Transportera häst långt

Piek

Trådstartare
Haha visste inte vad jag skulle skriva för rubrik, och vet inte om tråden ligger rädd heller :p

Men såhär är det iallafall.
Jag ska nångång i November flytta min häst Borlänge - Åre ca 45 mil, och jag funderar lite på hur jag ska göra. Risken finns ju att det kommer att vara vintervägar/halt.

Alt. 1
Transportfirma kör Gävle - Östersund. Det innebär alltså att någon måste köra hästen ifrån Borlänge - Gävle och jag måste hämta hästen i Östersund. Kruxet är att jag kommer åka ensam till Åre och känner ingen där, så jag vet inte om någon kommer att kunna följa med och hämta henne i Östersund, jag kommer inte heller att ha något eget släp med mig upp så jag kommer att behöva hyra ett släp.
Dessutom är hon ganska svårlastad så vet inte hur det går att få in henne efter att ha stått på lastbil i några timmar.

Alt. 2
Transportfirma som utgår ifrån Borlänge. Vet dock inte hur långt norrut dom åker och inte ens om dom åker norrut. (står på hastnet att dom åker stall - stall i hela sverige men ja). Dom ska jag iaf försöka få tag på men antagligen kommer det att bli längre för mig att åka och hämta henne. Då blir det bara en omlastning men samma problem som i alt 1 att jag inte vet om någon kommer kunna följa med mig.

Alt 3.
Köra upp hästen själv. Isåfall blir det antagligen i ett enaxlat släp om det inte finns någon boggi att hyra. Vet inte vart isåfall. Men det går väl alltid att fixa.

Hur hade ni gjort? Eller har ni något annat förslag som skulle kunna funka?
Fröken är inte jätte förtjust i att åka transport ;)

Sv: Transportera häst långt

Ring till nr 2 först o fråga. Transportfirmor kör ju i princip överallt o Borlänge - Åre är ju inte helt öde lixom. Finns kanske nån som ska norrut också. Skulle absolut inte kör utan boggie vid ev vinterväg och så långt.

Jag skulle hyra/låna en b-kortslastbil och köra själv, gärna med sällskap:)
I en sådan står hästen bättre. Körde hem min senaste 60 mil i en bra boggievagn sommartid, men hon var rätt stel efteråt. Vi stannade ofta men hon är lite stressad i transporter och jag kände henne inte då.

Jag skulle köra hästen själv. Så himla långt är det inte, och låter man bli att stanna hela tiden så tar det inte så lång tid heller.

Sen fattar jag inte varför folk tror att hästarna åker så farligt mycket sämre i trailer. :confused:
Jag har då aldrig märkt nån skillnad. Är hästen stel efter 60 mil i transport, beror det knappast på transporten, utan på att hästen är känslig eller att man kört som en tok.

Tycker inte heller det är så farligt långt, hade dock velat ha boogie eller lastbil. Vi brukar köra runt 30-35 mil på träning någon gång om året, det är inga problem. Känns inte som vi skulle behöva stanna, men brukar göra det ändå för att kolla dem och låta dem sträcka ner halsen lite. Fast du kanske har sämre vägar dit du ska och då behöver man kanske en paus i åkandet också.

En häst ska inte bli stel av att åka transport, det finns ju vad heter det, typ massagegolv, alltså som en matta som skakar/vibrerar och som ska vara bra för just stela hästar (man bygger som en box runt) och kör man normalt försiktigt så blir ju det som ett sådant golv :p

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 989
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 688
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 639
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 863
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka