Transportera unghäst (4år), 4timmars bilfärd..

JessicaM

Trådstartare
Behöver lite tips ang transport av unghäst.

Har ni några speciella tips man bör tänka på? Har aldrig transporterat en häst så långt och definitivt inte en unghäst.

Ska köpa transport benskydd imorgon. Behövs en till svansen tro?? Någon speciell grimma man bör transportera i??
Något annat, förutom att hon ska ha mat och att man stannar och tittar till henne + erbjuda vatten..

Stanna 1gång i timmen eller??

Massa tips tack!

Sv: Transportera unghäst (4år), 4timmars bilfärd..

Så hon gick igenom, vad kul:laugh:
Har du frågat ägaren hur hon är att åka med? Står hon snällt eller stressar hon?
Jag hade kört utan täcke, utan skydd då dom kan störa mer än hjälpa. Hur många gånger jag skulle stannat och vattnat beror ju på hur varmt det är

Om hästen inte har åkt särskilt mycket eller alls förut så skulle jag skippa transportskydden. Är de inte vana så är risken större att hästen trampar runt och blir nervös med dem på, låt dem vänja sig vid såna under kortare turer. Kör helt utan (särskilt om hästen är oskodd), eller med vanliga skydd och boots.

Täcke behövs inte den här tiden på året.

Använd en lädergrimma. Svansskydd skulle jag också skippa första gången, särskilt om du inte vet hur lugn/ovan/nervös hästen blir i situationen.

Mat och vatten behöver man inte ge dem under en så kort resa som 4 timmar. Ni kan stanna till och se så hästen håller sig lugn ett par gånger, men annars är det inget särskilt. 4 timmar är inte så jättelänge i en transport, det är vad vi åker till en normal mindre fälttävlan, och då åker man samma sträcka tillbaka efter tävlingen på samma dag. Självklart kan det bli jobbigare för en yngre häst, men det behövs inga krusiduller för det.

Som sagt, lädergrimma på, och om hästen är ovan så är det less is more som gäller med utrustningen.

Håller med om transportskydd och svansskydd, är hästen inte van kan det skapa irritation hos hästen och även leda till skador.

För några månader sen kördes min 10 månader gamla unghäst från Stockholm till Borlänge, första halvan av sträckan åkte hon ensam. Både hon och hennes jämngamla kompis hade aldrig tidigare åkt släp utan sin mamma och var inte helt avvanda, de hade bara grimmor på sig. De klarade resan strålande utan skador och oro.

Jag körde min unghäst utan skydd, lädergrimma och inga stopp. Vi tänkte att det bästa är att bara köra på så länge det var lungt därbak. Vi noterade snart att hon slet sönder grimman och petade ner frambommen, men kom fram till att hon verkade nöjd så vi körde på ändå. Pålle var nöjd och glad när hon lastades ut 2,5 h senare.

Var med och körde en fölis för nått år sen, den fick stå lös men i lövrigt samma upplägg.

Att stanna och kolla till kan ju göra att hästen vill gå ut eller blir orolig så jag hade stannat max en gång på en fyratimmars-resa.

Då funkar det väl med ett stopp i mitten mao?

Så lite saker som möjligt på hästen (alltså en bra och hållbar grimma med ett bra och hållbart grimskaft). Inga skydd, absolut inget täcke. Risken är att skydden börjar irritera och hästen trampar runt. Det är många hästar som upplever obehag av skydden och trampar runt och sönder sig och skydd bara för att det börjar klia under skydden och de flyttar sig.

Lasta och kör. Gör det inte för märkvärdigt, då får ni problem med lastningen. Det ska inte vara konstigare än att ta in i boxen och stå där några timmar. Man kan lika gärna gå in i transporten och stå där några timmar.

Då köper jag en lädergrimma iaf då :)

Tusen tack för alla era svar

När jag tog hem min 2-åring ifjol så var det en 8-timmars resa, inklusive 2 färjpass. Före det hade han åkt 1-2 gånger, endast korta resor. Han åkte själv och det gick hur bra som helst. Inga skydd eller täcke. Bands i halsrem och lädergrimma. Hade hösilage att äta under hela resan. Erbjöd vatten när vi ändå stannade vid färjor och så (blev väl varannan timme eller så). Som tur är är han en sån som dricker var som helst.
Han var lugn hela vägen. Och var hur pigg som helst när han kom fram och racade i hagen.:laugh: Men han sov stor del av nästa dag istället.:angel:

Många säger ju om unghästar att de kan vara oroliga första halvtimmen eller så, men sedan när man bara kör på så vänjer de sig och står lugnt. Motorljudet och vibrationerna liksom dövar dom lite.

Jag hämtade min häst från uppfödraren när han var 3,5 år gammal. Han hade aldrig tidigare åkt i en transport. Körde honom 37 mil hem. Minns inte exakt hur lång tid det tog, men säkert över 4 timmar skulle jag tro. Hade ett hösegel med hö i transporten, inga skydd eller täcke på hästen. Stannade en gång på vägen hem, bara för att jag behövde kisspaus, kollade givetvis till hästen då med. Detta var i november och inte lika varmt som nu förstås (tänkte angående vatten och så). Det gick bra med resan och allt.

Lycka till med resan med din häst!

Jag skulle stanna en snabbis och sikta på att få hem hästen så fort som möjligt istället för att stanna flera ggr.
Ge hästen lite betforvatten om det är väldigt varmt. (Sällan de vill dricka)

Jag skulle stanna en snabbis och sikta på att få hem hästen så fort som möjligt istället för att stanna flera ggr.

Håller med, hästen blir nog lätt oroligare om man är där och öppnar dörren titt som tätt, och tror kanske att den ska ut.
Samma sak när vi åkte färja, så gick jag ner till bildäck nån gång, men tittade bara in på långt håll genom övre bakluckan (öppen för luftväxlingen), såg att hästen stod lugnt och gick igen.

Tycker samma. Hämtad en 8 månaders bebis och hade 25 mil hem. Hon var inte avvand från mamman men vi lyfte in henne och körde sen direkt. Hon stod lös och transporten var strippad.
Istället för att stanna hela tiden körde vi på, vi fick dock stanna och tanka (ja jag blev nervös då) men jag tittade in och hon stod där bakofram och vilade, sa ingenting och jätteduktig.

Så jag skulle satsa på att köra direkt och stanna någongång för att kolla och erbjuda vatten.

Ang. skydd så har jag senskydd på min ponny i transporten. Hon är liten så jag har inte hittat några transportskydd som passar, och senskydd är hon van vid och jag tycker dom skyddar bra.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 473
Senast: Wonna
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 245
Senast: anyberg
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 488
Senast: Beritas
·
Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
13 287
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Valp 2024