jag på att köpa ett nytt släp istället. Då vet man ju hur det är hanterat och hur slitaget blir eftersom att den enda som sliter på släpet är en själv.

Men jag funderar lite på Cheval Liberté, det verkar vara lite 50-50 åsikter om dessa släp? De ligger ju i en human prisklass nämligen, men varför är de så billiga i jämförelse med många andra släp? Det är ju där jag undrar lite. Och är det mer värt att köpa ett nytt Cheval för 50 000 eller ett begagnat Boj/Umesläp för samma summa?

Är också nyfiken på Ifor, läser mest positiva omdömen om dessa, bland annat ditt! Har tyvärr aldrig fått provköra eller ens titta på ett i verkligheten, men jag gillar utformningen av släpet, det verkar väldigt praktiskt tänkt. Har du fronturlastning på ditt?
 
Sv: Transportkostnader och funderingar

Jag har fronturlastning och det är guld! Dessutom har jag valt dörrar med "step up" för pålastningen, något mina hästar är väldigt förtjusta i. Med Ifors lösning så har man även ramp om man behöver det, det är bara olika lås som skall öppnas. Step up'en gör oxå att man lätt kan lasta i en pall med truck när man behöver frakta t.ex. hel pall med torv/spån.

Fronturlastningen
anditr2.jpg


Step up'
grabbarnagrusikarran_57622897.jpg


Ang nytt v/s begagnat så tyckte jag inte att prisskillnaden var så stor egentligen om man ser till vad man får. Min kärra kostade 80' ny, om jag tittade på vagnar med samma förutsättningar på begagnatmarknaden så kostade dom runt 50-60. Dessutom så vet man ju inte hur beg kärror är behandlade, vi är nog med våran -hålla den ren, axlarna och dragstången fettad och verkstadsservice för att hålla koll på sånt som bromsarna. Jag räknade med att den extra kostnaden borde vägas upp av de extra år jag får utan problem/åtgärder. Tittade oxå på UME's släp men där föll det på kostnaden! Hellre ett nytt Ifor än en beg UME, för de nya UME har man ju inte råd med :angel:

Cheval vet jag inte så mycket om, jag kikade på nåt begagnat men gillade det inte -tror inte det hade fronturlastning.
 
Sv: Transportkostnader och funderingar

Vilket fint släp du hade! Är otroligt sugen på Ifor och som du säger så tjänar man ju in på det i längden. Tycker du att släpet är tungdraget?
 
Sv: Transportkostnader och funderingar

Jag har haft en Ifor och jag gillade hur det låg efter bilen, men minns att det var lite tungt. Kan tillägga att jag inte hade världens bästa dragbil dock. Men tom Värmlandsvagnen jag hade efter kändes lättare att dra. De största nackdelarna med Ifor är att man inte kan flytta hela mellanväggan utan den är delan på mitten. Extremt opraktisk konstruktion på mellanväggen då man måste montera bort hela alltet för att ens kunna ta ut mellanväggen om man ska köra något annat än häst. Sen slår man sönder knogarna på vintern med alla j-la sprintar. Älskade dock luckorna man kunde öppna när man stod på tävling ett längre tag! Toppen ventilation och hästarna kunde enkelt stå och titta ut:).

Efter att ha haft lite olika släp köpte jag till slut en Christ Comet. Hade inte möjlighet att köpa ett "high-end"-släp så det blev en budgetvariant:p. Min släp är nu fem år gammal och jag har använt den mycket! Den är otroligt smidig, ligger bra på vägen och jag gillar verkligen att ha sadelkammare. Stor nackdel är att det är väldigt trångt framtill pga sadelkammaren (men det var jättepraktiskt när jag körde föl förra året, perfekt utrymme att stapla tre balar och behövde inte surra fast dom för att det skulle vara säkert). Sen har mina bommar blivit krökta för att jag har kört en häst som härjade hysteriskt därinne. Gummimattan har släppt litegrann på lämmen, men det har jag limmat till själv.

Jag hade helt klart köpt ett tvåhästars! En vacker dag står man där och behöver packning med och då behöver man det extra utrymmet. Sen tror jag att hästarna föredrar luften och utrymmet i ett större släp:).
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 837
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera...
2
Svar
27
· Visningar
2 869
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 933
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Jag måste byta min älskade Fautras JMS eftersom det börjar bli allt för krångligt att inte kunna köra båda hästarna på samma gång. Har...
2
Svar
23
· Visningar
2 598
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp