transportera föl

T

Thindra

Ska om några veckor transportera ett halvårs föl, en sträcka på ca 8mil. Har talat med en sv.hbl uppfödare om råd. Hon annser att föl ska stå lösa på transporten och att man ska ha plockat ut mellanväggen!

Vad anser ni och hur har ni gjort som transporterat föl (ensamna, alltså utan sällskap i transporten)?

Tips mottages. Vill göra det så bra som möjligt!
 
Jag har gjort samma. det vill säga fölet står lös I transporten (inte PÅ transporten) hi,hi. Just för att de ska kunna lägga sig ner om de blir trötta. strö gärna med halm så det liknar en box, och ja utan mellanvägg. Lycka till. PS om du har en baby talk el taky wayky så kan man ha den i släpet så kan man höra fölet:DS
 
Jag körde min 6 månaders i fredags. Tog ut mellanväggen, halmade ordentligt. Satte paddar över frambommen där mellanväggen brukar sitta fast, och så stod han lös.

När jag stannade och tittade till kikade han glatt ut genom fönstret, men när vi var framme hade han ställt sig bakåfram och mumsade hö (hade hö både framåt och bakåt). Helcool och kom fram lugn och sansad.

Vi åkte 16 mil! 3 timmar stod han på släpet.
 
Vad härligt att det gick så bra! Man är ju lite orolig för de små liven. Vill att han ska få en positiv upplevelse (el. så postiv det nu går, när det är dags att byta stall. miljö och förlora sin mamma :cry: ).

Hon jag talade med sa just det att föl gärna ställer sig bakofram i transporten. Tack för tipsen med halm , samt hö både fram och bak!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 694
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 454
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp