Transportera mamma med 4veckors föl

Sv: Transportera mamma med 4veckors föl

nej det har jag inte gjort men funderar på att investera i en nu nästa år... :)

är det någon skillnad på att betäcka på fölbrunsten eller 30 dagar???? har hört att fölbrunsten inte ska vara att föredra men vet inte varför om det nu är så.

jag och alla mina kompisar och uppfödare lastar in fölet först, frambommen kvar och vägg el bala fram vänder fölungen med rumpan framåt och lastar sedan stoet. De flesta fölungar står kvar så sedan. Man måste ju försöka komma in via skötardörren sedan o ta fast fölis innan luckan öppnas. Enda ggn en fölis gjort sig illa med alla ston o föl jag hanterat under arbetet på seminstationer var en där de prompt skulle leda fölis i grimma och fölet hoppar ut men grimskaftet stoppar o den landar på sidan av lämmen och skär upp sig.

Jo, det är ur och i lastningen som är det läskiga för det mesta.

min fölunge går in efter mamma, jag håller dem båda i grimskaft, pekar på transporten åt mamma, hon går in, sedan gör jag likadant med fölungen, skit smidigt!

urlastningen är ju mkt enklare om fölungen står med rumpan mot lämmen, för då kan den ju inte kasta sig ut utan mig, utan backar snällt ut när jag säger det. Ibland före mamma, ibland efter.

Nästa söndag blir det dock lite mer komplicerat, men det är ju bara att leda ut dem samtidigt, ha fölet i kort "koppel" så att han vet att han inte kan hoppa ut ur transporten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka