Transportgolv

Rie

Trådstartare
Nu har jag ögnat igenom trådarna om transportgolv.
VAR har ni hittat era golv?
Och var hittar man Marinplyfa vilket verkar vara det bästa enligt dessa trådar?

Har inte blivit så mycket klokare med att ringa runt till byggfirmor, 120 verkar vara det mått de har och tranporten är väl drygt 150...

Har jagat en återförsäljare för släpet i flera veckor....provat med ÅF för andra släp men ett släpförsäljare hade 18 mm i golv och jag ska ha minst 21.

Sv: Transportgolv

vi beställde vår golvskiva (marinplyfa) på en byggfirma så vi fick rätt mått. kostade ungefär 2500.

Hos min släps tillverkare (Boj) så kan man köpa golvet helt i en bit. Men det ska erkännas att det är väldigt knävligt att få dit det.
Om man köper vanliga skivor i bygghandeln så brukar man ha flera skivor. För som du skriver så är ju standradmåttet 120 cm på bredden. Titta på din släp och se om det går att lägga ett delat golv i den. Det gick i min gamla släp utan problem. Gick balkar undertill precis där som skarven kom.

men hallå. det går att specialbeställa en skiva i önskat mått och i önskad tjocklek från dom flesta byggfirmor ;)

Jag lämnade in mitt till en släpreparatör som hittade en passande storlek på skiva i 22 mm tjocklek - inte alldeles enkelt dock...

Jag har ringt runt lite och ingen har sagt ett pip om specialbeställningar. Får väl ringa igen....

men hallå. det går att specialbeställa en skiva i önskat mått och i önskad tjocklek från dom flesta byggfirmor ;)

Ja, jag har bytat golv två gånger, det var inga problem att få en tillräckligt stor skiva. Sen använde jag cirkelsåg till att själv skära till passformen.

jo, min karl gick in på den lokala bygghandlen och bad om en skiva i önskad storlek och tjocklek, dom beställde och den kom efter ca. 14 dagar. lite dyrare blev ju det än att "skarva" men för mig kändes det inte som ett alternativ. fråga specifikt om att bes.

vet att det bla. finns en firma i halmstad/strax utanför som tillverkar golvskivor i önskad storlek/tjocklek för bla. transportgolv. min fd. styvfar jobbade där (dom byggde även 3 hästars släp). skulle ju kunna ringa och be om firmanamnet för det minns jag inte längre :crazy:

så gjorde vi med ;) gjorde först en "mall" som vi la på skivan och ritade ut. passar perfekt.

Tack, men transportkostnaden till Norrbotten skulle nog bli ganska så dyr.....försöker hitta på betydligt närmare håll....

Jag köpte mitt från tillverkaren, 2500kr. Annars borde väl de flesta byggfirmor ha möjlighet att ta hem??
Jag skulle inte skarva om jag inte var absolut tvungen, det är i skarvarna som skivorna är känsligast, fukt tränger in mkt lättare där (även om man behandlar ändträet)

Vad har du för släp??

Dalavagn.
Har jagat närmaste återförsäljaren ett par veckor nu. Han är alltid upptagen med något, kvinnan lovar att han ska ringa upp men det gör han aldrig och nu sist när jag fick tag i honom skulle han just resa bort.

Har kontaktat två släptillverkare av andra märken. Den ena skulle ha 2000 plus frakt men det var bara 18 mms tjocklek, och den andra 4000 plus frakt. Ingetdera intresserar mig speciellt.

Jag får kontakta byggfirmorna till vekan för att höra om specialbeställningar.
Golvet är inte alls så dåligt att det är väldigt nödvändigt, men jag vill nog i alla fall byta. Släpet ska besiktas om ett par veckor så då ska de få kolla golvet också. Det har de gjort varje år och sist sa besiktningsmannen att det var ovanligt fräscht.

Oftast är väl dalavagnsåterförsäljarna även återförsäljare för star (eller Thule som de heter nu)? Har du varit i kontakt med någon sådan?
Mitt släp är ett läckö, tror tyvärr inte att de har några återförsäljare, annars är de väldigt trevliga att ha att göra med.

vet att det finns en såg i närheten av bollnäs som tillverkar. eftersom min karl bor där, så är det en lokal bygghandel där som tog hem.

vet att det bla. finns en firma i halmstad/strax utanför som tillverkar golvskivor i önskad storlek/tjocklek för bla. transportgolv. min fd. styvfar jobbade där (dom byggde även 3 hästars släp). skulle ju kunna ringa och be om firmanamnet för det minns jag inte längre :crazy:

Vet du vad firman heter så får du gärna PMa. Skulle vilja ha nytt golv i min till nästa år om jag ska väga upp det, vet du om dom lägger in golvet också eller tillverkar dom bara det?

På mitt förra släp lade vi tryck "impat" och sedan gummimatta höll bra i måga år! till min dåvarande jätte närmare 170 i mkh och grov. Det luftade bra med, då det var lite spingor emellen.

Det har jag sett någon annan göra också, såg väldigt rejält ut (tjocka plank!).
Men jag misstänker att det väger nära på dubbelt så mycket som ett plyfagolv, så då gäller det att ha god marginal på släpets lastvikt.

Nu har jag ögnat igenom trådarna om transportgolv.
VAR har ni hittat era golv?
Och var hittar man Marinplyfa vilket verkar vara det bästa enligt dessa trådar?

Har inte blivit så mycket klokare med att ringa runt till byggfirmor, 120 verkar vara det mått de har och tranporten är väl drygt 150...

Har jagat en återförsäljare för släpet i flera veckor....provat med ÅF för andra släp men ett släpförsäljare hade 18 mm i golv och jag ska ha minst 21.

Jag beställde plyfan hos en av de byggfirmor som finns i närmaste stad. Skivan fanns i olika mått och den jag skulle ha fanns också, alltså 150 x 300 cm, 21 mm tjock. Kostade 1400 kr. Fick beställa den och det tog en vecka innan skivan kom. Exakt samma skiva fanns att köpa hos trailertillverkaren och de skulle ha 2500 kr...

/Lizzie

Liknande trådar

Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena...
2
Svar
31
· Visningar
4 302
Senast: lil-sis
·
Utrustning Jag är i full rulle med att ta reda på vilka olika delar jag ska inhandla till mitt renoverings-släp. När jag pratar med återförsäljarna...
Svar
18
· Visningar
11 551
Senast: danilo
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
652 408
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar