Transportera mamma med 4veckors föl

Sv: Transportera mamma med 4veckors föl

*KL*
Nu måste ja också kapa tråden lite med en fråga. Ja hade tänkt hämta hem ett sto med sitt 5mån föl och tänkte då ta bort mellan väggen men då har vi ingen bakbom istället. Frambom har vi men bakbommen har vi inte. Är det viktigt med bakbommen? Får man och kan man åka utan och det inte blir farligt?

Jag anser att ett så stort föl ska åka delat och vara bunden som vanliga hästar.
Ja man får åka utan bakbom,många som kör bredåkare (som min dam) och då inte har bom i bak

Lagen säger faktiskt att föl INTE får bindas.

---
9 § Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett
sådant sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med ett löpande grimskaft.
Tama hästar ska bära grimma under transporten. Föl får inte bindas.
---

Har man föl i släpet ska mellanväggen bort, allt annat är att leka med livet. Personligen hade jag inte åkt utan bakbom, beroende på modell på släpet kan det vara en viktig eller absolut nödvändig del för stabiliteten.

varför skulle det vara att leka med livet att ha mellanväggen i? på vissa modeller ja, men inte alla, tycker inte jag, så därav undrar jag varför du drar alla över en kam?

Det blir på tok för lite plats i släpet med mellanväggen i och man bör absolut inte sätta fölet på ena sidan och stoet på andra.Man får inte binda föl.
Enda sättet enligt mig,och de allra flesta med vettet i behåll är att köra utan mellanvägg,mamma bunden med bom fram.Helst kör jag med bom bak,för säkerhetens skull både vid urlastning samt för att transporten många gånger blir vinglig utan.Dessutom har jag gott om strö så lillen kan ligga ner.

nu tänkte jag på korta resor där lillen inte behöver ligga ner.

Min har då åkt dels lös, men nu är han för stor för det, han slår i huvudet i bommarna fram helt enkelt. Så nu åker han som en stor häst när han åker kort, på egen sida. Inga problem med det, hans mamma är en mkt trygg åkare, och han går självmant in på sin egen sida medans jag väntar utanför.

Däremot ska jag åka på fölmönstring nästa helg, och då kommer jag ta bort mellanväggen och strö med spån.

Oavsett transporttid bryter du mot djurskyddslagen om du binder upp fölet. Och det är ändå väldigt snälla lagar som i vissa fall är rent uddlösa - men alltid skapade för att skydda djur.

Fölet har ju inget bogstöd vid en uppbingning, om det behövs får man får man sätta vägg under bommen. Men att binda är helt förkastligt och att ha mellanvägg i gör ju bara att det lösa fölet får jättesvårt att röra sig, och det bäddar ju verkligen för klaustrufobi, panikkänsla då det inte kommer till mamma och jag ser inte någon enda fördel med att ha mellanvägg i.

Jag har faktiskt sett ett föl avlivas efter att ha stått bunden i transport med mellanvälgg brevid mamma..Föraren var tvungen att bromsa till lite pga barn som sprang brevid vägen,fölis klarade inte att ta smällen mot bommen med bog/hals och fick en skada som gjorde honom sned,fick avlivas efter några dagar då man konstaterat att den led för mycket och inte gick att rädda.
Detta kan även hända på en kortare transport sträcka.

I min transport kan man sänka bommarna fram rätt rejält, så stöd för bogen har han alla gånger! Och någon panik är det inte, båda 2 står lugnt och stilla.

Ang att han inte skulle kunna röra sig, måste han det? nu pratar jag korta resor på max 15-20 min. I min transport så når mamma häst honom och när han kommer in så buffar hon honom jätte lätt på mulen, nåt som jag har tolkat som både dels beröm och lugnande.

hur länge räknas hästar som föl föresten? det är ju lite tolkningsfråga igentligen? eller?

fast det var ju inte pga mellanväggen som fölet var tvungen att avlivas, så det är ju knappast relevant.

Varför är det så otroligt viktigt för dig att köra hästen uppbunden med mellanvägg i? Det är ju en otrolig risk för fölet - hur du än vänder och vrider på det.

Vad är viktigast - fölets säkerhet eller dina principer? Vad är fördelen med mellanvägg?

märk väl att jag inte har skrivit någonstans att fölet är uppbundet :grin:

men vill du anta det så varsegod. För min fråga gällde mellanväggen.
Jag slutade köra fölet lös då han bara slog huvudet i bommen fram, så det var för hans egen säkerhetsskull

Med lös menar jag alltså att han kunde till en början gå överallt i transporten, nu är han instängd med mellanvägg och frambom...

Jag är lite trött idag, ber om ursäkt :D

Till fölmönstringen kommer han dock få åka lös, utan mellanvägg med andra ord, den resan är ju betydligt längre tyvärr. Och då lär jag få ta bort ena bommen fram med.

märk väl att jag inte har skrivit någonstans att fölet är uppbundet :grin:

men vill du anta det så varsegod. För min fråga gällde mellanväggen.
Jag slutade köra fölet lös då han bara slog huvudet i bommen fram, så det var för hans egen säkerhetsskull

Vet inte men alla mina fölungar åker med bakdelen före när dom har möjligheten att välja själva ?

Du skriver ju själv nu att du slutade köra honom lös då han slog huvudet i bommen fram :confused:

Och ena stunden skriver du att han är för stor att inte ha mellan vägg och nästa att nu när du ska åka på fölmönstring sa du iallafall ta ur mellanväggen ?

Har pålle krymt igen :crazy:

Ibland undrar jag vilken värld du lever i när man läser dina inlägg !!!

Mia

KL
Jag tar aldrig ur mellanväggen när jag kör sto med föl. De flesta gångerna vi kör sto med föl så har vi dessutom med en till häst med oss och då ställer vi fölet framför bommen.
Nu har vi en extra bred Star där man kan flytta mellanväggen ett snäpp åt sidan så ena båset blir normalstort + det andra båset blir 20 cm bredare än ett vanligt. Där får fölen plats brevid sin mamma om det behövs, annars står de jättebra framför bommen.

När vi kört föl som varit avvanda ensamma i transporten så sätte vi bägge frambommarna på den sidan som fölet står på, då kan fölet inte krypa under el hoppa över.

Fast vad vet jag, vi kör bara med ponnyföl, iof så är våra cobdamer betydligt bredare än vad halvblodsdonnorna är och våra föl är ngt kraftigare men lägre än halvblodsföl ;)

det är bara att jag inte berättar hela historien som gör det förvirrande, jag har ingen lust att skriva 4 A4 ark här faktiskt.

Han är för stor för att vara helt lös om man har bom fram, men på fölmönstringen kommer jag ordna det lite annorlunda, det kommer tex bara vara bom på ena sidan.
Dit måste han åka lös så att han kan dia i transporten, men helst skulle jag se att han kunde stå "som vanligt"

KL

Jag skulle gärna vilja ha svar på mina frågor, istället för att bli skälld på om att jag borde fatta själv varför en mellanvägg är livsfarlig. för jag förstår inte varför? Kan ingen förklara?

De får svårt att vända om de hamnar fel med mellanvägg, trasslar gärna till det. Inga som helst problem att köra utan bakbom, det har jag alltid gjort.
Har aldrig känt att det blir vingligt, eller annat problem med urlastning heller. Finns eg inget annat bra sätt att köra föl än utan mellanvägg. Jag körde ensam 1-åring till bete i år lös med frambom, gick perfekt, han stod med rumpan i hörnet med huvudet framåt hela vägen. Ville inte binda när han åkte själv 1a gången

Fast jag har ju kört med mellanvägg och det har gått hur bra som helst, båda hästarna står blick stilla och är hur lugna som helst! Förvisso kör jag extremt lugnt när fölet står i (0-100 på en kvart brukar jag o sambon skojja om!), men ändå. Och vända kan han inte, så det är inga problem med det.

Förstår om man har en mellanvägg som är hård hela vägen ner, men min är ju av plast nästan halva biten. Liksom, hur skulle fölet skada sig av den? jag förstår verkligen inte det? Frambommen har vi ju fått ex på, men jag kör hellre med bom än att kanske hela "mammahäst" hamnar i bakluckan om man måste nita.

Jag tror jag ska ha en bakbom som är till för när man inte har mellanväggen i... måste gå o glo i alla vrår här hemma.

KL

Ville bara säga att transporterande gick superbra!
Åkte med frambom, ingen mellanvägg o dörrar bak.
Fick halvlyfta in envisa fölet och sen lasta mamma men allt gick bra ändå och dom åkte superlugnt, inte en hov som rörde sig (iof. åker mamma som en stjärna vanligtvis) och urlastning gick perfekt o lugnt.

Det enda var att mamma råkade slå sin läpp på nåt sätt men inget farligt.

Nu går dom i sin hage och är glada och lugna :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka