Transportera mamma med 4veckors föl

M

-moa-

Visste inte riktigt vart jag skuel lägga detta men kändes mer som en avelsrelaterad sak.

Ska flytta mitt arabsto med 4 veckors föl snart och vet i fasan vad som är bäst att göra transportmässigt.

Det är en Boj bravo 216EH transport med dörrar bak, extra vid och extra hög, ny.

Det som ställer till det lite för mig är att frambommen går bara att använda om man har kvar mellanväggen!

JAg vill ju inte åka utan frambom pga. av mammahäst, men jag är rädd att fölet kan fastna eller få panik om man har kvar mellanvägg men stälelr den åt sidan (sitter fast då såkalrt). Och att ha den ehtl som vanligt vet jag inte om det känns ås värst smart heller.
Det finsn inga hö elelr halmbalar vi kan använda att stapla heller tyvärr.

Det går ju att åka utan frambom och bara ha helt tomt innuti, men ha henen fastbunden, men det känns ju inte idealt med tanke på belastning framtill om nåt skule hända. Plus vet inte om det ens är lagligt?
Plsu är jutrevligt om mankan användadörrarna bak effektivt för då kan itne fälis springa ut under bakbom (eller, det är ju ingen bom utan dörrar men nifattar...)

Dom ska inte åka långt, åktid ca. 15-20min och föraren är väldigt van vid tunga släp o hästar.

Hjälp snälla!!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Transportera mamma med 4veckors föl

Jag har aldrig varit med om att en frambom i Boj inte går att använda utan mellanvägg. Då har jag ändå haft Boj släp från årsmodell -87 till -09 under mina år med släp. Så ta och titta igen på släpen och se om det verkligen stämmer.
Min nya -09 som också är extra högextra bred går väldigt lätt att ta ut mellanväggen på.

Hmmok , det är min vänninnas, nyinköåt, så hon kankse fattat fel, hon har ju aldrig behövt ta ut den på den korta tiden hon ahft den.

håller med föregående, låter väldigt konstigt har själv ett extra högt och brett Boj Classic släp som är köpt iår och det är inga somhelst problem att ta ut mellanväggen. Om det inte går råder jag dig att ta ett annat släp.

Hmm det verkar som ni har rätt (som tur är!) för hon gick ut o kolalde ner noggrant och det verkar ju vara nån pinne liksom så man kan ta loss den :)

Det enda är ju hur man åd stänger dörrarna bak när det inte är nån vägg i? Går dom ändå använda som vanligt? jag gissar att man itne kan stänga en i taget så att säga, men måste ju gå att stänga som normalt ändå bara att man får ta båda på samma gång...
Tack!!

Det är en tvärslå på dörren som man använder att stänga. Man fäster nertill i golvet och sedan lägger tvärslån som låser dörrarna i varandra.

Ok vad bra, tack alla!

Jag är lättstressad som person o vill gärna ha allt ordning o reda o planerat så höll på att få lite anfall över detta haha!

Nu är det bara att slappna av och vänta :)

Oroa dig i så fall över skötardörrarna om du inte har ordentligt utvändigt lås på dem, det är där fölolyckorna inträffar.

jag är lite nyfiken på det här med att köra föl.... ska ev. betäcka ena stoet igen nästa år med föl vid sidan om och stoet kommer att föla sent, juni. hur tidigt kan man köra föl med sto? det värsta är att min seminstation ligger ganska långt bort ca 3h körväg, vågar jag åka med dem så långt??? vad är risken/chansen för att t.ex mamma häst trampar på fölet? vet att det kan hända väldigt mycket innan nästa år men eftersom jag såg den här tråden tänkte jag slinka in lite och passa på att fråga...

förlåt för trådkapningen....

Vad jag blev tilsagt av min vet, är att man får inte lagligen åka innan fölet är minst tre veckor, om det inte är liv o död då liskom.

Vet tyvärr inte om resten, är ingen fara att kapa lite kör på du bara jag har ju fått svar nu :)

ahhh.. viste inte att det var lag utan trodde det mer var en rekomendering att inte åka innan föl är 4 veckor och så länge kan jag absolut vänta men jag är lite osäker på om jag vågar åka... kommer sitta med hjärtat i halsgropen hela tiden om jag åker. tack föresten :)

Om inte stoet är ovanligt stirrigt så brukar de inte trampa på fölet. Man kör självklart x försiktigt. Jag har aldrig varit med om att det är problem. Såg ett föl komma ut med brutet ben, men de hade kört med mellanvägg i,och den hade snurrat fel...

Oooooh det var det jag tänkte ang, att ha mellanvägg i. Ush ush :(

mmm... jag vet,har själv också varit med om detta... den gången var det inget föl utan unghäst. jätte hemskt. så eftersom jag har sett det så är jag extra nervös (så här ett år innan det är aktuellt) ;) :q ibland tänker man för mycket... men ni tycker inte att tiden är något problem????
vad är att föredra att skicka iväg stoet dräktigt innan eller efter hon har fölat??

Aha där ser man, då ska jag informera honom haha!

Om jag kommer ihåg rätt så skaffade väl du en kamera till stallet för att fölvaka ,eller?!
Använd den i trailern,ska du åka på fölbrunst eller 30 dagars?,det borde inte vara något problem att åka så långt på 30 dagars om man stannar varje timme för att låta fölet dia i lugn o ro.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka