Transportera hem ny häst - behövs transportskydd och hönät?

H

Hanna_Maria

Hej,

jag ska hämta hem en häst nästa helg och har lite frågor runt lastning. Jag har aldrig lastat själv, bara varit med någon enstaka gång när andra har gjort. Dock kommer vi troligen få hjälp av kunnigt hästfolk.

Vi kommer att hyra/låna transport. Det jag funderar på är om jag behöver skaffa hönät och transportskydd (vet att hästen inte har några sedan tidigare) innan jag hämtar henne? Är det några fler saker jag måste se till att ha med mig?

Sv: Transportera hem ny häst - behövs transportskydd och hönät?

självklart måste du ha transport skydd! annars kan hästen göra sig riktigt illa om den trampar runt. Dessutom skulle jag ta ur broddar om hon har några..

Är den inte skodd kan den åka utan. Allra helst om den inte är van att ha transportskydd.
Har den åkt mycket transport innan? Så den står still och är van?
Jag har alltid hö till mina i transporten. Men det är en "smaksak".

Kolla noga hur alla säkerhets anordningar fungerar på transporten innan ni lastar ifall något går galet.

Är hästen skodd?
Har den åkt med transport skydd förr?
Hur är den att åka och lasta?

detta spelar roll för om du ska ha transportskydd. Om hästen inte är van vid vanliga transport skydd (som är höga och känns ovana på benen för en ovan häst, plus kan orsaka mer skada än nytta om en häst är mycket orolig och lever om i trailern); skulle jag linda alla 4 benen och ha boots runt om. Oskodd häst, och inte så van att åka, skulle jag överväga att låta den åka helt utan skydd.

fler saker du ska ha med dig/använda:

Lädergrimma i transporten - lättare att få loss om det händer ngt med hästen.

Kniv - för att kunna skära loss hästen om ngt händer under färd och den fastnar.

Longerlina.

Grimskaft med panik hake, om det inte finns transportgrimskaft med panik hake i trailern. Själv vill jag ha två grimskaft/transportgrimskaft, då jag vill ha hästen säkrad från bägge sidor av grimman.

Hönät ska bara användas om det finns ordentlig upphängningsanordning i taket/högre framväggen på trailern, så att hästen absolut inte kan fastna i nätet. Annars inte.

Minst en person till, gärna två, när ni åker med hästen första gången och ska lasta ur osv.

Senast ändrad:

När jag hämtade min häst för två veckor sedan åkte han i boots och lindor. Eftersom att jag inte visste hans storlek på transportskydden. Däremot skulle jag nog om det är möjligt ha skydd på. Hönät hade jag med mig, men det använde vi inte. Jag valde också att brodda ur, kändes säkrast.

Sen hade jag en hästkunnig kompis med mig också vilket hjälpte mycket.
Lycka till!:banana:

Jag kör endast med transportskydd (och boots) på mina då de är broddade. Att hålla på att brodda ur är inte min starka sida då det förstör gängorna och dessutom drar min hovslagare åt brodden stenhårt så jag slår sönder knogarna om jag försöker lossa dem :rofl: Ofta blir de störda av att ha skydd, speciellt när de inte har haft det innan. Många kan trampa av sig skydden med och om de trampar fel på skydden kan de inte balansera sig på samma sätt vilket kan sluta i värre skador än annars. tar jag risken att åka transport med mina kan de lika gärna åka utan skydd. Aldrig täcke eftersom att det blir varmt ändå i lådan. Transportgrimskaft/vanligt grimskaft med panikhake är strängt förbjudet på mina hästar, åtminstone i transporten eftersom att den kan lösa upp sig själv. Det är inte så trevligt att åka med en lös häst som kanske inte gillar tanken på att stå helt stilla.

Ska du åka långt kan du ta med hink med lock att ha vatten i så ni kan ha vätskepaus. Åker jag långt sätter jag också in hönät ibland men oftast helt i onödan då de har fullt upp att tänka på annat när de åker. Min ena brukar få med sig ett om vi åker tidigt på morgonen dock. Hon är som ett barn och matvägrar om det är för tidigt på mornarna, allra helst när hon står inne. Det är ingen lag på det så gör vad du själv känner. Åker du mer än 8 timmar måste du lasta ur och ta en paus.

Bra att ha-saker är extra grimma, extra grimskaft. Båda dessa kan man aldrig ha för mycket av. Kniv, lång lina och träns. Egentligen borde man ha med sig sårvård när jag tänker efter men det brukar jag inte bry mig så mycket om. Däckbytargrejer kan vara bra om det inte ligger i bilen redan.

Tack för alla svar :)

Hästen är inte skodd och eftersom hon inte verkar ha några transportskydd antar jag att hon har åkt utan tidigare men jag är inte helt säker (det är lite komplicerat eftersom personen som ursprungligen hade ansvaret för hästen inte finns med i bilden längre och alltså inte går att fråga).

Enligt nuvarande ägarna är hästen svårlastad och de senaste 4-5 åren har hon endast åkt transport ett par ggr (hon är kallblodstravare och jag trodde kanske att travhästar transporterades mycket och var vana - men tydligen inte. Hon är iof bara startad en eller ett fåtal ggr och det var längesedan).

Det är en väldigt matglad madam, så jag kan tänka mig att hon skulle uppskatta något att tugga på :) Vi ska inte åka så jättelångt - ca 8 mil (från ena änden av stockholm till den andra typ :) )

Om hon är oskodd runt om och är svårlastad skulle jag max ha boots på, alternativt inget. Man har viktigare saker att tänka på om hästen är svårlastad, än att måsta avbryta lastningen för att ett transportskydd åkt snett eller håller på att trampas av eller hästen är rädd för det.

se till att trailern har en bra och säker upphängningsanordning för hönät! och som sagt, ta med minst 2 medhjälpare som är vana och rutinerade så att det hela går lugnt och smidigt till, för att öka komforten för hästen runt lastningsproceduren.

Lycka till! :bow:

Ett gott råd är att kolla upp innan köp på vilket sätt hästen är svårlastad.

Dvs om den bara är svår att få in, men att den sen står snällt när den väl är inne. Eller om det är en häst som är starkt klaustrofobisk och inte kan balansera sig i transporten. För det senare är ett större problem än att den är svårlastad, betydligt mer svårlöst.

Så köp inte svårlastad travare rakt av. Ta noga reda på varför och hur svårlastad.

Finns många trevliga travhästar till salu som både är snälla, fina och lättlastade.

Norrland

Ett gott råd är att kolla upp innan köp på vilket sätt hästen är svårlastad.

Dvs om den bara är svår att få in, men att den sen står snällt när den väl är inne. Eller om det är en häst som är starkt klaustrofobisk och inte kan balansera sig i transporten. För det senare är ett större problem än att den är svårlastad, betydligt mer svårlöst.

Så köp inte svårlastad travare rakt av. Ta noga reda på varför och hur svårlastad.

Finns många trevliga travhästar till salu som både är snälla, fina och lättlastade.

Norrland

Du har nog rätt generellt sett, men jag har varit medryttare på den här hästen i tre år så jag är väl införstådd med vad det är för häst jag köper och att jag vill ha just henne :) Men jag ska absolut höra mig för hur hon beter sig i själva transporten, bra tips :).

Inte hönät i rullande transport. Ökar risken för transportsjuka som är en farlig sjukdom (dödlig)

Tack för alla svar :)

Hästen är inte skodd och eftersom hon inte verkar ha några transportskydd antar jag att hon har åkt utan tidigare men jag är inte helt säker (det är lite komplicerat eftersom personen som ursprungligen hade ansvaret för hästen inte finns med i bilden längre och alltså inte går att fråga).

Enligt nuvarande ägarna är hästen svårlastad och de senaste 4-5 åren har hon endast åkt transport ett par ggr (hon är kallblodstravare och jag trodde kanske att travhästar transporterades mycket och var vana - men tydligen inte. Hon är iof bara startad en eller ett fåtal ggr och det var längesedan).

Det är en väldigt matglad madam, så jag kan tänka mig att hon skulle uppskatta något att tugga på :) Vi ska inte åka så jättelångt - ca 8 mil (från ena änden av stockholm till den andra typ :) )
Häng in ett hönät, det är lugnande för hästen att ha nåt att tugga på, strunta i transportskydden och kör som om du hade ett glas fyllt med vin som ej får skvimpas yt i transporten så kommer det gå jättebra!

Du ska absolut skaffa transportskydd. Vi hämtade hem våran nya för 4 veckor sen och köpte nya skydd dagen innan. Det finns billiga varianter om man inte vill lägga ut jättemkt pengar. Glöm inte heller att skruva ur alla ev broddar som hästen har. De kan tranpa sig riktigt illa när de står trångt och vingligt i en transport och dessutom kanske är oroliga/stressade. Mycket viktigt.

Ska du transportera långt kan det vara en ide att ha ett tunt fleecetäcke eller liknande. Min häst gick på lösdrift utan täcke men vi köpte ett fleece/sammets täcke ändå (för syns skull, barnungar :D) och när vi hade kört våra 2 timmar visade det sig att hästen svettats mkt men tack vare täcket så var han torr om kroppen. Täcket transporterade troligen bort fukten från hästen. Men det är ju inget måste.

Kom ihåg att ströa transporten (för det gör man väl alltid?) och använd inte halm = halkigt.

Lädergrimma rekomenderas, en del försäkringsbolag kräver det sägs det så om inte annat så av den anledningen.

Jag vet inte om ni ska låna eller hyra transport men vi lånade och det visade sig sen att det var sommardäck på den. Inte så kul i vintervädret och absolut inte lagligt. Turligt nog var det en boogie och vägarna var ok. Sånt där tänker man inte alltid på att kolla i förväg utan upptäcker när det redan är försent. Så ett tips är att gå igenom transporten ngn vecka innan ni hämtar hästen om ni ska låna av ngn. Checka så att allt är som det ska, att mellanväggen/bommen är hel, att låsen, elen, funkar osv. Att inget saknas.

Vi körde också från ena sidan sthlm till den andra. Södertälje - Bålsta (söder-norr). Inte jättemånga mil men man kör inte snabbt med en häst på släp.

Du ska absolut skaffa transportskydd. Vi hämtade hem våran nya för 4 veckor sen och köpte nya skydd dagen innan. Det finns billiga varianter om man inte vill lägga ut jättemkt pengar. .

Det är oklokt att generalisera som du gör nu. Om hästen inte har åkt förrut kan det innebära en stor skaderisk att ha transportskydd på om den inte är van vid det. Av denna anledningen tillåter sällan officiella transportörer (färd med lastbil över landet åt folk osv) transport skydd på hästarna under färd.
vill bara påpeka detta då det som sagt inte går att hårddra utan man måste se utefter situationen. Om hästen dessutom är oskodd är skaderisken inte särskilt befintlig om det är en som står lugnt under färd.

Jag har inte läst ngnstans att hästen inte är van vid transportskydd?

Hon har skrivit att de inte alls vet hur den beter sig under färd och att den är svår att lasta.

Jag håller med Mackan. Inga av våra hästar (skodda) åker med transportskydd. Skickar du med lastbil får du inte ha transportskydd. Skydden värmer och kliar och många hästar tycker det är obehagligt och blir irriterade och åker därför sämre. Vet t o m vissa som flippar ut när det börjar bli för varmt under skydden. Utan skydd står de däremot som ljus.

Broddade hästar åker med boots.

Vet jag inte hur hästen bär sig åt åker den helt klart utan skydd.

Först av allt, ursäkta stavningen, jag sitter på skolans dator och tangentbordet har ju sett bättre dagar...

Brodda alltid av, det är det allra viktigaste.
Jag ahr sett en häst komma in med lädertransportskydd men med broddar, den hade trampat sig och slitit sönder en sena, fick sys och jag vet inte ärligt talat hur det gick med den. Blod överallt.
Boots hjälper inte. Det är bara en mental hjälp för oss människor...

Använd ALDRIG karbinhake! Varken i transport, eller någon annanstanns. Jag har sett en häst som stod uppstallad i box få hakan uppsliten på en sådan, och en häst som skulle åka transport lyckas hoppa över bommen och slita upp en sena.

Har hästen inga skor, eller om den ska åka med hästbuss, så är inte skydd lika viktigt. (Men ta bort de onda bråddarna!) Hästbusschaffisarna brukar itne vilja att man har något på hästen.

Hönät är egentligen inte bra för hästen. Om man nu ska fråga sig vad som är bra eller dålligt. Att hästen äter när den åker kanske hålelr den lugn, men kan även innebära att den sätter i halsen. Vilket inte är bra.
Sedan är det inte alla hästar som övht äter när de åker transport.

Täcke eller inte beror på hur tjockt täcke du har. Lagom är bäst: Ett För tjockt täcke kan ge häste panik. Min annars så väldigt snälla häst blev extremt frustrerad i transporten, när jag stannade och öppnade dören var det kokhett där inne, trotts att det inte var mer än +20 ute (inget täcke på vid detta tillfälle). Det visade dig att någon stängt ventilen!...
Använd sunt förnuft när det komemr till täcke, och hur man skall ah ventiler öppna.

Tänk på att övre luckan bak (den lilla) inte ska avra helt stängd, men itne för mkt öppen heller. Ny luft ska kunna komma in så det inte blir för fuktigt, men det får itne bli drag över korset/ryggen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 593
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 683
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka