Transportera häster laglig med Värmlandsvagnen? - vem bär ansvar!§§

1

13zbk

Hej,
jag har nyligen köpt häster i Polen. För att hämta dom har jag gjord en rundringning på flera ställen och hyrd en hästsläpp. Jag kontaktade omkring 30 olika ställen och ställde följande krav:
- korning till utlandet tilllaten samt vagn utrustad för detta.
- Lastförmogen för tva fullvuxna häster.

Endast 3 av dom företag jag fragade kunnde svara på min behov. En var rätt nära en annat ganska longt borta.

Jag hyrde den släppet till sist från Värmalandsvagn i Gamleby. Jag blev informerad att vagnen med sin _lastförmogan av 1250 kg_ är tydligt en tvahästtranport och att agenten har kollad upp med Värmlandsvagn så att allt gå bra i Polen. Ägenten berättade att dom normalt inte ens ger ut en kopia av registeringsbeviset, men i mitt fall fick jag en kopia av detta.

När jag väl hämtade vagn var det direkt dags för att aker till färjan. Jag undertecknade en hyresavtal av körde i väg.

Väl i Polen började krångel. När jag hadde mig väl bestämmd för häster och skulle skussa dom till vetrenären, bli jag stoppad av polisen. Det latade så konstig när jag åkte - och da kommde fram att vagn hadde dubbade däck. Kontrollen tog totalt 4 timmar för att på min hyresavtal sta klart och tydligt "för körning till Polen", men i hyresavtal och registeringspapper stod ju olika personer (den agent skriv hyresavtal och Värlmandsvagner stod som ägare). Jag erbudade mig för polisen att betala dom böter så att jag hinner färjan tillbacka - men de gick inte. Det stod ju så tydligt på hyresavtal att jag har ingen ansvar för detta.

Avhämtning rykte då för den här gangen. Bilans:
3600 SEK i färkostnader
150 körda mil.

Jag ringde omgaende till företaget och dom beklagade mycket. Bla. lovade dom att forsöka fixa fram odubbade däck till mandag.

Jag hittade även en bonde som har släkt i Sverige som kunnde ta hand om mina häster. Han lovade att han skulle hjälpa mig med papper, så att jag kan hämta häster direkt.

På Mandag blev jag uppringd från tva sidor: Företaget berättade att det är omögligt för dom att fixa fram däck för körning i Poland. Och bonden rinde att myndigheter vägra att utföra en färdplan med en olämplig fordon. Maxlasten var bara 600 kg - och det räkte inte ens till för en enda av mina stora fina häster.

Lösningen blev prisvärd: En granne av den bonde kunnde ordna en lastbil för biltransport. Mina häster akte i släpvagn som var ställd på den lastbil till färjan och genom den polska tullen. I frihamnen lastade vi av släpvagn och jag körde tillbacka med färjan. Alla i Polen tyckte att jag hadde mycket otur - och ställde upp otroligt mycket.

Notan den här gangen:
Färjan: 2500 SEK
85 körda mil
2500 SEK för den ovanliga skuess i Polen.

Resten av resan gick utan nagon problem. Polisen som kontrollerade mig vid inresan kollade lätt irreterad på min hästpass (en sadan dokument har jag aldrig sett) och gosade lite med häster, men bryde sig inte ens om hälsointygg osv.

Eftersom företaget beklade hela tiden vad som hadde hänt och insog att jag hadde ingen nyttan av situationen räknade jag med att jag skulle få hyran tillbacka och bade sidor strunta i det hela.

Men istället vil dom har en veckohyran till!

Jag fraga Ert: Vad bedömmer ni som rättvis? Skulle jag inte få tillbacka hela kostnader för andra resan? Skulla jag har lämnad släppet helt enkelt i Polen, get företaget adressen så att dom kolla hur dom kan köra hem släppet?

Förresten: Jag ringde till dom andra företag. Där var man mycket väl medveten om alla problem!

Tycka det är spännande att läsa Erst svar!
 
Sv: Transportera häster laglig med Värmlandsvagnen? - vem bär ansvar!§§

Jag fattar inte varför du inte anlitar ett transport företag och slipper sånt här strul.....
 

Liknande trådar

1
  • Låst
Utrustning Hej, jag har problem att jag masta skaffa en sadel till mina häster. Jag gjorde detta redan tva ganger. Då gick det till så her...
Svar
4
· Visningar
787
Senast: Ridi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp