Transportera hästen sadlad.

D

diartistakasha

Finns det nån som gör det? Har aldrig gjort det själv och inte ens tänkt på det förrs jag kom på att jag måste åka själv till ridhuset i morgon och det skulle ju underlätta förbannat om jag kunde gör i ordning hästen hemma.

Ställt in hästen med sadel har jag gjort på tävling men aldrig kört sadlad. Hästen står som ett ljus och går snällt in. Vad är riskerna med att ha sadeln på? Är det ens värt att överväga?

Sen en annan sak. Är det eklare att lasta ut i fronden än bak om man är själv? Har aldig använt frontdörren ens. Inte heller någonsin lastat ut själv memn det borde nog inte vara några problem..

Sv: Transportera hästen sadlad.

Jag har kört min häst sadlad och han står lika bra då som utan... Dock har jag bara 10 min till ridhuset. Han står alltid med ett täcke över sadeln för att inte riskera fastna i några remmar...

Hurvida det är bra eller inte det vill jag inte uttala mig om. Men smidigt som bara den är det!!!!

Jag skulle aldrig köra längre sträcka än 10 min i transporten. Kan tänka mig att det inte är för bekvämt att åka med en sadel på sig. Och har aldrig kört hem med sadeln på efter ridning.

Jag tycker helt klart att det är enklare att lasta ur i fronten om man är ensam och gör det alltid. MEN om jag aldrig hade testat hemma innan och hästen är van. så skulle jag defenitivt inte göra det. De har en förmåga att hoppa ut de första gångerna och då kan det vara bra om man är 2 personer. Sen är det nog inte så bra at frontutlasta med sadel... Känns som om det är större risk att hästen fastnar i nått då. Men har man en lugn häst så är det nog bästa alternativet.

Kör med sadel, alltid med täcke över.
Har alltid gått bra, har ca 5 min till ridhus.
Smidigt, ja :angel:

Jag transporterar min häst med sadel till träning om jag är själv eftersom han är lite problematisk att göra iordning på plats om jag inte har någon som håller i. Lägger alltid på täcke över så att han inte ska fastna i nåt. Kör nästan alltid själv och lastar ur bak, knäpper loss hästen och fäller ner och håller i svansen när han backar ur för att ha lite styrning så han inte hamnar snett på lämmen. Jag har nog aldrig varit med om någon transportvan häst som har varit svår att lasta ur själv...

De som åker och tränar ensamma på mitt stall åker med hästen sadlad, en del har uppemot 40 min enkel resa och deras hästar står som ljus. Jag skulle dock aldrig våga transportera någon av mina unghästar med sadel, skulle inte ens ut och åka ensam med dem. Men som sagt, står hästen snällt, man har täcke på är det nog ganska lugnt.

Var beredd för ramaskri från alla här, men folk verkar ju vara allmänt positiva!
Tja... iof, varför inte lixom... men jag skulle nog inte våga prova iallafall, med tanke på skaderisken.
Om den fastnar, sadeln glider runt, jag vet inte... och om en olycka händer så känns det ännu värre om hästen har sadel och grejer på sig!

Klokt av er att ha täcke över iallfall! :idea:

Min polle åker ibland med sadel till träningar, dock alltid med täcke.
Han står lika snällt med som utan och dessutom är det väldigt bekvämt (för mig alltså :p)

delvis kl*

får era hästar plats i transporten med sadel på? Vi har hästar på klubben som inte direkt har gott om plats på sidorna (fast då åker de ju samlt såklart) utan att de är särskilt stora, runt 1,60.

Har kört unghästen ett par gånger med sadel på i transporten och det har fungerat bra. Har dock haft täcke på. Mycket smidigt! Speciellt när man inte har hjälp och hästen går runt, runt :angel:

Ang. urlastning. Har du en häst som backar ut snällt? Skulle h*n backa ut snällt själv? När jag backar ut mina hästar ur transporten vill jag helst ha någon som står vid rampen och kan dirigera hästrumpan om det behövs. Annars är det ju ganska smidigt med fronturlastning.

Mvh Jordgubba

Senast ändrad av en moderator:

Unghästen är ca 1,70 och ganska kraftig och han får gott och väl plats med sadel. Damen är 1,65 men ganska korpulent och hon får också plats! De åker alltid "smalt".

Mvh Jordgubba :)

Jag körde ibland med sadel, men slutade med det efter att en häst levt om lite i transporten och lyckats göra sönder bommen på min fina hoppsadel. Numera tänker jag på plånboken och sadlar när jag kommer fram!

Jag har funderat på att sadla hemma, men aldrig riktigt vågat. Däremot tränsar jag nästan alltid hemma! ;)

Jag kör varken sadlad eller tränsad häst. Jag tränsar ofta innan jag lastar av eftersom det inte alltid är poppis att lasta av i grimma, dock föredrar jag att lasta av i grimma. Lastar av ensam bakår. Gar inte frontdörr men skulle nog inte använda ens om jag hade...

Ör hästen bara något sånär väluppfostrad ska man kunna sadla och tränsa utan problem även på nya ställen.

Jag skulle aldrig ens komma på tanken att köra en sadlad häst:eek:

Det kan hända så mycket ändå så varför ta risken med att dessutom ha sadel på hästen:confused:

Själv har jag inte kört hästen sadlad, men jag vet folk som har gjort det och jag har inte sett att de har haft några problem med det :)
Jag tror att det går jättebra :)

Skulle aldrig komma på tanken att köra med varken sadel eller träns. Känns bara dumt och onödigt med tanke på vad som kan hända med både hästen och grejerna. Även om hästen alltid står som ett ljus så kan ju saker hända ändå, t ex trafikolycka.
Jag säger som Polly_Mulle att om hästen är någotsånär uppfostrad så ska det inte vara några problem att göra iording när man kommit fram.

Min fjording som det aldrig har varit några problem att lasta körde jag ofta sadlad och klar(med täcke över). Hade ingen mellanvägg i transporten heller och vi åkte inte speciellt långt(5 min typ). Det var aldrig några problem. Så om man gör det någon gång ibland skadar säkert inte. Jag tar dock alltid av sadeln efter ridpasset.

Senast ändrad av en moderator:

Kör ofta med hästen sadlad i transporten till träning. Har bara tio minuter till ridhuset o hästarna står lugnt (med täcke över) så tycker de funkar bra. Tar dock av sadeln när jag ridit så de slipper ha den på mer än nödvändigt.

Mitt stos förra ägare körde två hästar i samma transport båda sadlade
med westernsadel och täcker över. Det funkade kanon.
Själv har jag aldrig (och planerar inte att) kört med sadel.

Pga utrymmesskäl, brukar jag ha sadel med täcke över, på hästen vid kortare färd (till ridhus).

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 270
Senast: Happimess
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 148
Senast: As_Vegas
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 344
Senast: Korven
·
Utrustning Har en rätt lång tid nu sökt en passande sadel till vår valack utan att hitta den som verkligen passar. Har nu fått erbjudande att köpa...
Svar
2
· Visningar
847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka