transportering

liden

Trådstartare
jag funderar lite på vad som e bäst för hästen. att åka med mellaväggen undanflyttad eller på plats. Har hört att många hästar vill stå brett m bakbena för att hålla balansen, medans andra säger att dom vill ha mellanväggen att luta sig emot. Jag har kört min häst på båda sätten men märker ingen skillnad, men man vill ju ändå göra det som e bäst för dom. :)

Sv: transportering

de beror ju på tycker jag. när jag hade ett gammalt enaxlat släp så körde jag min stora häst utan mellan vägg. nu när jag har nytt släp så står han smalt men så har vi en mjuk mellan vägg så om han vill bredda bakbenen så kan han de... om de är hård mellan vägg men stor släp skulle jag nog bara flytta den åt sidan.

Min häst kan också åka vilket som men när jag åker brett så breddar han bakbenen så mycket det går. Det vill säga att även om ha kan åka smalt så kör jag brett eftersom han visar att han egentligen vill bredda sej.. Kolla nästa gång du kör brett om han breddat sej bak, han står säkert kvar i den ställningen även när ni stannat, så vet du ju.

Det är ju något som man får "prova" sig fram till. Vad som passar hästen och vad den trivs bäst med.

Min häst har åkt brett en gång och aldrig mer! Han kunde inte gå efter den transporteringen... :eek:

Idag har vi lastbil så det går inte att köra annat än "smalt" även om det är något bredare än i en transport.

Man får prova sig fram och se.

Vissa hästar vill stå trångt och ha stöd av väggen på båda sidor, medan vissa vill hålla balansen själva genom att bredda mellan benen och flytta runt i transporten.

Premiäråkte med Elvira igår, och hon verkade trivas bra med väggen på plats.

Det var dock ett stort, lyxigt Umesläp med mjuk mellanvägg, vet inte om hon gillar ett enklare släp lika mycket.;)

Vad finns det förresten för för- och nackdelar med att ha en mellanvägg där nederdelen består av mjukt gummi?

Vad finns det förresten för för- och nackdelar med att ha en mellanvägg där nederdelen består av mjukt gummi?

Fördelen är väl främst att hästen kan bredda bak(och fram) utan att man måste flytta mellanväggen åt sidan.

Min häst åker alltid med 3/4 dels bom.
Han står "brätt" både fram och bak.

Inga direkt, om du kör med en häst i släpet.
Annars kanske det inte är så bra, men jag har ju inte det så jag vet inte.

[
[/QUOTE]

Tycker det verkar bra med mjuk mellanvägg om man kör en häst. Men om två hästar åker finns inte risken att de kan kliva på varandra s a s och ev skada varandra då? En fundering jag haft bara..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 702
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar