Transportera ett högdräktigt sto.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare timmona
  • Startdatum Startdatum
T

timmona

Har en kompis som ska rädda ett högdräktigt sto från vanvård. Hon kom till en gubbe och skulle köpa ett 1-årigt sto och kommer in i stallet, hästarn gick i en meter dynga. Inne i stallet så står där ett högdräktigt sto, fruktansvärt mager och hon har inte mer högst 2-3 veckor kvar. Hon fick reda på att hästarna aldrig har varit ute utan fick bara stå där,förutom när stoet skulle bli betäckt som hon har blivit varje år. Hon fick en chock och efter att hört med mig om hon kunde stå här på bete tillsammans med mitt sto som ska föla nästa vecka så bestämde hon för att köpa stoet för att rädda henne och fölet. Min fråga är nu hur stor är risken att något ska hända om hon transportera det idag? Hon ska hämta henne i eftermiddag.

Undvik att stressa henne bara.... ta det lungt vid lastningen om hon är ovan.

Men har hon klarat vanvård så klarar hon säkert detta oxå.

Tänk bara på att inte ge henne för mycket mat i början utan vänj henne långsasmt.

Lill / Stall Nöbbeled

Ok. Det måste väl var det bästa, istället för att låta henne stå kvar tills hon har fölat.

Jag har en bekant som transporterade sina ston som bara hade ett par veckor kvar, och det gick alldeles utmärkt. Dessa ston var dessutom ganska ovana att transporteras, så det blev nog lite mer stress än man skulle ha önskat...
Håller med ovanstående, allt måste ju vara bättre än att stå kvar där och föla, vem vet om någon är där och hjälper till om det blir problem?
Hoppas det går bra för henne!

Ja det får vi hoppas. Nu har jag ju inte själv sett henne så jag har ju ingen uppfattning om hur hon ser ut. Men det återstår och se. Huvudsaken att hon och fölet får det bra.

Nu är stoet på plats och verkar finna sig rätt så bra. Går och småtuggar lite hö och halm. Vetrinären har varit och tittat på henne och gett henne vitaminer och selen. Transporten gick bra. Och hon beräknas föla om mellan 1-4 veckor.

Så himla skönt att det gick bra och att hästen kommer få det bättre! Vad är det för ras och stam?

Vet de inte när hon är betcäkt? Det borde kanske hingstägaren kunna svara på annars?

Skönt att det finns snälla människor! :)

Det är ett russ. Hon har stått hos hingst förra året mellan den 19 maj och 16 juni. Men eftersom hon är så undernärd så sa vetrinären att det är svårt att säga riktigt när hon kommer att föla. Det får tiden utvisa. Det är tur att det finns folk som kan ta hand om sådana vanskötta hästar.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 955
Senast: Mia_R
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 312
Senast: Masse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 129
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 673
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka