Tycker det ser ut som att man trär bältet genom selen bak i ryggen. Syns om man tittar på sista videon längst ned.fast hur fäster man den utan förlängningsdel?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tycker det ser ut som att man trär bältet genom selen bak i ryggen. Syns om man tittar på sista videon längst ned.fast hur fäster man den utan förlängningsdel?
Problemet med en tygbur är att hunden flyger rakt igenom den vid en krock. Tyget är inte konstruerat för att hålla en hund inne vid såna påfrestningar som uppstår i det läget. Det enda den gör är att hindra hunden från att fara omkring i bilen och störa föraren vid normal färd. Tom en skranglig gallerbur är bättre än en tygbur vid en krock. Så om det stod mellan krocktestad sele och tygbur hade jag valt sele.
Men den blev på plats eller? Tyvärr får man nog säga så är det lite det som är vitsen med krockskydd av olika slag. Lasten, dvs hunden, ska bli där den är och inte flyga på mänskliga passagerare. Sen om hunden skadas eller rent av dör är sekundärt om man ser till anordningens grundfunktion.
Jag kan tycka att sele är det bästa alternativet om man inte kan ha hunden i en riktig rejäl krocksäker bur i bagaget, eller bakom lastgaller i bagaget, vilket inte verkar vara ett alternativ för TS. Känns som att många glömmer det i tråden. Tygburar och skrangliga gallerburar som lite lekmannamässigt surrats fast i baksätet med säkerhetsbälten och snören har jag inte mycket för.
Absolut, men jag vill hemskt gärna hålla djuren så säkra som möjligt. Tror även en icke ”krocksäker” bur hade hållit hunden på plats i en krock i den hastigheten, givet att buren varit placerad bakom förar- eller passagerarsätet samt fastspänd. Hunden hade antagligen haft andra slags skador. Med selen koncentrerades kraften av ”snärten” till en relativt liten yta på hunden och hunden fick avlivas. I detta fall en påkörning bakifrån och inga höga hastigheter så man förväntar sig nog inte så allvarliga skador.
Vilken storlek på hund var det?
Det är godkänt. Lasten ska vara säkrad så att den inte kan flyga runt och träffa människorna som färdas i bilen och med lastgaller så hålls lasten i bagageutrymmet. Hundar räknas som last.Förlåt för lite trådkap men hur är det med lastgaller, alltså ett rejält i metall. Är det godkänt nuförtiden? Jag hade sånt i min första bil och tyckte det var toppen för hundarna,funderar på ny bil. Mina hundar fullständigt avskyr burarna i bilen
Tack för svar.Det är godkänt. Lasten ska vara säkrad så att den inte kan flyga runt och träffa människorna som färdas i bilen och med lastgaller så hålls lasten i bagageutrymmet. Hundar räknas som last.
Tror folk tänker "han är så liten så det är ingen fara". Men faktum är att en Chihuahua på 2 kg väger 80 kg vid en krock i 50 km/h och 256 kg vid krock i 90 km/h. En hund på 5 kg, vilket fortfarande är en rätt liten hund, är uppe i 240 kg redan vid en krock i 50 km/h och hela 768 kg vid 90 km/h. Det är som en fullvuxen häst.Väldigt många fattar tyvärr inte att det är lag att hundar inte får transporteras lösa i bil, jag ser allt för ofta lösa hundar i knäet eller baksätet.
Många fattar inte vad som händer med en hund i knäet när en krockkudde löser ut.Tror folk tänker "han är så liten så det är ingen fara". Men faktum är att en Chihuahua på 2 kg väger 80 kg vid en krock i 50 km/h och 256 kg vid krock i 90 km/h. En hund på 5 kg, vilket fortfarande är en rätt liten hund, är uppe i 240 kg redan vid en krock i 50 km/h och hela 768 kg vid 90 km/h. Det är som en fullvuxen häst.
Folk som har småhundar lösa i bilen har jag faktiskt minst förståelse för. Det är ju den kategorin hundar som är absolut lättast att stuva in i bagageutrymmet på nästan vilken bilmodell som helst. Bra krocktestade burar till så små hundar är dessutom heller inte så dyra om man jämför med burar till hundar i rottisstorlek och upp, där det dessutom krävs rejält bagageutrymme. Så jag kan faktiskt inte se någon ursäkt till att ha inte säkra en liten hund ordentligt vid färd.
Jag fullkomligt hatar att ha mina lösa i bilen , har det någon gång ibland men hundarna är ju för fasen överallt man kan ju knappt köra dom är värre än tjatande ungar.Väldigt många fattar tyvärr inte att det är lag att hundar inte får transporteras lösa i bil, jag ser allt för ofta lösa hundar i knäet eller baksätet.
Tack för svar.
Det finns grindar man kan sätta in om man har lastgaller, jag har för mig att det även finns skydd för sidorutorna av samma anledning.Det man ska tänka på med lastgaller är dock att hunden kan flyga ut ur sidorutorna eller bakrutan på bagageutrymmet vid en krock, vilket inte är helt ovanligt. En chockad, lös hund på vägen kan orsaka fler olyckor.
fast hur fäster man den utan förlängningsdel?
Jag fullkomligt hatar att ha mina lösa i bilen , har det någon gång ibland men hundarna är ju för fasen överallt man kan ju knappt köra dom är värre än tjatande ungar.
Jag tänkte på den här tråden idag när jag höll på att missa att svänga av från en 70-väg och gjorde en på tok för hård inbromsning som jag ångrade direkt. Hunden lyfte knappt på huvudet i baksätet så bilselen med bältet måste ha hållit fast honom rätt bra trots mattes dåliga omdöme
Ja ibland orkar jag inte packa in alla hundarna i olika burar för att åka en kort sträcka.Men att du ens gör det ?