Transportering lång sträcka

Wembley

Trådstartare
I nästa vecka skall vi åka en längre sträcka med transport (knappt 50 mil) till en kurs. Vi åker upp dagen innan för att kunna köra lugnt och att hästen skall få vila lite innan kursstarten. Jag vill gärna ha tips vad man skall tänka på vid en sådan lång transportering? Brukar ni stanna och lasta av/beta hästen någon gång under resan? Tyvärr känner vi inte någon på vägen som vi kan stanna till hos. Första gången vi åker så här långt.

Mina egna tankar är:
- har köpt en corner bag att fylla med hö som sysselsättning
- skall ströa i trailern
- ta med vatten
- övervakningskamera finns

Mer? :)

Sv: Transportering lång sträcka

att stanna någon/några ggr på vägen för att lasta ur och beta låter jättebra :D. Glöm inte ta med vatten till hästen också!

att stanna någon/några ggr på vägen för att lasta ur och beta låter jättebra :D. Glöm inte ta med vatten till hästen också!

Tack, skrev i inlägget att vi skulle ta med vatten. Hoppas att det inte blir så här varmt som idag bara. Får väl hitta någon hästvänlig plats att lasta ur på med smaskigt gräs :D

Fler tips? Hur brukar det fungera för er som transporterar så här långt?

transporterade min 3-åring 40 mil för några år sedan, lastade inte ur någon gång, men stannade vid ett tillfälle och erbjöd vatten (men han drack bara ett par klunkar). Nu var iofs det här mitt i vintern (22 dec), så jag antar att din kanske kommer bli törstigare, med tanke på värmen. Se till att ventilationen fungerar ordentligt i transporten. Hade ett hönät med hösilage under hela resan, och fick åka med mellanväggen ställd åt sidan för att stå bekvämare. Hästen var jättefräsch och pigg när vi kom fram, och han var ändå inte så van att transporteras (hade innan åkt sträckor på max 6 mil). Långa resor brukar sällan vara några större bekymmer för hästar, iaf inte om de är vana vid att transporteras och är avslappnade under resan.

jag har hört att det är bra för hästarna att stå i transport och att tex vissa travtränare ställer sina hästar i boxar med vibrerande golv innan en tävling för att få transportkänslan.. men jag inte oim det stämmer:p

Jag hade bara stannat och erbjudit vatten någon gång under resan. Det blir nog snarare mer förvirrande för hästen om du ska släpa ut den för att beta på massa ställen.

För att undvika transport sjuka så se till att hästen dricker ordentligt och får i sig mycket vätska i flera dagar innan. Det kan man göra genom att ge extra salt, ge blöt mat och hälla betfor i dricksvattnet. Sedan under transporten så undvik att hästen har torrt hö och om möjligt så när ni stannar och pausar så låt hästen få möjlighet att ta ner huvudet. Detta är för att dels så finns det damm i höet hur bra det än är. Så har man inte möjlighet att ha med ensilage så ska man blöta höet. Vilket då genast också gör att hästen får i sig mer vätska men samtidigt att man minskar på dammet. Dels för att hästen är gjord för att rensa sina lungor och och luftrör många gånger per dygn genom att sänka huvudet och frusta till. Om man tänker efter så hör och ser man ofta detta när är bland hästar. Att de sänker huvudet och det kommer en frust. Hästen är så anatomiskt byggd att den bara har fri passage i luftstrupen när den har huvudet i det läget. Den har ju sedan är väldigt lång luftstrupe så det räcker inte med en lite harkling som för oss människor. I en transport blir det ändå en hel del damm och partiklar i luften så det är därför man inte ska fylla på med torrt hö och att hästen behöver få kunna rensa luftrören under resan.

Tack för tipset! :bow: Vi har möjlighet att ta med hösilage i trailern.

Jag hade bara stannat och erbjudit vatten någon gång under resan. Det blir nog snarare mer förvirrande för hästen om du ska släpa ut den för att beta på massa ställen.

Jag har också tänkt på det, att det kanske gör mer skada än nytta att lasta ur på främmande ställen. Eftersom jag inte känner till vägsträckan heller så kan det vara svårt att hitta ett optimalt ställe. Hur uppskattat är det för andra bilister att lasta ur pålle på rastplatsen?! :angel: Vi kommer nog att köra i ett lugnt tempo och stanna till utefter vägen för att erbjuda vatten och se till honom. Vore fint om temperaturen sjönk något tills vi ska åka :)

Jag ger ALDRIG hö i släpet medan man åker. Vill inte ha foderstrupsförstoppning eller mer partiklar i släpet än nödvändigt.

Istället stannar jag på en sån lång resa minst en timme i ett kör så att hon hinner äta och dricka (min dricker inte i släpet men lägger man höet i vattenhinker så äter hon upp det).

Vi åkte 80mil förra helgen och hon har förvånansvärt fräsch när vi kom fram.

När vi rest till tävling har vi transporterat ibland +80 mil på en dag, då har hästarna fått mat och vatten när vi stannat för att äta själva. Endast i undantagsfall har de fått hö under färd.

När vi rest till tävling har vi transporterat ibland +80 mil på en dag, då har hästarna fått mat och vatten när vi stannat för att äta själva. Endast i undantagsfall har de fått hö under färd.

Då frågar en nyfiken: lastar ni ur hästarna och ger dem mat, när ni åker 80 mil på en dag? Det är ju trots allt väldigt många timmar. Finns väl regler till och med för hur många timmar hästar får stå i en trailer utan att lastas ur?

Jag ger ALDRIG hö i släpet medan man åker. Vill inte ha foderstrupsförstoppning eller mer partiklar i släpet än nödvändigt.

Istället stannar jag på en sån lång resa minst en timme i ett kör så att hon hinner äta och dricka (min dricker inte i släpet men lägger man höet i vattenhinker så äter hon upp det).

Vi åkte 80mil förra helgen och hon har förvånansvärt fräsch när vi kom fram.

Till er som reser +80 mil på en dag: har ni lastbil, boggie, enaxlad trailer eller vad? Ventilation?

Tvåaxlad, två öppningsbara fönster och extra ventiler i fram, ventil i taket också. Funderar på om jag ska sätta in mer man vill ju inte att det ska DRA heller.

Hon får stå på släpet och äta, är inte stressad av det, ser till att ställa släpet i skugga om det är på dagtid, annars försöker jag resa på nätterna på sommaren eftersom det är svalare. Måste dock vara mkt noggrannare med att hålla utkik efter vilt. Brukar haka på långtradare om jag kan = skydd mot vilt = bra draghjälp-

Ja det låter bättre :) Vi har kört med hästar från sthlm ner till köpenhamn och då stannade vi en max två ggr för att äta själv och ge hästarna vatten. Och dom var hur fräscha somhelst när vi kom fram. Nu var detta iofs när jag hjälpte K1 och dom hästarna är ju vana att åka långt:)

Liknande trådar

Hästvård På lördag hämtar jag hem hästen som varit på foder några år. Det kommer bli en resa ca 30 mil för hästen, och tyvärr ska det ju vara...
2
Svar
38
· Visningar
3 715
Senast: Pudlan
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 748
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 762
Senast: Milosari
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama